ПРО КОЛЕГІЮ ДЕРЖЦІНІНСПЕКЦІЇ
І ДОДАТКОВІ ПОВНОВАЖЕННЯ
В останні дні лютого п.р. відбулася розширена колегія Державної інспекції з контролю за цінами під головуванням начальника інспекції Козленка Анатолія Михайловича.
Основні питання, розглянуті на колегії – підсумки роботи інспекції за 2006 рік та визначення пріоритетних напрямків роботи на 2007 рік.
Начальник інспекції Козленко А.М. у своєму виступі відзначив високий рівень ефективності і результативності організації та здійснення контрольно-наглядових функцій територіальних держінспекцій цін у 2006 році, особливо результати роботи, здійсненої на виконання доручень Кабінету Міністрів України щодо перевірок підприємств нафтогазодобувної галузі, газопостачальних та газотранспортних підприємств, підприємств житлово-комунального господарства.
Державною інспекцією з контролю за цінами в Запорізькій області згідно з покладеними на неї завданнями у 2006 році здійснено 977 перевірок суб'єктів господарювання та проведено 15104 обстеження з питань моніторингу цін і тарифів.
Порушення держдисципліни цін допущено 824 суб'єктами господарювання, до яких застосовано економічні санкції на суму 17,5 млн.грн. На вимогу інспекції населенню повернуто майже 1,0 млн.грн, а за результатами вжитих інспекцією заходів попереджено обрахування споживачів в області на 30,5 млн.грн. Державний бюджет поповнено на 1,1 млн.грн.
Крім планових завдань, облдержцінінспекцією на виконання доручень Кабінету Міністрів України, прокуратури та за зверненнями громадян, депутатів проведено 103 позапланові перевірки.
Протягом 2006 року приділялась увага як перевіркам суб'єктів господарювання з питання обґрунтованості підвищення рівнів цін (тарифів) на товари (роботи, послуги), що підлягають державному регулюванню, так і дослідженням причин, які впливають на коливання нерегульованих цін (тарифів).
Так, за результатами проведених досліджень розрахункових матеріалів на перевезення пасажирів автотранспортом, що працює в режимі маршрутного таксі, інспекцією встановлено завищення по окремих статтях витрат та запропоновано перевізникам переглянути тарифи і привести їх до економічно обґрунтованих рівнів. В результаті, вартість проїзду на деяких маршрутах міста знижено в середньому на 20,0%, що склало умовну економію власних коштів пасажирів у сумі 3,6 млн.грн на рік.
Враховуючи те, що перевезення пасажирів автотранспортом звичайного режиму руху майже в повній мірі замінено перевезеннями в режимі маршрутного таксі, облдержцінінспекцією внесено пропозицію до Кабінету Міністрів України, яку підтримано і Антимонопольним комітетом України, щодо введення державного регулювання тарифів на перевезення пасажирів автотранспортом, що працює в режимі маршрутного таксі.
За результатами перевірки правильності розрахунків з населенням за спожитий природний газ встановлено завищення розміру плати за рахунок додаткового стягування оплати послуг з приймання платежів ЗАТ "Запоріжзв ' язоксервіс", витрати на які вже передбачено у тарифі на газ. Таке сталося на підставі укладеного договору між ВАТ "Запоріжгаз" та ЗАТ "Запоріжзв'язоксервіс", згідно з яким останній самостійно встановлює плату на свої послуги, а ВАТ "Запоріжгаз" економить кошти по цій статті, тобто отримує прибуток. Матеріали перевірки передано до обласної прокуратури.
За пропозиціями, наданими Держцінінспекцією в Запорізькій області:
- внесено зміни до постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.1996 №1548 в частині врахування наданих товаровиробниками знижок при формуванні роздрібних цін на лікарські засоби і вироби медичного призначення та в результаті внесено зміни до розпорядження голови облдержадміністрації від 12.05.05 №157 і роздрібні ціни знизились на 5,0% - 50,0%;
- розпорядженням голови облдержадміністрації від 04.12.2006 №489 встановлено граничні торговельні надбавки на хліб 1 ґатунку і житньо-пшеничний та молокопродукти – в результаті роздрібні ціни на зазначену продукцію знизились на 1,5% - 7,1%.
Крім того, за наданою Держцінінспекцією пропозицією, яка ґрунтується на результатах моніторингових досліджень цін, облдержадміністрацією підготовлено проект розпорядження голови облдержадміністрації, яким охоплено регулювання цін по 18-и найменуваннях продуктів харчування. Введення в дію такого розпорядження сприятиме зниженню рівнів роздрібних цін на 3,0% - 8,0%.
Велика увага інспекції приділялась питанням обґрунтованості тарифів на житлово-комунальні послуги. Результати перевірок показали, що відсутність фахівців з питань ціноутворення у складі органів місцевого самоврядування сіл, селищ та недостатнє знання нормативної бази призводить до встановлення цін (тарифів) без дотримання вимог чинного законодавства. Тобто, передання повноважень щодо встановлення цін (тарифів) на житлово-комунальні послуги до органів місцевого самоврядування не забезпечило вирішення питання їх економічного обґрунтування.
З метою забезпечення встановлення економічно обґрунтованих тарифів на житлово-комунальні послуги Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 27.02.07 №297, якою внесено доповнення до постанови Кабінету Міністрів України від 13.12.2000 №1819 "Питання Держаної інспекції з контролю за цінами": доповнено повноваженнями щодо організації роботи з надання висновків про економічну обґрунтованість планових витрат, пов'язаних з наданням послуг, та внесено відповідні зміни і доповнення до постанови Кабінету Міністрів України, якими затверджено Порядки формування тарифів, а саме:
- від 12.07.2005 №560;
- від 10.07.2006 №955;
- від 12.07.2006 №959;
- від 26.07.2007 №1010.
Порядок надання Держцінінспекцією висновків щодо економічно обґрунтованих планових витрат на послуги з тепло-, водопостачання, водовідведення, вивезення побутових відходів, технічне обслуговування ліфтів затверджено наказом Міністерства економіки України від 07.03.07 №67.
З урахуванням розширення сфери повноважень пріоритетними напрямами в роботі Держцінінспекції є як здійснення контрольно-наглядових функцій з питань додержання вимог щодо формування, встановлення та застосування цін і тарифів, так і надання професійної допомоги органам місцевого самоврядування при затвердженні цін і тарифів.