Шляхи модернізації професійної освіти області обговорили учасники науково-практичної конференції «Впровадження кластерної моделі соціального партнерства в умовах модернізації професійної освіти». У заході, який організувала обласна федерація роботодавців за підтримки Міністерства освіти і науки України, Національної академії педагогічних наук України та Департаменту освіти і науки облдержадміністрації, взяли участь освітяни та провідні роботодавці регіону.
Директор Департаменту освіти і науки Тетяна Озерова презентувала детальний аналіз діяльності закладів професійно-технічної освіти області, який наочно демонструє, що їхня мережа не відповідає сучасним потребам. Були проаналізовані такі показники як виконання плану державного замовлення, працевлаштування випускників ПТНЗ, відповідність контингенту учнів проектній потужності тощо. Зокрема, аналіз завантаженості навчальних закладів свідчить, що ПТНЗ області в середньому заповнені лише на 61,8%. Так, у сфері послуг завантаженість становить 77,6%, машинобудування – 62,4%, будівництва – 52,8%, транспорту – 66,8%, металургії – 47,6%. Вартість утримання одного учня у професійно-технічному закладі області є однією з найвищих в Україні і складає від 14 тис. до 37 тис. грн., середня – 17 тис. грн. Отже гостро постає питання економного використання бюджетних коштів на утримання навчальних закладів системи ПТО області.
Як зазначила посадовець, з огляду на ці дані доцільно створити в місті Запоріжжя регіональних центрів професійної освіти за галузевими спрямуваннями: машинобудівного, металургійного, будівельного, автомобільного, водного та залізничного транспорту, торгово-кулінарного, сфери послуг, до складу яких увійдуть 18 ПТНЗ та чотири ВНЗ І-ІІ рівнів акредитації. В обласному центрі така модель є ефективною, оскільки профільні ПТНЗ, об’єднуючись у центри, мають єдину стратегію, що дозволить не лише впорядкувати професії відповідно до галузевого спрямування та ліквідувати невиправдану конкуренцію між навчальними закладами, а й надасть можливість розширити спектр освітніх та платних послуг, створити сучасну матеріальну базу, підвищити рівень компетентності педагогічних працівників.
Натомість у районних центрах з багатогалузевою економікою навчальні заклади доцільно об’єднати в багатопрофільні центри професійної освіти за територіальним принципом, до складу яких увійдуть 24 ПТНЗ та три ВНЗ І-ІІ ступенів акредитації.
- Проведене таким чином об’єднання навчальних закладів дозволить створити систему професійної освіти, що не лише відповідатиме сьогоднішній структурі системи економіки та її потребам, а завдяки новому механізму управління дозволить швидко адаптуватися під зміни і потреби у майбутньому. А також вдосконалити механізм формування держзамовлення, зорієнтувати його на найважливіші напрями задоволення поточної та перспективної потреби роботодавців; сприятиме підвищенню ефективності підготовки робітничих кадрів; зміцненню матеріально-технічної бази навчальних закладів; підвищенню економічної грамотності та маркетингової компетентності керівників, - підсумувала Тетяна Озерова.
Пропозиції освітян були підтримані роботодавцями.
За підсумками конференції її учасникам було надано низку рекомендацій щодо створення бази для впровадження в області моделі освітньо-професійного кластеру.
Управління у справах преси та інформації