Внесення змін до Податкового кодексу України в частині спецрежимів АПК, яке викликало бурхливий резонанс серед аграріїв усієї країни, стало предметом обговорення під час всеукраїнської селекторної наради, яку провів перший заступник Міністра агропромислової політики і продовольства України Ярослав Краснопольський. У запорізькій студії зібралися фахівці Департаменту агропромислового розвитку облдержадміністрації на чолі з директором Андрієм Ревуцьким та представники галузі.
Як пояснив Андрій Ревуцький, суть спеціального режиму ПДВ полягає в тому, що до 01.01.2016 року сума податку на додану вартість, нарахована сільськогосподарським підприємством на вартість поставлених ним сільськогосподарських товарів(послуг), не підлягала сплаті до бюджету та повністю залишалася в розпорядженні сільськогосподарського підприємства.
Це дозволяло сільгоспвиробнику накопичувати ресурси з подальшим вкладенням у виробництво. Його важко назвати пільгою. Заощаджені кошти аграрії не забирали собі, а вкладали у виробництво. Тому Україна має провідні місця по багатьох експортних позиціях, а на полицях магазинів, попри постійні кризи, у нас поки що є доступні українські продукти. Отже, спецрежим ПДВ — це всього лише компенсація відсутності інших видів підтримки, таких як кредити чи дотації, які є в наших конкурентів.
Зміни до Податкового кодексу передбачають збільшення ставки єдиного податку з гектара для сільгоспвиробників в 1,8 раза і річний перехідний період перед скасуванням спеціального режиму щодо ПДВ, за яким аграрії не платили нарахований податок до бюджету. Пільга з ПДВ фактично є державною підтримкою аграрного сектора.
Крім цього, передбачено збільшення ставок єдиного податку 4 групи: для ріллі, пасовищ, сіножатей з - 0,45 до 0,81 НГО (гірські та поліські території - з 0,27 до 0,29), багаторічних насаджень - з 0,27 до 0,49 (гірські та поліські території - з 0,09 до 0,16), водного фонду - з 1,35 до 2,43, закритого ґрунту з 3 до 5.4 НГО.
Згідно зі змінами до Податкового кодексу в 2016 році на період переходу на загальну систему оподаткування виробникам молока та великої рогатої худоби ВРХ залишатимуть 80% ПДВ, а решта 20% вони будуть перераховувати до бюджету.
Аграрії, що працюють із зерновими і технічними культурами, будуть відраховувати до бюджету 85% ПДВ, усі інші - 50%.
З 2017 року передбачається скасування спецрежиму ПДВ для сільгоспгалузі.
Також Уряд запропонував розділити публічний реєстр заявок на відшкодування ПДВ при експорті на дві частини: щоб забезпечити своєчасне відшкодування великим експортерам, а підприємствам, які не ввійшли в число обраних, відшкодовувати ПДВ за залишковим принципом. У бюджеті просто не передбачено достатньої для цього кількості коштів, а відповідна стаття витрат держбюджету була, навпаки, додатково скорочена на 6,6 млрд грн.
Фактично це позбавляє середніх і малих фермерів, а також їх об'єднання - кооперативи, можливості вчасного отримання і в повному обсязі відшкодування ПДВ при експорті всієї своєї продукції, а не тільки зернових і технічних культур. Також це зберігає можливості для вимагання хабарів та проявів корупції при формуванні реєстрів.
Тому необхідно замість двох реєстрів відшкодування ПДВ створити єдиний відкритий реєстр з однаковою системою хронологічного відшкодування податку на додану вартість. Усі матимуть однакові права відшкодування ПДВ у порядку черги.
На думку аграріїв, цей Закон суперечить коаліційній Угоді, яка передбачала збереження чинного податкового законодавства для селян до 1 січня 2018 року. А також не відповідає підписаним Україною угод з СОТ та Європейським союзом, де передбачено збереження спеціального режиму оподаткування ПДВ для агросектору.
За підсумками обговорення представники областей звернулися до урядовця з проханням донести до уряду та керівництва держави одностайну позицію аграріїв щодо необхідності скасування внесення цих змін.
Управління у справах преси та інформації