З 1 січня 2025 року в Україні стартувала реформа медико-соціальних експертних комісій (МСЕК), яка суттєво змінює процес встановлення групи інвалідності для громадян. Тепер замість традиційних МСЕК працюють експертні команди, які оцінюють повсякденне функціонування людини. В Запорізькій області вже розпочали свою роботу 20 таких команд. Про це повідомила директорка Департаменту охорони здоров’я Запорізької облдержадміністрації Вікторія Клименко під час брифінгу в медіацентрі ОВА. За словами Вікторії Клименко, головна мета реформи – спрощення процесу для пацієнтів. Замість численних документів, які необхідно було подавати для встановлення інвалідності, відтепер будь-який лікар може створити електронне направлення для оцінювання повсякденного функціонування людини, якщо людина має підтверджені порушення повсякденного функціонування. – Немає потреби поновлювати результати обстежень, які часто проводяться в приватних клініках, або надавати виписки протягом року для поновлення групи інвалідності. Якщо діагноз вже підтверджений, комісія має право на визначення інвалідності без зайвих процедур, – пояснила посадовиця. Передача функцій МСЕК до обласних та міських медичних закладів З 1 січня поточного року на території Запорізької області розпочали роботу 20 команд з оцінювання повсякденного функціонування особи. Вони працюють на базі 6 медичних закладів. – Функції спеціалізованих МСЕК передані до обласних закладів охорони здоров’я. Травматологічна, кардіологічна, онкологічна та нейроофтальмологічна комісії тепер працюють на базі Запорізької обласної клінічної лікарні. Психіатричні та фтизіатричні комісії – в Обласному клінічному закладі психоневрологічної допомоги та соціально значущих хвороб. Функції міжрайонних МСЕК передані до міських закладів охорони здоров’я. Це міські лікарні № 4, № 8, № 9 і міська лікарня екстреної та швидкої медичної допомоги, – повідомила Вікторія Клименко. Електронний документообіг для зручності пацієнтів Ще одним важливим нововведенням є перехід на електронний документообіг. Він дозволяє лікарям направити пацієнтів до експертних комісій через електронну систему. Це значно спрощує процес, адже всі документи подаються в електронному вигляді. – Наразі електронна система тільки почала свою роботу. Вже відцифровано 836 паперових справ, які протягом грудня минулого року подали до МСЕК. Крім того, оцінювання стану людини може проводитися заочно, очно, а також за допомогою телемедицини, – розповіла очільниця Департаменту охорони здоров’я ЗОДА. Переваги для військових та особливості процедури Один із найбільших плюсів реформи – це полегшення процесу для військовослужбовців. Якщо військовий має інвалідизуючі порушення, йому не потрібно проходити кілька спеціалістів або збирати численні документи. Огляд може бути проведений навіть в медзакладі, де він перебуває на лікуванні. Оскарження рішень та переогляди Згідно з новими правилами, пацієнти мають право оскаржити рішення експертних комісій. Для цього необхідно звертатися до керівників медичних закладів, на базі якого працює експертна комісія. – Всі рішення, ухвалені до 1 січня 2025 року, залишаються дійсними. Якщо пацієнт не встигає подати документи до червня, його група інвалідності буде продовжена, але після 1 липня йому обов’язково треба пройти переогляд, – підсумувала посадовиця.