Проблемні питання розвитку закладів вищої освіти Запорізької області в умовах реформування вищої освіти в Україні обговорили учасники засідання ради директорів вищих навчальних закладів І-ІІ рівнів акредитації, яке відбулося під керівництвом директора Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяни Озерової.
На сьогодні відповідно до чинного законодавства коледжі, технікуми, училища належать до системи вищої освіти, які функціонують як самостійні заклади або як структурні підрозділи закладів вищої освіти, зокрема, університетів, академій, інститутів.
У Запорізькій області функціонують чотири самостійні, а також 29 відокремлених структурних підрозділів закладів вищої освіти.
Зокрема, до закладів вищої освіти належать: державний вищий навчальний заклад «Запорізький будівельний коледж», Дніпрорудненський індустріальний технікум, Запорізький авіаційний коледж імені О.Г. Івченка та державний вищий навчальний заклад «Мелітопольський промислово-економічний коледж».
У цих закладах протягом грудня буде сформовано регіональне замовлення відповідно до потреб ринку праці та випуску 2018 року.
За словами Тетяни Озерової, видатки на оплату послуг з підготовки фахівців у вищих навчальних закладах I-II рівнів акредитації державної власності, що мають статус окремих юридичних осіб, починаючи з 1 січня 2018 року здійснюються з обласного бюджету. Проте існує невизначеність щодо подальшої долі технікумів та коледжів: або їм залишитися у системі вищої освіти та дублювати університети і готувати бакалаврів, або перейти у професійну (професійно-технічну освіту), що фактично ліквідує освітній рівень, який забезпечує підготовку практико-орієнтованих фахівців з початковою вищою освітою.
- На сьогодні коледжі та технікуми виконують головну мету короткого циклу вищої освіти, тобто надають професійну спеціалізацію, спрямовану на те, що випускники будуть працевлаштовані на відповідному рівні на ринку праці, а також мають доступ до отримання ступеня бакалавра. Взаємозв’язок коледжів та університетів дозволяє скоротити термін навчання у закладах вищої освіти із значним покращенням якості підготовки фахівців, оскільки випускники коледжів більш реалістично уявляють усі переваги і труднощі обраної професії. Це безпосередньо має попит серед населення. Також слід відзначити, що професійна ланка безпосередньо повинна розвиватися, ринок праці потребує високваліфікованого робітника. Заклади освіти, які здійснюють підготовку, повинні змінюватися та модернізувати матеріально-технічну базу відповідно до потреб роботодавця, - наголосила Тетяна Озерова.
Учасники засідання окреслили низку питань, що потребують негайного вирішення, а саме: прийняття закону «Про фахову передвищу освіту» та «Про вищу професійну освіту»; забезпечення законодавчо функціонування та розвитку фахової передвищої освіти; освітні програми для галузей знань (спеціальностей) повинні бути єдиними для закладів освіти; розроблення єдиного стандарту фахової передвищої освіти та професійних стандартів для всіх закладів освіти; розроблення ліцензійних умов надання освітніх послуг на рівні вищої професійної освіти, що передбачає спроможність коледжів та технікумів забезпечувати підготовку фахівців з вищою професійною освітою.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю