Ще у 2007 році Генеральною асамблеєю ООН було проголошено 2 квітня Всесвітнім днем поширення інформації про проблему аутизму. Так, з метою поширення інформації та досвіду педагогічних працівників про аутизм на базі Запорізької спеціальної загальноосвітньої школи-інтернат «Оберіг» відбулось засідання за круглим столом - педагогічний діалог «Міркуємо разом». Участь у заході взяла директор Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяна Озерова.
- Запорізька область має вагомий досвід з організації інклюзивної освіти для дітей з особливими освітніми потребами, в тому числі, дітей з розладами аутичного спектра. У поточному навчальному році в інклюзивних класах в області навчається 703 дитини з особливими освітніми потребами, 24 з яких мають розлади аутичного спектра, - зазначила Тетяна Озерова.
В останнє десятиліття проблема аутизму стає все більш актуальною не тільки в країнах Західної Європи і США, але і в Україні. У переважній більшості досліджень, аутизм розуміється не як захворювання із звичайною для цієї категорії явищ етіологією, а як синдром, який описується як поєднання атипових поведінкових характеристик.
Дитячий аутизм - це особливе порушення психічного розвитку. Найбільш яскравим його проявом є порушення розвитку соціальної взаємодії, комунікації з іншими людьми, що не може бути пояснено просто зниженим рівнем когнітивного розвитку дитини. Інша характерна особливість - стереотипність в поведінці, що виявляється у прагненні зберегти постійні звичні умови життя, опорі найменшим спробам змінити що-небудь в навколишньому, у власних стереотипних інтересах і стереотипних діях дитини, в пристрасті його до одних і тих же об'єктів
Вибір навчального середовища для дитини з розладами аутичного спектра є одним з найважчих питань для батьків та фахівців – від нього значною мірою залежатиме розвиток дитини, її майбутнє. Вибір оптимального навчального середовища великою мірою залежатиме як від тих можливостей, які створені в суспільстві так і від індивідуальних особливостей дитини, рівня її інтелектуального розвитку, важкості вираження симптомів аутизму. Включення дітей з аутизмом в масову освітню систему в дошкільному і в шкільному віці має значний вплив на їх розвиток, зокрема, підвищення рівня мовних і комунікативних навичок, навичок соціалізації та інтелектуального рівня. Більшість експертів вважають інклюзію цивільним правом, відповідальним за формування відповідного соціального розвитку, але для того щоб інклюзія і навчання в середовищі нормотипічних однолітків були успішними, багатьом дітям з РАС потрібна спеціальна допомога.
У Запорізькій області таку допомогу надають 32 інклюзивно-ресурсних центри, спеціальні школи-інтернати обласної ради, які є ресурсними, базовими центрами для підготовки педагогічних кадрів та поширення кращих практик роботи з дітьми з особливими освітніми потребами та інклюзивні заклади освіти.
Ключовими факторами в успішній інклюзії таких дітей є розуміння суті даного захворювання і вибір педагогічних методів для їх навчання. На відміну від дітей з іншими видами розладів (наприклад, з розумовою відсталістю), велика частина дітей з РАС можуть успішно навчатися за загальною шкільною програмою. Збережений інтелект, гарна пам'ять, нормальне візуальне сприйняття дозволяють дитині успішно освоювати академічний матеріал.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю