Вдвічі довше, ніж зазвичай, тривала зустріч учасників платформи «Діалог влади та бізнесу», організована Запорізькою ОДА. Чергове засідання присвятили крафтовому бізнесу – його перспективам та особливостям. Крафтярі – це підприємці, що виробляють унікальний продукт. Серед них і запоріжець Олександр Макухін – власник фермерського господарства «Сири від Фермера». Займатися фермерством і виготовленням сирів він почав ще в 2008 році. Війна вплинула на виробництво: зменшилося поголів’я кіз і асортимент продукції. Наразі Олександр за власною рецептурою виробляє 15 видів сирів, йогурт та кефір. Він постійно вчиться, щоб вдосконалювати свою продукцію. – Починав свою роботу з простих сирів. Потім відвідав навчання у Школі сироваріння Ірини Дем’янюк у Києві. Брав участь в проєкті німецького уряду, завдяки чому отримав консультації та рекомендації від німецького експерта. Потім було навчання у Франції та італійських майстрів. В 2024 році протягом року навчався онлайн в італійській сироварні. Підсумком навчання став конкурс на найкращий сир, в якому я став переможцем, – розповів підприємець. Своїми секретами успіху поділилися й інші крафтові виробники. В «Ковбасному цеху «Мамина Ферма» для виготовлення ковбас використовують сировину власного виробництва. Артур Задворний, який представляє це сімейне господарство, вважає, що саме тому їхня продукція знайшла своїх поціновувачів не тільки в Запоріжжі, але й за його межами. А власник равликової ферми Олексій Сандул порадив колегам-початківцям, що мріють про створення крафтового бізнесу, залучати гранти. Про труднощі та страхи, з якими стикаються майстри-початківці, розповіла співзасновниця ГО «Крафтове місто», організаторка ярмарків у ТРК «СІТІ МОЛЛ» Анастасія Александрович. – Ми провели дослідження серед майстрів і з’ясували, що понад половину з них займається виготовленням крафтової продукції понад 6 років. Але лише 29 % зареєстрували власний бізнес. Чому? Бо їм бракує знань, щоб монетизувати своє домашнє хобі у щось більше, – вважає громадська діячка. Голова ГО «Бізнес-союз «Порада» Олена Єрьоменко розповіла про проєкт «Підтримую СВОЄ запорізьке», який створений для промоції запорізьких підприємців. – Для підтримки запорізьких підприємців створена інтернет-платформа Svoe.zp.ua, на якій розміщується мапа запорізького бізнесу. Наразі на ній міститься інформація про 107 запорізьких брендів. Купуючи своє, запорізьке, ми зміцнюємо добробут та економіку Запорізького регіону. Це філософія нашого соціального проєкту. Запорізькі підприємці, які працюють і сплачують податки на території області, можуть скористатися цим інструментом для просування свого бренду та продукції. Партнерами проєкту є Запорізька ОДА і Запорізька міськрада, – повідомила Олена Єрьоменко. До участі в засіданні долучилися представники податкової інспекції, Держпродспоживслужби та Фонду держмайна, які надали роз’яснення підприємцям-крафтярам. – Крафтові товари мають попит серед споживачів, які цінують оригінальність та екологічність. Таку продукцію виробляють вручну, дрібними партіями. А отже і ціна на унікальну продукцію значно вища, ніж на товари масового виробництва. У будь-якому бізнесі важливо бути готовим до викликів та заздалегідь мати стратегію для мінімізації або управління ними. Завдання влади – допомогти бізнесу у розв’язанні цих питань, – підсумувала заступниця голови Запорізької ОДА Оксана Матвіїшина. Платформа «Діалог влади та бізнесу» продовжує свою роботу. Інформацію про час та тему наступної зустрічі можна дізнатися на інформаційних ресурсах голови Запорізької облдержадміністрації Івана Федорова та Запорізької ОДА.