Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Інформація про стан справ у сфері охорони навколиш

19 листопада 2007 - 15:59

Інформація про стан справ у сфері охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області за 2007 рік

 

Природа завжди була однією з основних та абсолютних цінностей, які людина усвідомлює, незважаючи на період історії, вік чи матеріальний стан. Питання охорони довкілля мають бути пріоритетними для будь-якої влади, а усвідомлення своєї власної відповідальності за навколишній світ має стати основою формування людини-особистості.

Наша область входить до числа регіонів, які складають основу індустріального потенціалу України. Наявність потужного промислового комплексу здійснює вплив на стан довкілля не тільки в межах області, але й в цілому по Україні.

Аналіз динаміки загальних викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря показав, що обсяги викидів в 2007 р. порівняно з 2006 р. зменшено на 8,24 % (таблиця 1).

В 2007 р. за даними Головного управління статистики у Запорізькій області за викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел звітувалося 383 підприємства, що на 71 підприємство менше ніж у 2006 р. Загальні викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря за 2007 р. становлять 347,6 тис. тонн, що на 31,2 тис. тонн менше, ніж у 2006 р.

 

Таблиця 1

Динаміка викидів в атмосферне повітря

Викиди по області

2005

2006

2007

Загальна кількість викидів в атмосферне повітря, тис. т, в т. ч.:

383,4

378,8

347,6

- від стаціонарних джерел забруднення, тис. т

262,0

258,1

231,6

- від автотранспорту, тис. т

121,4

120,7

116,0

 

Основними забруднювачами атмосферного повітря в регіоні залишаються підприємства чорної та кольорової металургії, теплоенергетики, атомної енергетики, хімії, машинобудування, на які припадає майже 99,0 % викидів від загальної кількості забруднюючих речовин по області (таблиця 2).

Найбільшу кількість викидів забруднюючих речовин в атмосферу за 2007 р. здійснюють 13 основних підприємств області (таблиця 3 ).

Згідно проведеного аналізу на більшості основних забруднювачів м.Запоріжжя відмічається незначне зменшення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел порівняно з попереднім роком.

 

Таблиця 2

Перелік основних забруднювачів атмосферного повітря

з/п

Підприємство забруднювач

Відомча приналежність

Валовий викид, т

Зменшення/ -
Збільшення/ +

Причина
зменшення/збільшення

2006 р.

2007 р.

1.

ВАТ “Запоріжсталь”

Міністерство промполітики України

78399,905

77360,631

-1039,27

Зниження виробництва агломерату, введення в експлуатацію аспіраційної установки від хвостових частин агломашин та місць навантаження агломерату в хопери

2.

ВАТ “Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат”

Міністерство промполітики України

11186,075

10808,541

-377,534

Припинення виробництва кристалічного кремнію

 

3.

ВАТ “Запорізький завод феросплавів”

Міністерство промполітики України

33931,824

34097,927

+166,103

Збільшення обсягів виробництва

4.

ВАТ “Запорізький абразивний комбінат”

Міністерство промполітики України

7167,149

6859,992

-307,157

Зменшення обсягів виробництва карбіду бору та шліфувальної шкірки

5.

ВАТ “Дніпроспецсталь”

Міністерство промполітики України

3399,298

3353,468

-45,83

За рахунок переходу коксодоменної суміші газів на доменноприродну.

6.

ВАТ “Запорожкокс”

Міністерство промполітики України

5150,299

4955,594

-194,705

Удосконалення схеми очистки коксового газу від сірководню

7.

ВАТ “Український графіт”

Міністерство промполітики України

2177,761

2177,316

-0,445

Зменшення обсягів виробництва пресованої продукції

8.

ВАТ “Запоріжвогнетрив”

Міністерство промполітики України

1060,677

1009,531

-51,146

Впровадження повітряохоронних заходів

9.

ДП “Кремнійполімер”

Міністерство промполітики України

459,578

405,054

-54,524

Зменшення обсягів виробництва

10.

ВАТ “Запоріжсклофлюс”

Корпорація “Укрбудматеріали”

363,755

392,312

+28,557

Збільшення обсягів виробництва зварювальних флюсів та силікату натрія

11.

КП “Запорізький титано-магнієвий комбінат”

Міністерство промполітики України

801,110

860,326

+59,216

Збільшення виробництва губчатого титану на 628,783 т

12.

Запорізька ТЕС ВАТ ”Дніпроенерго”

Мінпаливенерго України

97723,675

74648,051

-23075,624

Зменшення використання долі вугілля в балансі палива на 315 тис. тонн. Збільшення використання долі природного газу в балансі палива на 571,207 млн. м 3 .; покращення якості вугілля у частині зольності, калорійності та вмісту сірки

13.

ВАТ “Азовські мастила та оливи”

Фонд державного майна України

173,406

155,506

-17,9

Зменшення використання палива

Усього викидів від стаціонарних джерел по основним підприємствам – забруднювачам, тонн

241994,5

217084,25

-24910,25

 

 

 

Таблиця 3

Обсяги викидів забруднюючих речовин стаціонарними джерелами в атмосферне повітря по районам та містам Запорізької області у 2007 році (тонн)

 

Обсяги викидів, тонн

Збільшення/зменшення викидів у 2007р. проти 2006р., тонн

Обсяги викидів у 2007 р. до 2006 р. , %

Викинуто в середньому одним підприємством, тонн

у 2007 р.

у 2006р.

Запорізька область

231569,54

258077,612

-26508,072

89,7

604,62

м. Запоріжжя (міськрада)

147520,86

149464,591

-1943,731

98,7

1068,992

м. Бердянськ (міськрада)

612,83

769,768

-156,938

79,6

21,887

м. Мелітополь (міськрада)

1252,177

1212,087

+40,09

103,3

24,552

м. Токмак (міськрада)

194,496

479,121

-284,625

40,6

14,961

м. Енергодар (міськрада)

75452,217

98082,349

-22630,132

76,9

9431,527

Якимівський район

84,593

66,757

+17,836

126,7

8,459

Бердянський район

83,749

116,043

-32,294

72,2

16,75

Василівський район

947,209

944,917

+2,292

100,2

37,888

Великобілозерський район

0,923

0,496

+0,427

186,1

0,462

Веселівський район

99,322

100,077

-0,755

99,2

19,864

Вільнянський район

1060,72

372,716

+688,004

284,6

66,295

Гуляйпільський район

104,054

395,153

-291,099

26,3

13,007

Запорізький район

1372,414

1891,549

-519,135

72,6

152,349

Кам`янсько-Дніпровський район

59,875

28,118

+31,757

212,9

8,554

Куйбишевський район

293,837

664,154

-370,317

44,2

36,73

Мелітопольський район

159,409

70,783

+88,626

225,2

26,568

Михайлівський район

65,44

27,221

+38,219

240,4

21,813

Новомиколаївський район

72,003

236,728

-164,725

30,4

18,001

Оріхівський район

159,463

139,402

+20,061

114,4

11,39

Пологівський район

1250,96

1655,390

-404,43

75,6

52,123

Приазовський район

88,939

341,060

-252,121

26,1

14,823

Приморський район

105,931

109,042

-3,111

97,1

6,231

Розівський район

146,508

280,115

-133,607

52,3

20,93

Токмацький район

231,391

493,824

-262,433

46,9

33,056

Чернігівський район

150,220

136,151

+14,069

110,3

30,044

 

На трьох підприємствах – основних забруднювачах м. Запоріжжя відмічається незначне збільшення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел порівняно з попереднім роком, що обумовлено збільшенням обсягів виробництва: ВАТ «Запорізький завод феросплавів», ВАТ «Запоріжсклофлюс», КП «Запорізький титано-магнієвий комбінат».

У 2007 році зменшились обсяги викидів забруднюючих речовин у розрахунку на душу населення і склали 125,9 кг , тоді як у 2006 році – 139,2кг.

У 2007 році щільність викидів від стаціонарних джерел зменшилась в порівнянні з минулим роком (2006 р. – 9,5 тонн на 1 км2 , 2007 р. – 8,5 тонн на 1 км2 ). Найбільша щільність викидів від стаціонарних джерел, в перерахунку на 1 км2 припадає на міста Енергодар (1178,9 тонн), Запоріжжя (530,6 тонн), Мелітополь (29,8 тонн). Розрахований усереднений показник по області –8,5 тонн на 1 км2.

З року в рік основна частина забруднень потрапляє в атмосферу від підприємств міста Запоріжжя та міста Енергодар. У 2007 році викиди від підприємств цих міст склали приблизно 63,7 % (147,5 тис. тонн) та 32,5 % (75,45 тис. тонн) відповідно від загальної кількості.

Найбільше зменшення викидів забруднюючих речовин від стаціонарних джерел викидів у порівнянні з попереднім роком відмічається у містах Бердянськ (на 0,157 тис. тонн, або на 20,4 %), Токмак (на 0,284 тис. тонн, або на 59,4 %), Запоріжжя (на 1,9 тис. тонн, або на 1,3 %), Енергодар (на 22,6 тис. тонн, або на 23,1 %), а також у 11 районах області, серед них: Запорізький (на 519,135 тонн, або на 27,4 %), Куйбишевський (на 370,3 тонн, або на 55,7 %) та Пологівський (на 404,4 тонн, або на 24,4 %). Поряд з цим у 9 районах області спостерігається збільшення викидів забруднюючих речовин: основне – у Вільнянському (на 688,0 тонн, або на 64,8 %), Мелітопольському (на 88,626 тонн, або на 55,6 %) та Михайлівському (на 38,219 тонн, або на 58,4 %) районах області.

Аналізуючи отримані дані можна відзначити зменшення забруднення атмосферного повітря в цілому порівняно з 2006 року, у той же час забрудненість фенолом, фтористим воднем, сірководнем, сірковуглецем залишається на високому рівні.

Ріст обсягів виробництва, що відбувається за останні роки, призводить до більш інтенсивного забруднення атмосферного повітря в місті.

Згідно даних головного управління статистики у Запорізькій області у цілому по області у 2007 року виконано 26 заходів з метою зменшення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря та парникових заходів, завдяки чому викиди зменшились на 0,981 тис. тонн. Основна частина - 14 повітряохоронних заходів виконана на підприємствах м. Запоріжжя з фактичним ефектом 0,978 тис. тонн.

На теперішній час в регіоні діють Програма охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки м. Запоріжжя та Обласна програма охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки. Згідно цих Програм, на 2007 рік передбачено виконання 2 природоохоронних заходів щодо зменшення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря.

Також в 2007 році продовжувалось виконання 3 повітряохоронних заходів реалізація яких розпочата раніше.

У 2008 році передбачено виконання 5 повітряохоронних заходів, на які заплановано понад 314,0 млн. грн.

Водний фонд Запорізької області складають ріка Дніпро, розташовані на ній Каховське та Дніпровське водосховища з об'ємами води в них відповідно 18,2 км3 і 3,3 км3 , 118 малих та середніх річок (довжиною більше 10 км ) загальною довжиною 2013 км, 28 водосховищ на них із загальним об'ємом води 97,6 млн. м 3 та 849 ставків з об'ємом води 89,9 млн.м3 .

Середній багаторічний об'єм поверхневого стоку, що формується на території області, сягає 0,5 км3/рік, стік р. Дніпро – 53,0 км3/рік. Фактична водність малих і середніх річок області впродовж 2000-2006 років була близькою до норми. 2007 рік був маловодним. Забезпеченість річного обсягу поверхневого стоку річок області була близькою до 75 %.

Запаси прісних підземних вод, придатних для питного водопостачання, становлять 118,9 млн.м 3 /рік по 31 розвіданому родовищу.

У 2007 році загальний забір води збільшився у порівнянні з 2006 року на 354,6 млн. м 3 та склав 1489,31 млн.м3. Відповідно використання води збільшилося на 362,85 млн.м3 та склало 1463,94 млн.м3. Збільшення забору та використання води пояснюється тим, що:

  • на 344,6 млн. м3 збільшився забір та використання води Запорізькою ТЕС, яка працює на прямотоці, за рахунок збільшення виробництва електроенергії на 2118,6 тис. МВтч;
  • на 23,96 млн.м3 збільшився забір води міжрайонними управліннями водного господарства Запорізького облводгоспу на зрошення земельних угідь області у зв'язку з посушливим літом 2007 року.

Одночасно зменшився забір та використання води окремими промисловими та комунальними підприємствами м. Запоріжжя.

Основним джерелом водопостачання галузей економіки, зрошення та задоволення потреб населення у питній воді є р. Дніпро – використання у 2007р. на перераховані потреби відповідно склало 1244,54 млн.м3, 52,63 млн.м3 та 128,58 млн.м3. Важливим джерелом водопостачання населення області якісною питною водою є підземні води, забір яких у 2007 році склав 54,84 млн.м3.

Водовідведення у природні водні об'єкти області за 2007 році склало 1172,51 млн.м3 проти 857,26 млн.м3 у 2006 році. Загальний скид зворотних вод збільшився на 315,25 млн.м3. Збільшення загального обсягу скидання зворотних вод пояснюється збільшенням забору та використання води СП «Запорізька ТЕС» ВАТ «Дніпроенерго» та ВП Запорізька АЕС.

Скид забруднених зворотних вод до водних об'єктів у 2007 році склав 482,3 млн.м3, що на 25,2 млн. м 3 більш, ніж у 2006 році.

Збільшення обсягу скиду забруднених зворотних вод сталося за рахунок збільшення у 2007 році обсягів безперервної продувки ставка-охолоджувача ВП Запорізька АЕС в Каховське водосховище та складає близько 62 % загального скиду по області.

Загальний обсяг скидання забруднених зворотних вод у водні об'єкти іншими водокористувачами скоротився у 2007 році в порівнянні з 2006 роком на 22,2 млн.м3, що складає 10,6%.

Скорочення скиду забруднених зворотних вод КП “Водоканал” м.Запоріжжя на 8,48 млн.м3 у 2007 році в порівнянні з 2006 роком сталося за рахунок раціонального використання водних ресурсів, включаючи і запобіжні заходи Держуправління щодо обмеження підключення нових абонентів до міської каналізації в зв'язку з реконструкцією лівобережних центральних очисних споруд (ЦОС-1). За рахунок раціонального використання водних ресурсів та виконання водоохоронних заходів ВАТ «Запоріжсталь» та користувачами об'єднаного шламонакопичувача на б. Капустяна на 6,27 млн. м 3 скоротився скид забруднених зворотних вод у р. Дніпро. За власні кошти ВАТ «Запоріжсталь» на протязі 2006 – 2007 років було здійснено ряд заходів, спрямованих на припинення забруднення р. Дніпро. В 2007 році завершено будівництво споруд по перехопленню та повторному використанню дренажних та стічних вод з-під шлакових відвалів ВАТ «Запоріжсталь» та ВАТ «Запорізький завод феросплавів», що дозволило скоротити скидання забруднених стічних вод у р. Дніпро на 1,45 млн.м3/рік.

Скидання забруднюючих речовин із зворотними водами до водних об'єктів у 2007 році склало 81,62 тис.тонн, що на 14,8 тис.тонн менше, ніж у 2006 році. Зменшення обсягів скидання забруднюючих речовин пов'язано зі скороченням обсягів скиду забруднених зворотних вод, покращанням роботи очисних споруд, завершенням будівельно-монтажних робіт по першій технологічній лінії лівобережних центральних очисних споруд (ЦОС-1) КП «Водоканал» м. Запоріжжя і проведенню на ній налагоджувальних робіт.

За рахунок експлуатації систем оборотного та повторно-послідовного водопостачання у 2007 році зекономлено 10387,38 млн. м 3 води. Таким чином, економія свіжої води у звітному році склала 94,2%.

Високий відсоток використання води в системах оборотного та повторно-послідовного водопостачання є показником ефективної роботи в напрямку економії водних ресурсів, а також зниження техногенного навантаження на навколишнє природне середовище.

В Запорізькій області у 2007 році нараховувалось 227 водокористувачів, що здійснюють скид зворотних вод у природні водні об'єкти. У 2005 та 2006 роках на обліку знаходилось відповідно 214 та 218 таких водокористувачів. Постійне збільшення їх числа відбувається, в основному, за рахунок виявлення нових водокористувачів в результаті здійснення контролю, реформування галузей економіки та комунгоспів, які експлуатують системи зливової каналізації міст і селищ, а також періодичним спорожненням ставків, що використовуються для риборозведення, для проведення гідромеліоративних робіт.

У 2007 році в області 83 водокористувачі здійснювали скид забруднених зворотних вод в поверхневі водні об'єкти по 91 випуску.

Найбільшими забруднювачами водних об'єктів області, як і в попередні роки, залишаються промислові об'єкти чорної і кольорової металургії та житлово-комунальний сектор. У 2007 році підприємствами цих галузей скинуто до водних об'єктів близько 37% загального по області скиду забруднених зворотних вод – відповідно 88,16 млн.м3 та 93,96 млн.м3.

Значну небезпеку для стану навколишнього природного середовища через відсутність очисних споруд становлять об'єкти Управління державного Департаменту питань виконання покарань в Запорізькій області. 5 колоній Департаменту, що розташовані на території області, не облаштовані ефективно функціонуючими очисними спорудами стічних вод. Перелік основних забруднювачів водних об'єктів наведено у таблиці 4.

Головною екологічною проблемою водних ресурсів в області залишається забруднення природних водних об'єктів неочищеними і недостатньо очищеними стічними водами промислових підприємств, підприємств житлово-комунального комплексу, а також виправних колоній Управління державного департаменту України з питань виконання покарань в Запорізькій області.

Заходи, спрямовані на покращання стану водних об'єктів входять до складу загальнодержавних та місцевих природоохоронних програм.

В 2007 році в області реалізовувався ряд водоохоронних заходів, спрямованих на скорочення обсягів надходження забруднених зворотних вод у водні об'єкти.

Найважливішим серед них був захід «Розширення та реконструкція очисних споруд каналізації лівобережної частини м. Запоріжжя (ЦОС-1) до потужності 280 тис.м3/добу», який входить до Переліку невідкладних природоохоронних заходів Національної програми екологічного оздоровлення басейну Дніпра та поліпшення якості питної води.

 

Таблиця 4

Перелік основних водокористувачів - забруднювачів та обсяги забруднення водних об'єктів

Рік

Підприємство забруднювач

Водний об'єкт

Об'єм скидання, млн.м3

Обсяг забруднюючих речовин, що скидаються, тонн на рік

Разом

НО

НДО

2006

КП “Водоканал” м.Запоріжжя

р. Дніпро
р. Терса

97,50
0,08

26,31
-

71,19
0,08

24696,83
30,10

ВАТ “Запоріжсталь” та інші підприємства

р. Дніпро

84,12

13,24

70,88

43015,88

ВП “Запорізька АЕС” ДП НАЕК “Енергоатом” м. Енергодар

Каховське водосховище

247,72

247,72

-

7358,29

ВАТ “Мотор-Січ” м. Запоріжжя

М.Московка

1,25

0,04

1,21

497,84

ВАТ “Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат”

р. Дніпро

14,06

14,06

-

265,92

КП “Міськводоканал-Центр”м.Пологи

р. Конка

0,71

-

0,71

449,20

КП “Оріхівське ВУЖКГ” м. Оріхів

р. Конка

0,23

-

0,23

145,21

КП “Запорізький титано-магнієвий комбінат”

р. Дніпро

1,89

1,89

-

137,17

КП “Дніпрорудненський водоканал”

Каховське водосховище

1,13

-

1,13

1386,32

КП “Водоканал” м. Мелітополь

р. Молочна

4,95

-

4,95

3471,62

Разом

 

453,64

303,26

150,38

81454,38

2007

КП “Водоканал” м.Запоріжжя

р. Дніпро
р. Верхня Терса

89,02
0,07

20,83
-

68,19
0,07

23670,95
24,89

ВАТ “Запоріжсталь” та інші підприємства

р. Дніпро

78,36

10,45

67,87

36692,58

ВП “Запорізька АЕС” ДП НАЕК “Енергоатом” м. Енергодар

Каховське водосховище

295,10

295,10

-

5211,41

ВАТ “Мотор-Січ” м. Запоріжжя

р. М.Московка

1,25

-

1,25

489,11

ВАТ “Запорізький виробничий алюмінієвий комбінат”

р. Дніпро

8,10

8,10

-

498,92

ГКП ВКТ «Міськводоканал» м.Пологи

р. Конка

0,70

-

0,70

386,35

КП “Оріхівське ВУЖКГ” м. Оріхів

р. Конка

0,23

-

0,23

108,75

КП “Запорізький титано-магнієвий комбінат”

р. Дніпро

1,70

1,70

-

127,24

КП “Дніпрорудненський водоканал”

Каховське водосховище

1,17

-

1,17

1386,32

Разом

 

475,70

336,18

139,48

68596,52

Таблиця заповнена за даними узагальнення статистичної звітності, виконаним Запорізьким регіональним управлінням водних ресурсів

 

Завдяки виконаному впродовж 2007 року великому обсягу будівельно-монтажних робіт уже з січня 2008 року на об'єкті заплановані пуско-налагоджувальні роботи. Екологічна ефективність даного водоохоронного заходу має особливе значення для цілого регіону півдня України тому, що нижче по течії з Каховського водосховища здійснюється забір води на питне водопостачання населення Автономної Республіки Крим, півдня Запорізької області, Криворіжжя та окремих районів Кіровоградської області.

Важливість здійснення першочергових водоохоронних заходів на ВАТ «Запоріжсталь», передбачених Обласною програмою охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки, пов'язана з необхідністю припинення забруднення р. Дніпро. Національною програмою екологічного оздоровлення басейну Дніпра та поліпшення якості питної води передбачено до кінця 2010 припинення забруднення р. Дніпро. За рахунок власних коштів підприємства на протязі 2006 – 2007 років було здійснено ряд заходів, спрямованих на досягнення цієї мети. В 2007 році завершено будівництво споруд по перехопленню та повторному використанню дренажних та стічних вод з-під шлакових відвалів ВАТ «Запоріжсталь» та ВАТ «Запорізький завод феросплавів», що дозволило скоротити скидання забруднених стічних вод у р. Дніпро на 1,45 млн. м 3 /рік.

Щодо переходу на соляно-кисле травлення НТА 1,2 ЦХП - 1 з установкою регенерації відпрацьованих травильних розчинів, тендер, проведений на комбінаті, визначив постачальника установки регенерації - фірма «Сіменс-фаі» (Австрія). Укладено контракт на постачання обладнання загальною вартістю 580,0 млн.грн., за два роки освоєно – 31,7 млн. грн.

На протязі 2007 році на каналізаційних очисних спорудах м.Приморська виконувались роботи по реконструкції діючих очисних споруд. Захід профінансовано з обласного фонду охорони навколишнього природного середовища в обсязі 881,841 тис. грн., при запланованому – 1571,85 тис. грн.

Найбільші екологічні проблеми, пов'язані з ліквідацією джерел забруднення водних об'єктів, виникають при реалізації водоохоронних заходів в житлово-комунальній сфері та в установах системи справляння покарань.

За рахунок обласного фонду охорони навколишнього природного середовища в 2006-2007 роках проведено реконструкцію каналізаційних очисних споруд психоневрологічного інтернату в с. Веселе Запорізького району. Захід профінансовано в обсязі 845,069 тис. грн.

За ініціативою Держуправління охорони навколишнього природного середовища в Запорізькій області до переліку заходів Обласної програми охорони довкілля, раціонального використання природних ресурсів та забезпечення екологічної безпеки додатково включені водоохоронні заходи в установах Державного департаменту виконання покарань (Вільнянська виправна колонія № 20, Оріхівська виправна колонія № 88, Біленьківська виправна колонія № 99, Кам'янська виправна колонія № 101).

Складною в області залишається проблема накопичення відходів, яка представляє реальну небезпеку для життя населення та навколишнього середовища і потребує особливої уваги.

Обсяг виробництва промислової продукції в області складає 8,2 % від загального обсягу виробництва в Україні. Область відноситься до регіонів, де найбільша по країні концентрація підприємств важкої промисловості: 45% від загальної кількості виробленої продукції в області займає продукція металургії та оброблення металу, 20% - виробництво та розподілення електроенергії, газу, тепла, води. В області також зосереджені хімічні, машинобудівні підприємства та підприємства гірничодобувного комплексу.

Масштабність ресурсовикористання і енергетично-сировинної спеціалізації економіки регіону в цілому сприяють значному утворенню і накопиченню відходів виробництва і споживання.

Стан утворення, використання та розміщення відходів основних підприємств Запорізької області наведено у таблиці 5.

Збільшення використання та зменшення розміщення відходів відбувається у зв'язку зі змінами в технологіях виробництв, виконання заходів, передбачених природоохоронними Програмами області.

 

Таблиця 5

Стан утворення, використання та розміщення відходів основних підприємств Запорізької області

№ п/п

Найменування підприємства

Роки

Кількість утворених відходів, тис.тонн

Кількість використаних відходів,

Кількість розміщених відходів

тис.тонн

% до утворення

тис.тонн

% до утворення

1.

ВАТ ЗМК “Запоріжсталь”

2005р.

4218.302

2696.77

63.93

1762.4

41.78

2006р.

4327.278

2928.2

67.67

1399.08

32.33

2007р.

4407.263

3184.188

72.25

1223.115

27.75

2.

Запорізька ТЕС

2005р.

541.58

284.67

52.56

256,9

47.44

2006р.

543.64

302.14

55.58

241.50

44.42

2007р.

436.96

109.52

25.06

326.36

74.69

3.

ВАТ «Виробничий алюмінієвий комбінат»

2005р.

365.542

9.093

2,5

355.065

97.13

2006р.

379.56

10,426

2,75

369.13

97.25

2007р.

356.03

2.05

0.8

351.66

98.77

4.

ВАТ «Запорізький завод феросплавів»

2005р.

436.38

101.18

23.17

335.21

76.82

2006р.

466.847

128.92

27.62

337.93

72.38

2007р.

486.908

46.86

9.62

283.67

58.26

5

ЗАТ «Запорізький залізорудний комбінат»

2005p.

563.28

355.83

63.17

207.45

36.83

2006р.

597.654

372.78

62.37

224.87

37.63

2007р.

627.71

398.5

63.48

229.21

36.52

6.

ВАТ «Дніпроспецсталь»

2005р.

166.727

19.627

11.77

147.1

88.23

2006р.

169.74

14.70

8.66

155.04

91.34

2007р.

198.6

17.93

9.03

175.8

88.52

7.

ДКП «Водоканал»

2005р.

37.865

0,624

1.65

37.719

99.59

2006р.

35.261

0,578

1.6

34.68

98.4

2007р.

33.91

0.11

0.32

0.62

1.83

8.

ВП“Запорізька АЕС”

2005р.

11.358

0.1

0.88

11.258

99.12

2006р.

9.568

0.1

1.05

9.47

98.95

2007р.

10.69

-

-

10.65

99.63

9.

КП “Запорізький титано-магнієвий комбінат”

2005р.

40.978

19.363

47.3

22.901

55.89

2006р.

41.002

19.986

48.73

21.02

51.27

2007р.

41,3

7,0

16.95

24,56

59.47

10.

ВАТ “Український графіт”

2005р.

17.644

6.208

35.18

11.434

64.8

2006р.

18.897

6.118

32.37

12.78

67.63

2007р.

21.91

9.51

43.40

11,45

52.26

11.

ВАТ “Мотор-Січ”

2005р.

13.874

0.557

4.01

13,317

95.99

2006р.

14.256

1.113

7.83

13.14

92.17

2007р.

55.54

0.06

0.11

14.54

26.18

12.

ЗДП “Кремнійполімер”

2005p.

7.13

0.84

11.78

6.45

90.46

2006р.

8.05

1.42

17.25

6.63

82.75

2007р.

56.68

32.61

57.53

12.27

21.65

 

Ітого:

2005р.

6420.66

3494.862

54.43

3167.204

49.33

Ітого:

2006р.

6611.75

3786.48

57.27

2825.27

42.73

Ітого:

2007р.

6733.50

3808.34

56.56

2663.91

3956

 

За 2007 рік було накопичено твердих побутових та промислових відходів на 3,266 млн.т. більше ніж у 2006 році, що склало 1,9 %.

Тобто, спостерігається поступове збільшення заскладованих в місцях організованого розміщення відходів, що пояснюється недостатнім обсягом використання та утилізації промислових відходів, а також відсутністю сортувальних та сміттєпереробних заводів побутових відходів.

У Запорізький області взято на облік 54 місця видалення відходів (сміттєзвалища, полігони, шламонакопичувачі, відвальні господарства області), загальною площею 1061,5 га, на яких розміщено близько 150 млн.т. твердих побутових та промислових відходів. На промислових, сільськогосподарських і інших підприємствах щорічно утворюється більш 5,5 млн. т. відходів.

У містах і селищах міського типу щороку нагромаджуються близько 2 млн.м3 сміття, яке розміщується в місцях видалення відходів. Традиційна технологія знешкодження побутового сміття не може бути перспективною. На сьогодні в Запорізькій області, як і в цілому в Україні, особливо гостро постає проблема поводження з твердими побутовими відходами.

Актуальною залишається проблема виникнення і ліквідації несанкціонованих звалищ відходів на території Запорізької області. По області централізовану санітарну очистку здійснюють комунальні та приватні підприємства. Щоквартально виявляється, а потім ліквідується від 500 до 700 несанкціонованих сміттєзвалищ.

Для забезпечення здійснення в повному обсязі повноважень в галузі раціонального використання, охорони та відтворення водних ресурсів стратегічними для Держуправління залишаються наступні напрямки діяльності:

  • впровадження, в першу чергу, підприємствами житлово–комунального господарства, металургійного комплексу, а також виправними закладами Управління державного департаменту України з питань виконання покарань в Запорізькій області заходів по припиненню забруднення водних об'єктів недостатньо очищеними та неочищеними стічними водами у встановлені загальнодержавними та регіональними водоохоронними програмами терміни;
  • попередження забруднення і виснаження підземних водоносних горизонтів;
  • ефективне використання передбачених чинним природоохоронним законодавством економічних важелів з метою раціонального використання водних ресурсів, попередження забруднення поверхневих і підземних вод;
  • залучення до фінансування капіталомістких заходів водоохоронних програм коштів з усіх можливих джерел: загального і спеціального фондів Державного бюджету, коштів місцевих бюджетів, в першу чергу з фондів охорони навколишнього природного середовища, коштів суб'єктів господарювання, вітчизняних і іноземних інвесторів та інших.

Область є однією з навантажених областей України по промисловому потенціалу, який обумовлений наявністю і концентрацією підприємств чорної і кольорової металургії, теплоенергетики, атомної енергетики, хімії, машинобудування та є безперечним лідером за рівнем забруднення повітря.

Значна частина промислових підприємств розташована в центрі житлових забудов, що формують основне техногенне навантаження на навколишнє середовище населених пунктів.

Основними напрямками екологічної політики в галузі охорони атмосферного повітря є:

  • захист повітряного басейну від забруднення, насамперед у великих містах та промислових центрах;
  • формування збалансованої системи природокористування та адекватна структурна перебудова виробничого потенціалу економіки, екологізація технологій у промисловості, енергетиці, будівництві, сільському господарстві, на транспорті.

Пріоритетними напрямками впровадження екологічної політики в сфері поводження з відходами є:

  • мінімізація накопичення промислових відходів, повернення їх у виробництво з метою вилучення цінних компонентів і використання їх, як вторинних ресурсів;
  • впровадження нових технологій збирання побутового сміття, сортування та переробка відходів;
  • знешкодження або організація відповідного тимчасового зберігання накопичених непридатних хімічних засобів захисту рослин;
  • реабілітація забруднених територій від несанкціонованого розміщення відходів;
  • реконструкція або ліквідація фільтруючих накопичувачів рідких нечистот з метою припинення забруднення підземних вод;
  • сприяння створенню спеціалізованих організацій та підприємств, що забезпечують безпечне поводження з непридатними хімічними засобами захисту рослин на всіх етапах, створення в області та Україні потужностей для їх знешкодження.

Збільшення ставок платежів за забруднення шляхом індексації збору безумовно є позитивним наслідком реалізації екологічної політики, але при цьому система зборів за забруднення націлена в основному на збір коштів, але не на вирішення конкретних пріоритетних екологічних проблем, пов'язаних з ключовими забруднюючими речовинами для найбільших забруднювачів.

У 2007 році Держуправлінням проведено аналіз виконання трьох регіональних екологічних програм та надано пропозиції Запорізькій облдержадміністрації та облраді щодо корегування програм та приведення їх у відповідність до вимог Порядку розроблення та виконання державних цільових програм, затверджених постановою КМУ від 31.01.2007 №106 та Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення регіональних цільових програм, моніторингу та звітності про їх виконання.

З метою впровадження екологічної політики в регіоні, наприкінці 2007 року за ініціативою Держуправління розроблена та затверджена рішенням облради Природоохоронна доктрина Запорізької області.

Продовжена робота з підприємствами власниками місць видалення відходів (МВВ) на виконання Постанови КМУ від 03.08.1998 №1216 щодо розгляду паспортів місць видалення промислових та побутових відходів полігонів. Згідно п. 19 постанови КМУ від 03.08.98 № 1216 розглянуті та внесені зміни до паспортів місць видалення відходів, які були затверджені та внесені до реєстру обласною державною адміністрацією.

Метою екологічної експертизи є запобігання негативного впливу антропогенної діяльності на стан навколишнього природного середовища, а також оцінка ступеню екологічної безпеки господарської діяльності та екологічної ситуації на окремих територіях і об'єктах.

Для здійснення управління в сфері охорони навколишнього природного середовища в Україні користуються досить широким набором інструментів екологічної політики: нормативно-правовими, економічними, інформаційними, просвітницькими, та іншими.

Нормативно-правові інструменти встановлюють нормативні вимоги для підприємств-забруднювачів (стандарти та дозволи, як інструменти досягнення дотримання стандартів). Для спонукання та стимулювання підприємств щодо дотримання природоохоронних вимог використовуються також такі інструменти, як моніторинг довкілля, звітність, інспекційні перевірки та санкції щодо порушення природоохоронного законодавства, застосування норм відповідальності за шкоду, нанесену довкіллю. Вагомим інструментом є еколого-експертна діяльність та оцінка впливу на навколишнє середовище (ОВНС) нових джерел забруднення.

Економічні інструменти мають на меті підвищувати вартість екологічно шкідливої діяльності, стимулювати і заохочувати таку поведінку підприємств-забруднювачів, що сприяє захисту довкілля. Такими економічними інструментами є збори за забруднення довкілля та платежі за використання природних ресурсів, а також фінансова підтримка з бюджету природоохоронної діяльності підприємств-забруднювачів, направленої на зменшення та попередження забруднення.

Згідно з Законом України «Про охорону навколишнього природного середовища» джерелами бюджетного фінансування природоохоронної діяльності є збори за забруднення навколишнього природного середовища, які надходять до спеціального фонду бюджетів - фондів охорони навколишнього природного середовища (ОНПС) всіх рівнів (Державного, обласного, місцевих на рівні села, селища, міста), та збори за спеціальне використання природних ресурсів, які надходять до загального фонду бюджетів відповідного рівня.

На виконання пріоритетних природоохоронних заходів у вирішенні екологічних проблем, в першу чергу передбачених державними та регіональними природоохоронними програмами, необхідне залучення всіх можливих джерел фінансування. У 2007р. для фінансування капіталомістких природоохоронних заходів залучались кошти Державного бюджету, власні кошти підприємств, іноземні інвестиції, кошти місцевих бюджетів, у тому числі фондів охорони навколишнього природного середовища.

Основним джерелом інвестицій в основний капітал на охорону навколишнього середовища і раціональне використання природних ресурсів залишаються власні кошти підприємств та організацій, за рахунок яких освоєно 218,5 млн. грн.

З місцевих фондів охорони навколишнього природного середовища було профінансовано 38 водоохоронних заходів, спрямованих на зменшення забруднення поверхневих водойм та підземних вод шляхом будівництва та реконструкції очисних споруд та каналізаційних мереж, у т.ч. на розробку проектно-кошторисної документації на будівництво очисних споруд.

Для зменшення техногенного впливу промислових, побутових відходів на навколишнє середовище з обласного фонду було профінансовано 1806,4 тис.грн (82,3% від запланованого), з місцевих екофондів – 1354,65 тис.грн (78,2% від запланованого).

На заходи щодо збереження та збільшення природно-заповідного фонду з місцевих фондів ОНПС профінансовано в сумі 186,182 тис.грн.

Як захід щодо збереження та збільшення природно-заповідного фонду за рахунок обласного фонду профінансовано науково-методичне забезпечення розробки регіональної програми формування екологічної мережі в сумі 29,282 тис.грн.

Сучасна екологічна ситуація в Україні визначила особливе місце для діяльності громадських неурядових організацій. Наряду з освітніми установами, на них лягла відповідальність за формування екологічної свідомості суспільства. Співпраця з освітніми та науковими установами сприяє підвищенню ефективності еколого-натуралістичного навчання і виховання молоді. Спільна мета цих організацій і установ - визначення завдань і заходів для стимулювання до об'єднання зусиль організаторської та пропагандистської роботи.

Крім того, в сучасному суспільстві громадськість відіграє особливо активну роль у процесі впровадження екологічної політики, дотримання основних принципів відкритості та пріоритетності екологічної безпеки, що визначено у Міжнародних домовленостях, зокрема Конвенції про доступ до інформації, участь громадськості у прийнятті рішень та доступ до правосуддя з питань, що стосуються довкілля, ратифікованої Законом України від 06 липня 1999 року.

На виконання Конвенції про транскордонне забруднення атмосферного повітря на великі відстані та ряду міжнародних угод, а саме загальноєвропейської «Суспільної програми спостережень та оцінки переносу на великі відстані забруднюючих речовин в Європі» (ЕМЕП) Держуправлінням щорічно збирається, аналізується, розробляється та подається в Міністерство інформація про викиди двооксиду сірки, оксидів азоту, аміаку, легких органічних сполук, оксиди вуглецю та важких металів, таких як: свинець, кадмій, ртуть, миш'як, хром, мідь, нікель, селен та цинк, в цілому по області, а також з деталізацією по квадратах сітки загальноєвропейської програми спостережень.

На виконання обов'язків, прийнятих Україною після підписання Кіотського протоколу, Держуправлінням проводиться державний облік викидів парникових газів, а саме: діоксид вуглецю, закис азоту, метан, гексафторид сірки, гідрофторвуглеці, перфторвуглеці. Інвентаризація викидів парникових газів на національному та регіональному рівнях виконується згідно з методиками, розробленими Міжурядовою групою експертів по зміні клімату.

В рамках реалізації Кредитної угоди по Програмі інвестицій і розвитку системи водопостачання і очистки води, укладеної 21.05.1999 р. між КП «Водоканал» м. Запоріжжя та Європейським банком реконструкції та розвитку (надалі – ЄБРР) на протязі 2002-2007 рр. в Запорізькій області реалізовувались 2 проекти: «Реконструкція та розширення центральних каналізаційних очисних споруд лівобережної частини м. Запоріжжя (ЦОС-1)» та «Реконструкція Дніпровських водопровідних споруд (ДВС-1)».

Фінансування цих заходів здійснювалось за рахунок декількох джерел, в тому числі за рахунок кредиту ЄБРР у 2007 р. профінансовано і освоєно 36,657 млн. грн.

Активну участь прийняли фахівці Держуправління в розробці стратегії соціально-економічного розвитку Запорізької області, одним із пріоритетних напрямків якої обрано створення екологічно безпечного середовища. Цей Проект партнерства Канада-Україна "Регіональне врядування та розвиток" реалізувався в Запорізькій області Канадським Інститутом Урбаністики спільно із Запорізькою обласною державною адміністрацією та Запорізькою обласною радою. Держуправління прийняло безпосередню участь у підготовці екологічного розділу стратегії, в підготовці її короткої та повної версії. Завершення цієї роботи планується в 2008 році.