Під час регіональної конференції щодо забезпечення права на освіту дітей з особливими освітніми потребами в загальноосвітньому просторі йшла мова про реформування системи спеціальної освіти та поступової ліквідації закладів інтернатного типу. У заході взяв участь заступник голови облдержадміністрації Едуард Гугнін.
- В області триває процес децентралізації та реформування, завдяки чому якість надання освітніх послуг, як і самих навчальних закладів, буде доведено до європейського рівня. Ми повинні тримати курс саме на європейську систему. Вже розпочато процес реформування професійно-технічних закладів освіти, який триватиме й надалі. На сьогодні перед нами стоїть задача оптимізації освітянської сфери. Ми повинні розуміти, що та кількість дітей, яка перебуває в інтернатних закладах області – не просто велика, а дуже велика. Ми маємо зробити так, щоб з кожним роком таких закладів у нас було все менше. Необхідно, щоб дитина росла у сім’ї, була соціалізованою та стала дійсно суб’єктом суспільства. Реформування проходить еволюційно, ми йдемо до цього поступово. По-перше, необхідно визначити, які діти потребують якої допомоги, потім – здійснити аналіз існуючих для них закладів. Виходячи з цього, процес оптимізації буде розпочато вже цього року. Насамперед, починаємо процес об’єднання закладів за їх специфікою. Ми повинні піклуватися про дітей з особливими потребами та змінювати інтернатну систему, щоб дитина була максимально інтегрованою в суспільство, тому потрібна оптимізація таких закладів, - зазначив Едуард Гугнін.
За словами директора Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяни Озерової, останнім часом спостерігається тенденція зменшення кількості дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, які вибувають із шкіл-інтернатів до сімейних форм виховання, та збільшення кількості влаштованих до інтернатної системи. Особливе занепокоєння викликає те, що з кожним роком зростає кількість дітей цієї категорії, які після осиротіння були влаштовані до сімейних форм виховання, але згодом направлені службою у справах дітей до шкіл-інтернатів. Наразі у 29 навчальних закладах інтернатного типу навчається 6 688 дітей.
Враховуючи наповнення класів шкіл-інтернатів, наявність та стан матеріальної бази, територіальне розташування закладу та походження учнівського контингенту, наявність потенціалу педагогічних кадрів, вирішено об’єднати заклади, а в деяких припинити набір дітей, що сприятиме створенню умов для навчання дітей з особливими освітніми потребами, розвитку мережі загальноосвітніх навчальних закладів з інклюзивними та спеціальними класами. Зокрема, планується припинення діяльності Кам'янської школи-інтернату шляхом об'єднання із Запорізькою школою-інтернатом «Джерело»; Молочанську школу-інтернат буде об'єднано з Токмацькою; Мелітопольську школу-інтернат «Гармонія» - з Терпіннівською. Окрім цього, очікується закриття набору учнів до Запорізької школи-інтернату № 1 з подальшим припиненням діяльності, до Мелітопольської школи-інтернату ІІІ ступеня «Творчість». Також передбачено припинення діяльності Новомиколаївської школи-інтернату І-ІІ ступенів, перейменування Запорізької школи-інтернату І-ІІІ ступенів № 4 у Запорізьку школу-інтернат ІІ – ІІІ ступенів "Козацький ліцей".
- Враховуючи поставлені завдання та вимоги сьогодення, назріла потреба у зміні системи навчальних закладів області. Одним із очікуваних результатів є упровадження інклюзивного навчання для можливості реалізації людьми з інвалідністю права на освіту. Стратегічною метою у забезпеченні прав дитини є створення сприятливого середовища для виховання, навчання, розвитку дитини. У результаті цих дій очікується зменшення соціального сирітства, створення умов для розвитку і виховання дітей у сім'ях або в умовах, максимально наближених до сімейних, а також здійснення реформування інтернатних закладів та їх поступова ліквідація, - підкреслила Тетяна Озерова.
Управління у справах преси та інформації