Про стан роботи органів управління освітою райдержадміністрацій, виконкомів міст обласного значення, об'єднаних територіальних громад щодо формування та оснащення опорних навчальних закладів доповіла під час засідання виїзної колегії директор Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяна Озерова. Захід відбувся у Веселівській районній різнопрофільній гімназії.
У рамках процесу децентралізації в Україні та в Запорізькій області зокрема відбувається активне утворення не тільки об’єднаних територіальних громад (ОТГ), а й освітніх округів та опорних навчальних закладів. Загальноосвітні навчальні заклади, що є опорними, створюються для рівного доступу всіх дітей до якісної освіти, раціонального та ефективного використання ресурсів.
Через складну демографічну ситуацію наразі в сільській місцевості діє багато шкіл із малою наповнюваністю, які не можуть забезпечити належної якості навчання. У минулому навчальному році в області у сільській місцевості функціонували три школи І ступеня з контингентом до 10 учнів (по одній школі у Більмацькому, Мелітопольському районах та Комишуваській селищній раді Оріхівського району); шість шкіл І ступеня з чисельністю до 20 учнів (дві у Мелітопольському, по одній у Приазовському, Більмацькому, Розівському і Токмацькому районах); сім денних шкіл І-ІІ ступенів з наповнюваністю 40 і менше учнів (по дві у Мелітопольському і Новомиколаївському районах, по одній у Бердянському, Веселівському і Пологівському районах). Загалом з наповнюваністю до 100 учнів функціонували 83 школи І-ІІІ ступенів області (18,9 %), що не відповідали чинному законодавству.
На початок нового 2018/2019 навчального року було ліквідовано 10 шкіл і реорганізовано вісім шкіл, що становить менше п'ятої частини від потреби.
За словами Тетяни Озерової, малокомплектні школи мають можливість стати філією опорної школи і зазвичай виконують функції початкової школи. Для дітей та педагогічних працівників з інших населених пунктів забезпечується підвезення до опорної школи. Чисельність учнів опорного закладу без урахування учнів філій, як правило, становить не менше 200 осіб.
За станом на 25.10.2018 в області функціонує 22 опорні школи з 24 філіями, навчанням у яких охоплено 7971 учень та більше 300 дошкільників.
Порівняно з кінцем минулого навчального року за літній період кількість опорних шкіл зросла на девять одиниць, майже на 70%, а кількість учнів - на 2533, майже на 50%. Додалися опорні школи у Токмацькому (3), Новомиколаївському (1) і Михайлівському (1) районах та Широківській (1), Гірсівській (1), Новобогданівській (1), Петро-Михайлівській (1) громадах.
Разом з цим, 12 створених опорних шкіл (54,5 % від загальної кількості) функціонують без філій: усі три в Токмацькому районі, дві у Більмацькому районі, дві у Долинській громаді, по одній у Новомиколаївському і Михайлівському районах та Веселівській, Широківській, Петро-Михайлівській громадах.
Створення опорної школи без філій не заборонено законодавством, але необхідно чітке розуміння того, наскільки громаді економічно вигідно утримувати такі заклади.
Держава та органи місцевого самоврядування інвестують в освітню інфраструктуру опорних шкіл. Так, у 2017 році з державного бюджету виділено 200 мільйонів гривень на закупівлю автобусів, 300 мільйонів гривень - на обладнання природничо-математичних кабінетів, 209,5 мільйонів гривень - для забезпечення належних умов дітям з особливими освітніми потребами. Державний фонд регіонального розвитку спрямував 737 мільйонів гривень на освітні проекти.
До переліку інвестиційних програм і проектів регіонального розвитку, що можуть реалізовуватися за рахунок коштів державного фонду регіонального розвитку у 2018 році, в Запорізькій області увійшов проект «Будівництво спортивного майданчика зі штучним покриттям на території опорного навчально-виховного закладу Чернігівська ЗОШ І-ІІІ ст. імені Героя Радянського Союзу А.М. Темника (Чернігівська ОТГ) – 1991,959 тис. грн. Наразі на цей проект уже профінансовано на 168529,7 тис. грн.
Веселівська громада для опорної школи до кінця 2018 року має отримати з державного фонду регіонального розвитку на реконструкцію спортивного майданчика 460 тис. грн., на капітальний ремонт будівлі приміщення – 8,3 млн. грн. У попередні роки фінансувалися проекти в опорних школах Смирновської громади і Новомиколаївського району.
З цього ж джерела фінансування заплановано у 2019 році здійснити реконструкцію будівель опорних шкіл у Преображенській громаді (12835 тис. грн.) і Новомиколаївському районі (5007,921 тис. грн.).
В області потребують підвезення до опорних закладів 1902 дитини, а підвозяться 1899. Не змогла забезпечити підвезення трьох дітей до місця навчання Комишуваська селищна рада до навчально-виховного комплексу «Джерело».
Найбільше школярів підвозиться у Преображенській і Приазовській громадах (більше 200) та в Комишуваській, Новобогданівській, Таврійській, Смирновській і Широківській громадах (до 200).
Для підвезення в опорних закладах використовуються 42 шкільні автобуси, з них 28 – у громадах.
Для модернізації існуючого парку шкільних автобусів наразі існує потреба у придбанні ще 11 шкільних автобусів.
Вирішується питання придбання до кінця року ще п’яти автобусів, два з яких буде направлено опорним школам (у Гірсівській громаді та Новомиколаївському районі).
Для оснащення закладів загальної середньої освіти з поглибленим/профільним вивченням природничих та математичних предметів засобами навчання, у тому числі кабінетами фізики, хімії, біології, географії, математики, мультимедійними засобами навчання 12 опорних шкіл, які функціонували в області на кінець минулого навчального року, профінансовано 18629,5 тис. грн.
Крім цього, коштом обласного бюджету заплановано до кінця року придбати обладнання для облаштування інтерактивного робочого місця вчителя початкової школи для 70 закладів загальної середньої освіти, в тому числі і сім опорних шкіл (у Веселівській, Долинській, Комишуваській, Приазовській та Чернігівській громадах і Більмацькому та Новомиколаївському районах).
Усі опорні заклади в цьому році отримали кошти на оснащення Нової української школи.
Території, де вже створені і діють опорні школи, серед переваг такої організації освітнього процесу мають можливість отримати кошти з інших джерел, брати участь у інвестиційних проектах, збільшити контингент учнів.
Зараз в області триває робота щодо створення опорних шкіл в освітніх округах, забезпечення подальшої оптимізації мережі закладів дошкільної і загальної середньої освіти.
Так, у 2019 році заплановано створення опорних шкіл у Плодородненській, Воздвиженській, Чкалівській, Оріхівській і Гуляйпільській громадах та Розівському районі.
Новоуспенівська громада планує створити опорну школу в 2020 році, а Комиш-Зорянська не конкретизує термін.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю