Засідання колегії Департаменту освіти і науки облдержадміністрації відбулося на базі КЗ «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат «Джерело» ЗОР. Першим питанням було розглянуто стан роботи закладів освіти інтернатного типу щодо надання якісних освітніх та корекційно-реабілітаційних послуг.
Як доповіла директорка Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяна Озерова, в цьому навчальному році в області функціонує 28 закладів освіти інтернатного типу. З них: п’ять закладів санаторного типу для дітей із захворюваннями верхніх дихальних шляхів, органів травлення, для дітей з малими і неактивними формами туберкульозу; п’ять спеціалізованих; два загальноосвітні; 15 спеціальних для дітей з порушеннями слуху, опорно-рухового апарату, зору та інтелектуального розвитку та один - для дітей з тяжкими порушеннями мовлення.
У восьми закладах функціонують дошкільні відділення для дітей з порушеннями фізичного розвитку та розладами здоров'я.
Уперше в області було організовано навчання дітей з синдромом Дауна у Запорізькій школі-інтернаті «Джерело», дітей з розладами аутичного спектра у Мелітопольській школі-інтернаті «Гармонія» та Запорізькій школі-інтернаті «Оберіг». Також була проведена робота по виведенню зі шкіл-інтернатів дітей 4-5-х класів із затримкою психічного розвитку та вирішено питання щодо їх подальшого навчання у закладах загальної середньої освіти за місцем проживання в інклюзивних та спеціальних класах. У результаті зі спеціальних шкіл-інтернатів по закінченню 2017/2018 навчального року виведено близько 200 таких дітей.
Тетяна Озерова також навела порівняння: якщо у 2013 році загальна чисельність здобувачів освіти у навчальних закладах інтернатного типу складала 6622 (з них діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, - 633), то в 2019 - 6333 (з них діти-сироти та діти, позбавлені батьківського піклування, - 322). За типами шкіл-інтернатів у 2019 році 160 дітей навчались у загальноосвітніх школах-інтернатах; 2958 - у спеціальних школах-інтернатах; 1689 - у спеціалізованих школах-інтернатах та 1526 - у санаторних школах-інтернатах. Зменшення загальної чисельності дітей у цих закладах стало результатом упровадження заходів з деінституалізації, інклюзивної освіти та забезпечення права дитини на проживання в сімейному оточенні. Також зафіксовано збільшення дошкільників - через потребу дітей з особливими освітніми потребами в отриманні корекційно-реабілітаційних послуг у ранньому віці, при цьому діти щоденно перебувають у сім’ї. Тетяна Озерова також повідомила, що за останній рік при зменшенні дітей у спеціальних школах-інтернатах збільшується контингент у спеціалізованих школах-інтернатах.
У доповіді також було приділено увагу питанням витрат на одну дитину на рік у школах-інтернатах різного типу; рівню навчальних досягнень учнів 11–х класів закладів освіти інтернатного типу за результатами зовнішнього незалежного оцінювання та результатам річного оцінювання.
Підсумовуючи розгляд цього питання, Тетяна Озерова наголосила, що місія закладів освіти інтернатного типу в умовах реформування та деінституалізації повинна бути кардинально змінена. Зокрема, на обласному рівні повинні надаватися такі освітні послуги, які не в змозі надавати загальноосвітня школа за місцем проживання, а саме:
- спеціалізовані школи-інтернати повинні стати закладами старшої профільної школи для поглибленого вивчення предметів та у перспективі на їх базі мають бути створені академічні ліцеї. Вже зараз необхідно звернути увагу на створення відповідної матеріальної бази, підбору педагогічних кадрів та майбутніх учнів;
- спеціальна освіта у школах-інтернатах повинна надаватися дітям, які мають складні та комбіновані нозології;
- загальноосвітні школи-інтернати повинні стати звичайними територіальними закладами освіти;
- подальша діяльність санаторних шкіл-інтернатів буде вирішуватись через надання комплексних медичних послуг у закладах охорони здоров'я.
Заслухавши та обговоривши виступ, колегія вирішила доручити Департаменту підготувати пропозиції та надати їх до 1 грудня 2019 Запорізькій обласній раді щодо приведення мережі шкіл-інтернатів до потреб здобувачів освіти та з урахуванням сучасних вимог.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю