Повноваження Державної цінової інспекції змінилися...
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.05.05 №342 втратив чинність п.16 постанови Кабінету Міністрів України від 25.12.96 №1548, яким надавались повноваження обласній державній адміністрації щодо встановлення тарифів на послуги теплопостачання, водопостачання, водовідведення, прибирання, вивезення та знешкодження твердих побутових відходів і рідких нечистот, граничних розмірів плати за проживання у гуртожитках.
Виконавчі органи місцевого самоврядування відповідно до закону України „Про місцеве самоврядування в Україні” виконують повноваження щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги, які надаються підприємствами та організаціями відповідної комунальної власності та погоджують ці питання з підприємствами, установами організаціями, інших форм власності.
Через відсутність в органах місцевого самоврядування компетентних фахівців з питань ціноутворення, тарифи не завжди затверджуються на економічно обґрунтованому рівні, про що свідчать результати перевірок державної дисципліні цін.
На сьогодні більшістю підприємств, якими надаються житлово-комунальні послуги, не виконуються елементарні вимоги щодо ціноутворення. За результатами перевірок найбільш характерним порушенням у сфері житлово-комунальних послуг є - встановлення економічно необґрунтованих рівнів тарифів. Визначення собівартості частіше здійснюється без врахування стандартів, нормативів (питомих норм витрат палива, електроенергії на виробництво одиниці продукції), аналізу фактичних витрат та техніко-економічних обґрунтувань розвитку підприємства.
З метою недопущення штучного завищення тарифів, забезпечення прозорого їх формування та приведення тарифів до економічно обґрунтованого рівня Кабінетом Міністрів України видано постанову від 27.02.07 р. № 297 „Про внесення змін до деяких постанов Кабінету Міністрів України”.
Зазначеною постановою Державній інспекції з контролю за цінами надані повноваження щодо організації роботи з надання висновків щодо розрахунків економічно обґрунтованих планових витрат, пов'язаних з виробництвом, транспортуванням, постачанням теплової енергії, наданням послуг з централізованого водопостачання та водовідведення, централізованого опалення і постачання гарячої води, вивезення побутових відходів та технічного обслуговування ліфтів. Також доповнені чинні постанови КМУ, якими затверджені Порядки формування тарифів на окремі житлово-комунальні послуги: - водопостачання, водовідведення, теплопостачання та гаряче водопостачання, послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій та вивезення твердих побутових відходів.
На виконання цієї постанови Держцінінспекцією подано для затвердження розроблений проект Порядку надання висновків щодо економічно обґрунтованих планових витрат (надалі – Порядок), на підставі якого суб'єкти господарювання, незалежно від форми власності проводять економічний аналіз фактичних витрат на виробництво житлово-комунальних послуг щодо їх відповідності економічно обґрунтованому рівню витрат та розміру тарифів, що діють. В разі необхідності перегляду, або для відшкодування з бюджету різниці між діючим розміром тарифу та економічно обґрунтованими витратами, для прийняття рішення відповідним повноважним органом підприємства, якими виробляються житлово-комунальні послуги, звертаються до Держцінінспекції для надання висновків щодо економічної обґрунтованості планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг.
Порядком визначено певний перелік документів, які разом зі зверненням щодо обґрунтування необхідності зміни тарифів, подаються для надання висновків, та порядок їх оформлення.
У разі надання документів. що не відповідають зазначеному переліку Держцінінспекцією можуть бути повернені виробникам послуг матеріали без надання висновків щодо економічно обґрунтованих планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг.
Встановлено термін - 10 робочих днів, впродовж яких Державною інспекцією з контролю за цінами повинні бути розглянути прийняті документи та надано письмові висновки щодо економічного обґрунтування планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг.
Проведення експертизи витрат на житлово-комунальні послуги сприятиме роботі уповноважених з питань ціноутворення органів виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо формування і встановлення обґрунтованих цін і тарифів та недопущенню затвердження тарифів на економічно необґрунтованому рівні, попередженню обрахування споживачів тощо.