У новому навчальному році всі українські першокласники підуть в Нову українську школу. Але цим освітня реформа не обмежується. Водночас у 100 школах України стартує пілотний проект НУШ для другокласників.
Пілотним проектом у других класах буде охоплено по два класи в чотирьох школах у кожній області. Як повідомили в Департаменті освіти і науки облдержадміністрації, з 1 вересня 2018 пілот упроваджено в Запорізькій школі №91, школі «Інтелект» у Кушугумі, а також у м. Бердянськ та м. Дніпрорудне.
Цей пілот буде більш стабільним. Так, якщо в першому пілотному класі вчителі отримували програму на тиждень, то тепер вона розроблена одразу на рік. Школи вже мають модельні навчальні програми та навчально-методичне забезпечення з трьох предметів: української мови, математики та інтегрованого курсу «Я досліджую світ». Програми з фізичної культури, іноземної мови та мистецтва наразі перебувають на етапі завершення.
Ще однією зміною буде те, що на вивчення однієї теми відводитиметься не тиждень, а від трьох до семи тижнів. Утім, як і в першому пілотному класі, теми вивчатимуться через проблемні запитання.
Програми мають таку структуру: тема або назва змістовної лінії; короткий опис; проблемні питання; опис діяльності; очікувані результати; інструмент оцінювання.
Під час підготовки модельних програм для другого класу одним із головних викликів було забезпечити наступність з програмами першого класу. Так, вони передбачали вивчення тем з різноманітних сфер життя дитини. Учні їх засвоювали емпірично, через практичні роботи та дослідження цікавих та важливих для них проблем.
Для забезпечення послідовності у програмах другого класу ці теми згрупували за точками дотику та укрупнили. Проблемні питання зробили більш глибокими та філософськими. Вони передбачають осмислення набутих раніше знань та умінь на вищому рівні узагальнення.
Наприклад, проблеми, які розв’язували учні першого класу в межах тем «Я школяр/школярка», «Наш клас», «Мої друзі», «Осіння мозаїка», «Моє довкілля», у другому класі будуть розглянуті через призму змін, які сталися за рік (тема «Зміни»); теми «Я мандрівник», «Ми дослідники», «Мої улюблені книжки», «Вода» – згруповані в тему «Способи пізнання» тощо.
Така наступність тем та їх структура дозволить вийти на формування в учнів на кінець другого класу компетентностей та наскрізних умінь, які передбачені новим Державним стандартом початкової освіти. Тому новацією другого пілотного класу стане також поява інструмента для вимірювання компетентностей.
У кінці вивчення кожної теми учням пропонуватиметься певний кейс (ситуація) та серія компетентнісних завдань до нього. Для оцінювання результатів розроблено відповідний інструментарій, що дозволить учителеві та батькам відстежувати динаміку результатів учнів, яка фіксуватиметься в портфоліо.
Така, наразі експериментальна, програма Нової української школи, наступного навчального року буде впроваджена для всі учнів других класів.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю