Представники Міністерства екології та природних ресурсів України провели експертну зустріч у форматі відеоконференції з профільними департаментами облдержадміністрацій, у ході якої обговорили пріоритети діяльності Уряду щодо забезпечення ефективного державного контролю у сфері охорони навколишнього середовища. Зокрема, йшлося про розвиток системи державного нагляду в об’єднаних територіальних громадах.
Першим кроком реформування системи екологічного контролю та моніторингу може стати взаємодія між наявними центральними органами виконавчої влади та новоствореними в процесі реформи децентралізації об'єднаними територіальними громадами. Загалом такий проект потребує внесення змін до 28 законів та чотирьох кодексів України, створення нової Державної природоохоронної служби, перерозподілу повноважень між вісьмома центральними органами виконавчої влади, прийняття низки підзаконних нормативних документів, розробки та затвердження методик, набору кадрів, збільшення бюджетного фінансування та одержання міжнародної підтримки.
Наразі опрацьовується питання створення нової комплексної природоохоронної служби, що діятиме на принципово нових засадах, використовуючи передові європейські практики, яка зможе здійснювати контроль за якістю компонентів природного середовища в межах своєї правової компетенції на своїй території. Це стосується не тільки дотримання нових законів щодо запобігання жорстокому поводженню з тваринами та спалювання трави, а також моніторингу стану навколишнього природного середовища – атмосферного повітря, води, рослинності, якості ґрунту тощо на основі системи спостережень.
Окремим важливим і таким, що потребує доопрацювання, є питання правових і нормативних засад діяльності щодо запобігання екологічним ризикам завдання шкоди довкіллю та здоров’ю населення на території громад. Об'єднана територіальна громада може прийняти положення про фонд охорони навколишнього природного середовища та порядок планування й фінансування природоохоронних заходів з фонду охорони навколишнього природного середовища, де визначити створення служби екологічного контролю та моніторингу об'єднаної територіальної громади як природоохоронний захід.
У межах пілотного проекту необхідно налагодити взаємодію між об’єднаними територіальними громадами та Міністерством екології та природних ресурсів у забезпеченні екологічного контролю. Таким чином, це буде сприяти передачі інформації про підприємства, що створюють екологічні ризики для довкілля та здоров’я населення, до органів державної влади, що відповідають за екологічний контроль, а їх діяльність координується Міністерством екології та природних ресурсів, та до правоохоронних органів.
На першому етапі за наявних фінансових, організаційних та кадрових ресурсів, у межах нормативно-правової бази реформування доцільно здійснити на основі взаємодії центральних органів виконавчої влади та місцевого самоврядування шляхом створення допоміжних служб екологічного контролю та моніторингу в об'єднаних територіальних громадах та інших органах місцевого самоврядування під назвою «Зелена варта».
Основною метою є створення ефективної державної системи запобігання екологічним правопорушенням і моніторингу стану навколишнього природного середовища шляхом ліквідації Держекоінспекції та її територіальних органів, натомість створення Державної природоохоронної служби України. Міністерство екології окреслило головний принцип реформування: забруднювач платить. На територіях за рахунок місцевих бюджетів та фонду регіонального розвитку будуть працювати штатні «зелені вартові», які здійснюватимуть контроль у сфері охорони навколишнього середовища, а при наявності порушень – матимуть право обирати покарання (від усного попередження до штрафу та виклику поліції).
Проектом постанови передбачається утворення Державної природоохоронної служби та нових міжрегіональних територіальних органів. Так, для Запорізької та Дніпропетровської областей буде створена Державна природоохоронна служба Придніпровського міжрегіонального територіального округу.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю