Особам літнього віку доступна підтримка
Пенсія за віком
Детальніше про те, кому призначається пенсія за віком та її розмір читайте у розділі "Пенсійне забезпечення"
Як оформити
Для призначення пенсії за віком потрібно звернутись
- до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду України незалежно від місця проживання, реєстрації чи перебування
- або подати заяву та необхідні документи онлайн через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду. Як подати документи на призначення пенсії онлайн, дивіться в інструкції та у відеоінструкції. Вимоги до банківського рахунку для зарахування пенсії — за посиланням.
- або подати заяву та документи на призначення пенсії через Порталі Дія, натиснувши «Подати заяву». Там же на сторінці міститься алгоритм кроків, які необхідно буде зробити для подання документів.
Які документи подати:
- паспорт громадянина України (або ID-картка);
- реєстраційний номер облікової картки платника податків;
- документи про страховий стаж (трудова книжка, диплом про навчання на денній формі, військовий квиток, та ін.);
- довідка про заробітну плату за будь-які 60 місяців підряд по 30.06.2000 (за бажанням);
- реквізити банківського рахунку (якщо обрано спосіб виплати через банк);
- фотографію для пенсійного посвідчення (2,5х3);
- свідоцтво про шлюб у разі зміни прізвища;
- інші документи (які можуть засвідчувати, наприклад, особливий статус людини)
Про етапи опрацювання заяви – детальніше за посиланням
Пенсія по інвалідності
Детальніше про те, кому призначається пенсія за віком та її розмір читайте у розділі "Пенсійне забезпечення"
Куди звернутись
- офлайн – до будь-якого сервісного центру Пенсійного фонду,
- онлайн – на вебпорталі електронних послуг Пенсійного фонду України https://portal.pfu.gov.ua/
Які документи потрібні:
1. Заява про призначення пенсії
2. Паспорт або свідоцтво про народження (для дітей). Якщо у вас ID-паспорт, потрібна ще довідка про реєстрацію місця проживання, яку видають разом з паспортом.
3. РНОКПП (реєстраційний номер облікової картки платника податків).
4. Трудова книжка або інші документи, які підтверджують стаж + відомість про заробітну плату.
5. Документи, що засвідчують особливий статус особи (наприклад, посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни).
6. Фотографія (необхідна для оформлення пенсійного посвідчення).
Для військовослужбовців строкової служби, до заяви для оформлення пенсії по інвалідності потрібно ще додати:
– свідоцтво про хворобу, видане та завірене військовим комісаріатом за місцем зняття військовослужбовця з військового обліку, або довідка військово-лікарської комісії (копія).
Якщо інвалідність настала після звільнення з військової служби, то до заяви для призначення пенсії потрібно додати:
– довідку військового комісаріату про проходження військової служби із зазначенням дати призову, дати і підстави звільнення з військової служби + висновок МСЕК про те, що інвалідність пов’язана з проходженням військової служби.
Як подати заяву на призначенн пенсії по інвалідності – детально за посиланням
Зразки документів – за посиланням
Пенсія у зв’язку з втратою годувальника
Детальніше про те, кому призначається пенсія за віком та її розмір читайте у розділі "Пенсійне забезпечення"
Куди звернутись:
- до територіального органу Пенсійного фонду України
- або онлайн через вебпортал електронних послуг Пенсійного фонду: portal.pfu.gov.ua
- або через портал Дія - Сервіс перерахунок пенсій
Які документи потрібні
- заява
- документи про місце проживання (реєстрації);
- свідоцтво про народження або паспорт особи, якій призначається пенсія;
- документ про присвоєння реєстраційного номера облікової картки платника податків або свідоцтво про загальнообов’язкове державне соціальне страхування особи, якій призначається пенсія, та померлого годувальника;
- довідка про склад сім’ї померлого годувальника та копії документів, що засвідчують родинні стосунки члена сім’ї з померлим годувальником (за наявності);
- свідоцтво про смерть годувальника або рішення суду про визнання його безвісно відсутнім або оголошення його померлим;
- документи про вік померлого годувальника сім’ї за відсутності таких даних у свідоцтві про смерть чи рішенні суду про визнання годувальника безвісно відсутнім або оголошення його померлим
- довідки загальноосвітніх навчальних закладів, професійно-технічних, вищих навчальних закладів навчання дитини за денною формою навчання;
- довідка про те, що чоловік (дружина), а в разі їх відсутності – один з батьків, дід, баба, брат чи сестра померлого годувальника незалежно від віку і працездатності не працюють і зайняті доглядом за дитиною (дітьми) померлого годувальника до досягнення нею (ними) 8 років;
- документ про перебування членів сім’ї (крім дітей) на утриманні померлого годувальника;
- документи про стаж особи, якій призначається пенсія
- експертний висновок про встановлення причинного зв’язку смерті годувальника з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС;
Документ, одержаний від військової частини або районного (міського) військового комісаріату чи іншої військової установи, що засвідчує дату та причину смерті військовослужбовця, або документ про визнання військовослужбовця безвісно відсутнім або оголошення його померлим
Державна соціальна допомога особам, які не мають права на пенсію
Державна соціальна допомога призначається
- особам, які досягли 65 років і не мають 15 років страхового стажу – довічно
- особам з інвалідністю, які не мають права на пенсію по інвалідності або державну допомогу у зв’язку з інвалідністю
- дітям померлого годувальника – до досягнення 18-річного віку
- дітям померлого годувальника, які навчаються за денною формою – до закінчення ними навчальних закладів, але не більш як до досягнення 23 років
- дітям-сиротам померлого годувальника, які навчаються за денною формою – до досягнення 23 років незалежно від того, навчаються вони чи ні
Розмір соціальної допомоги становить
- 2 361 грн (розмір прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність)
- 2 833,2 грн (120% розміру прожиткового мінімуму) – на двох дітей померлого годувальника
- 3 541,5 грн (150% розміру прожиткового мінімуму) – на трьох і більше дітей померлого годувальника
Якщо прожитковий мінімум збільшується, відбувається перерахунок розміру соціальної допомоги з того дня, з якого встановлений новий розмір прожиткового мінімуму
Куди звернутись
До органу соціального захисту населення. Подати заяву і необхідні документи можна особисто або через законного представника,або відправити поштою.
Які документи необхідні
1) заява
2) декларація про доходи та майновий стан осіб для призначення соціальної допомоги (у разі потреби);
3) копія рішення суду про визнання особи недієздатною (для недієздатної особи);
4) копія рішення про призначення опікуна (для недієздатної особи, якій призначено опікуна);
5) копія документа, що підтверджує повноваження представника закладу, який виконує функції опікуна над особою (для недієздатної особи, опікуна якій не призначено);
6)Копія довідки про реєстрацію місця проживання
Нормативно-правові акти
Житлова субсидія
Житлова субсидія – покриває частину витрат на оплату комунальних послуг (газ, електроенергія, вода, опалення, управління будинку тощо). Скориставшись нею, ви зможете оплачувати комунальні послуги частково – з вашого бюджету, а частково – за рахунок субсидії.
Кому призначається
Особи літнього віку, зокрема пенсіонери, мають право на отримання житлової субсидії, якщо мають низький дохід і витрати на оплату комунальних послуг перевищують певний відсоток доходу пенсіонера. При цьому має бути відсутня заборгованість за комунальні послуги або укладений договір реструктуризації боргу.
Оформити житлову субсидію може:
- одна з осіб, зареєстрованих у житловому приміщенні;
- людина, яка орендує житло на підставі договору оренди;
- внутрішньо переміщена особа, яка не зареєстрована, але фактично проживає у житловому приміщенні, навіть без укладення договору оренди. У такому випадку до заяви додаються документи, що підтверджують проживання за адресою домогосподарства (наприклад, довідка ВПО). Детально про те, як ВПО отримати житлову субсидію – за посиланням.
- за заявою опікуна чи піклувальника, неповнолітня дитина, яка залишилася без батьківської опіки або недієздатна особа працездатного віку, над якою встановлено опіку;
- індивідуальний забудовник, якщо будинок не прийнятий в експлуатацію, але плата за житлово-комунальні послуги вже нараховується. У цьому разі до заяви потрібно додати документи, що підтверджують проживання за фактичною адресою домогосподарства.
Розмір
Субсидія розраховується індивідуально. Держава встановлює обов'язковий відсоток від доходу, який пенсіонер має сплачувати за комунальні послуги, а решта суми покривається за рахунок субсидії.
Розмір субсидії – це різниця між вартістю всіх комунальних послуг з урахуванням соціального нормативу та розміром обов’язкового платежу.
Наприклад, якщо дохід пенсіонера становить 3000 грн, а комунальні платежі — 2500 грн, держава може встановити, що обов'язковий платіж складає лише 7,7% доходу (230 грн), а решту (2270 грн) покриє субсидія.
Куди звернутись для оформлення
Наразі діє спрощений механізм звернення за житловою субсидією, без збирання довідок і витрачання часу на заповнення декларації. Можна подати спрощене звернення, а заяву і декларацію оформить Пенсійний фонд України на підставі інформації, яка наявна в офіційних реєстрах.
Подати спрощене звернення для призначення субсидії (або заяву та декларацію, якщо ви вирішили подати повний пакет документів) можна:
- поштою або особисто в одному з сервісних центрів Пенсійного фонду України (ПФУ);
- через портал електронних послуг (обрати опцію “Заява на житлову субсидію чи пільгу") або мобільний додаток ПФУ;
- через портал Дія (ввівши у пошуку “Заява на субсидію”);
- у центрах надання адміністративних послуг;
- через уповноважених осіб виконавчого органу сільської, селищної, міської ради.
Для заповнення заяви треба мати кваліфікований електронний підпис (КЕП).
Отримати КЕП можна в будь-якому акредитованому центрі сертифікації ключів.
Документи необхідні для оформлення субсидії
- Заява на призначення субсидії
- Декларація про доходи та витрати. У ній потрібно зазначити всі джерела доходу.
- Паспорт та ідентифікаційний код
- Документи, що підтверджують право власності або оренди житла
- Рахунки на оплату житлово-комунальних послуг.
Підтримка пенсіонерів, які проживають у зоні бойових дій, і отримують низькі пенсії
Ми співпрацюємо з міжнародними партнерами, щоб забезпечити додаткові грошові виплати саме тим українцям, яким вони найбільше потрібні.
У серпні 2023 року був запущений спільний з ВПП ООН проєкт для підтримки пенсіонерів, які проживають у зоні бойових дій, мають низьку пенсію, та не отримують інших грошових допомог від міжнародних організацій.
Кому призначається
У межах програми додаткова грошова допомога надається пенсіонерам, які отримують пенсію меншу за 3250 грн і проживають на територіях активних або можливих бойових дій (їх перелік визначено наказом №309) та які не отримували після 1 березня 2023 р. додаткових грошових виплат від міжнародних організацій та/або допомоги на проживання для ВПО.
Розмір
ВПП надає грошову допомогу як доплату до пенсії на суму, якої не вистачає до 3 250 грн (але не менше 100 грн). Тобто, якщо пенсія від держави становить, приміром, – 2 361 грн, ВПП ООН спрямує додатково ще 889 грн.
Куди звернутись
Спеціально звертатись за призначенням додаткової виплати не потрібно. ВПП ООН спрямовує кошти пенсіонерам на підставі інформації, наявної у базах даних Пенсійного фонду.
Нормативно-правові акти
Забезпечення допоміжними засобами реабілітації
Літні люди мають право безоплатно отримати протези верхніх і нижніх кінцівок, а також допоміжні засоби для догляду та захисту, що необхідні при використанні протезів.
За бажанням можна самостійно придбати призначені засоби реабілітації та отримати грошову компенсацію в межах граничної ціни, затвердженої Мінсоцполітики.
Із деталями, як отримати засоби реабілітації, ви можете ознайомитися у розділі «Допоміжні засоби реабілітації» та на спеціальній онлайн-платформі protez.msp.gov.ua
Система надання соціальних послуг для людей похилого віку
Держава гарантує кожному громадянину похилого віку належний рівень життя, задоволення різноманітних життєвих потреб, подання різних видів допомоги шляхом:
- реалізації права на працю відповідно до професійної підготовки, трудових навичок і з урахуванням стану здоров’я;
- забезпечення пенсіями і допомогою;
- надання житла;
- створення умов для підтримання здоров’я і активного довголіття відповідно до сучасних досягнень науки;
- забезпечення реалізації права на соціальні послуги.
Громадяни літнього віку можуть отримати такі базові соціальні послуги:
- догляд вдома, денний догляд;
- підтримане проживання;
- соціальна адаптація;
- натуральна допомога;
- надання притулку;
- екстрене (кризове) втручання;
- соціальний супровід
Крім того, особам похилого віку можуть надаватися соціальні послуги з догляду на непрофесійній та професійній основі фізичними особами (без здійснення ними підприємницької діяльності).
Фізичним особам, які надають соціальні послуги з догляду на непрофесійній основі та професійній основі виплачується відповідна компенсація.
Мінсоцполітики започаткувало експериментальний проєкт, який дає можливість внутрішньо переміщеним особам похилого віку та особам з інвалідністю отримувати соціальні послуги стаціонарного догляду і підтриманого проживання за принципом „гроші ходять за людиною”. Вся концепція правила “гроші ходять за людиною” дозволяє людині самій обирати надавача послуги, оцінювати чи подобається якість та будувати прямі стосунки з командою соціальних працівників, які її підтримують. Послугу можуть отримати люди, які переїхали з постраждалих від війни громад, мають інвалідність чи потребують сторонньої підтримки. Більше деталей про проєкт “Гроші ходять за людиною” на сторінці за посиланням.
Також дійнайтеся більше про стратегію активного довголіття