Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА про підсумки роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації за підсумками першого півріччя 2024 року

18 липня 2024 - 10:55

В умовах правового режиму воєнного стану в Запорізькій обласній військовій адміністрації внесені зміни в організацію роботи зі зверненнями громадян в порівнянні з діяльністю у період до повномасштабного вторгнення рф в Україну.

Враховуючи те, що м. Запоріжжя є прифронтовою зоною (мінімальна відстань до лінії фронту становить 35 км), у зв’язку з постійною ракетною небезпекою, з 2022 року безперебійна робота обласної військової адміністрації забезпечується шляхом передислокації переважної більшості структурних підрозділів облдержадміністрації та її апарату з адміністративної будівлі до більш безпечних локацій.

Крім того, головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації видано розпорядження від 07.04.2022 № 160 «Про упорядкування організації роботи із зверненнями громадян під час воєнного стану», яким припинено проведення керівництвом обласної військової адміністрації особистих прийомів громадян через небезпеку.

Відповідно до розпорядження голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 05.04.2023 № 173, з метою розв’язання проблем громадян та додержання принципів відкритості до діалогу з мешканцями області, з квітня 2023 року відновлено безпечне проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування з громадянами керівництва обласної військової адміністрації на заміну особистим прийомам. Це стало можливим завдяки міжнародній технічній допомозі.

Керуючись нормами Закону України «Про звернення громадян» подати звернення до обласної військової адміністрації громадяни мали можливість письмово, шляхом надсилання поштою або на спеціально визначену електронну адресу (gromada@zoda.gov.ua), а також звернутися на обласну «гарячу» лінію облдержадміністрації за безкоштовним номером 0 800 503 508.

Протягом I півріччя 2024 року до обласної військової адміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 1420 звернень громадян, що на 85,4% більше, порівняно з кількістю звернень за аналогічний період минулого року (766 звернень).

Із загальної кількості отриманих обласною військовою адміністрацією звернень: 853 (60%) надійшли поштою, 567 (40%) – електронною поштою на електронну адресу gromada@zoda.gov.ua.

За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», традиційно домінують заяви (клопотання) – 1346 звернень, або 94,8 % від загальної кількості (727, або 94,9% за аналогічний період минулого року). За звітний період надійшла 31 скарга, або 2,2% від загальної кількості звернень (32 скарги, або 4,2% за перше півріччя 2023 року) та 43 пропозиції (зауваження), або 3% від загальної кількості звернень (7, або 0,9% за аналогічний період минулого року).

Від центральних органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до обласної військової адміністрації надійшло 683 звернення, що становить 48,1 % від загальної кількості звернень (протягом першого півріччя 2023 року – 345, або 45%). Серед вищих органів державної влади найбільше звернень надійшло із Секретаріату Кабінету Міністрів України – 332 (187 за аналогічний звітний період минулого року). У порівнянні з минулим роком кількість цих звернень збільшилась майже в 2 рази. Із міністерств та відомств України надійшло 240 звернень (65 за аналогічний період минулого року). З Офісу Президента України надійшло 76 звернень (62 звернення за перше півріччя 2023 року). З Апарату Верховної Ради України: 34 звернення проти 25 за перше півріччя 2023. Від інших органів влади (Запорізька обласна рада) надійшло 1 звернення.

За звітний період надійшло 5 повторних звернень (за аналогічний період минулого року було 1 повторне звернення). Причиною повторності звернень є, здебільшого, незадоволення заявниками наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення проблеми. А також незадоволення вирішенням питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян».

Протягом І півріччя 2024 року надійшло 64 колективних звернення, що складає 4,5% від загальної кількості. У порівнянні з минулим роком абсолютна кількість таких звернень збільшилась – у 2023 році було 48 колективних звернень, що складало 6,3% від загального обсягу.

З урахуванням колективних звернень до обласної військової адміністрації звернулося 4102 громадянина (I півріччя 2023 року – 3716 громадян).

У зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом I півріччя 2024 року, було порушено 1491 питання різної тематики (I півріччя 2023 року – 870 питань).

У першому півріччі 2024 року найбільша кількість питань у зверненнях громадян були з питань екології та природних ресурсів – 339, або 22,7%. Але збільшення звернень за цією тематикою є одноразовим явищем і викликано надходженням однотипних заяв від громадян з пропозиціями і зауваженнями щодо видачі дозволів на викиди ПАТ «Запоріжсталь» та ПРАТ «Запоріжкокс». Таких звернень було 314 із 339 зареєстрованих звернень.

Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації слід відзначити питання житлової політики – 337, або 22,6% від їхньої загальної кількості. У І півріччі 2023 року було 206 питань житлової політики, що складало 23,7%. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання плати за житло та комунальні послуги, поліпшення житлових умов, ремонту пошкодженого житла, облаштування укриттів тощо.

Не втрачають актуальності питання соціального захисту населення в зверненнях громадян – 155, або 10,4%. Але в I півріччі 2024 року їх кількість зменшилась на 13,4% в порівнянні з відповідним періодом 2023 року - було 207 питань, або 23,8%. Пріоритетними для громадян були питання отримання пільг та соціальних виплат малозахищеним категоріям населення.

Питання охорони здоров’я залишаються пріоритетними в зверненнях громадян. Таких питань в зверненнях у І півріччі 2024 року було 87, або 5,8%.3Цей відсоток зменшився порівняно з попереднім 2023 роком (було 64, або 7,4%). Найчастіше у цій тематичній групі громадяни звертались з питань роботи закладів охорони здоров’я, зокрема реорганізації медичних закладів м. Запоріжжя, надання безоплатної медичної допомоги, в т.ч. протезування (крім дітей), роботи МСЕК, визначення групи інвалідності, подяки лікарям тощо.

Громадяни доволі часто звертаються з питань комунального господарства. Кількість таких питань за І півріччя 2024 року та за аналогічний період минулого року однакова - 68. Цього року зменшилась частка від загальної кількості та становить 4,6%, за І півріччя 2023 року було 7,8%. Заявників хвилювали питання гарячого і холодного водопостачання, опалення будинків, якості надання комунальних послуг, зокрема їх поновлення, благоустрою прибудинкових територій, електропостачання населених пунктів тощо.

Особливе місце займають звернення, пов’язані з військовим станом (обліковуються в додатку в графі «Інше») – 88, або 6,2% від загальної кількості звернень. У І півріччі 2023 року було зареєстровано 39 звернень цієї тематики, або 4,5 %. Питання, що турбують громадян, це - організація зведення укріплень та фортифікаційних споруд, забезпечення житлом осіб, які його втратили внаслідок бойових дій тощо.

Значна частина звернень надійшла до обласної військової адміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, а саме:
за категоріями громадян: від дітей війни – 298, внутрішньо переміщених осіб – 45, осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 34, від учасників війни та осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 9; членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 25, ветеранів праці – 8, від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 4;
за соціальним станом –– від пенсіонерів надійшли 424 звернення, або 29,8 % від загальної кількості за цей період.

Голова обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгових категорій та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки.

Загалом за підсумками розгляду звернень громадян
- надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушених проблем на 838 звернень (59%);
- вирішено позитивно
- 8 звернень (0,6%);
- переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» 165 звернень (11,6%);
- не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 вищевказаного Закону 295 звернень (20,8%);
- повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону 60 звернень (4,2 %);
- перебувають у стадії розгляду (54 звернення – 3,8%).

Обласною військовою адміністрацією забезпечено взаємодію з Комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі - Центр) щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації.

Протягом І півріччя 2024 року на постійно діючу «гарячу» лінію облдержадміністрації надійшло 7634 звернення, що на 23,4% менше минулорічного показника (9424).

У звітному періоді Центром опрацьовано 4739 звернень, які надійшли з Державної установи «Урядовий контактний центр», що на 34,2% менше у порівнянні з попереднім роком (6362).

Пріоритетними у зверненнях громадян на «гарячі» телефонні лінії Уряду та облдержадміністрації протягом півріччя були питання воєнного стану (32,5% - 4151 звернення), соціального захисту населення (14,1% - 1802 звернення), комунального та дорожнього господарства (12% - 1532 звернення) та житлового господарства (5,9% - 749 звернень).

З метою забезпечення виконання Указу Президента України від 07.02.2008 №109/2008 «Про першочергові заходи забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», згідно з розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 28.06.2024 № 443 «Про затвердження графіка перевірок додержання законодавства про звернення громадян» на ІІ півріччя 2024 року заплановані перевірки додержання законодавства про звернення громадян у всіх п’яти районних державних адміністраціях області. Також заплановано проведення Днів контролю для перевірки фактичного виконання доручень керівництва вищих органів влади за зверненнями громадян.

В обласній державній адміністрації створено постійно діючу комісію з питань розгляду звернень громадян згідно з розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 12.02.2008 № 43 «Про створення постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян при голові обласної державної адміністрації та затвердження її складу». Склад цієї комісії оновлено розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 04.07.2024 № 468. На сьогодні визначені організаційні питання та порядок роботи постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян при голові обласної державної адміністрації в новому складі.

В умовах постійних повітряних тривог та коли підльотний час ворожих ракет до м. Запоріжжя становить 45 секунд, не представляється можливим організувати керівництвом обласної військової адміністрації особистий прийом громадян без суттєвого ризику для їх життя та здоров’я.

Тим більше з попереднім оприлюдненням часу та місця прийому, як того вимагає логіка проведення особистих прийомів.

Розуміючи це, обласна військова адміністрація спрямувала свої зусилля на пошук технічних рішень задля заміни особистих прийомів на інший формат безпечного особистого спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами.

Завдяки міжнародній технічній допомозі з’явилась можливість проведення «гарячих» телефонних ліній з будь-яких локацій, включно з бомбосховищами за умов наявності WI-FI. Завдяки цьому з квітня 2023 було поновлено проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами у якості телефонних особистих прийомів.

За звітний період на базі Центру головою облдержадміністрації, його заступниками та керівником апарату проведено 20 «гарячих» телефонних ліній спілкування з громадянами. Під час цих телефонних ліній було зареєстровано 159 звернень громадян.

На офіційному вебпорталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» оприлюднюються узагальнені відомості про стан роботи зі зверненнями громадян (https://www.zoda.gov.ua/article/1030/pidsumki-roboti-zi-zvernennyami-gromadyan.html).