Відтепер заклади профосвіти зможуть активніше розвивати дуальну форму освіти, де до 70% навчального часу – це практична підготовка учнів на підприємствах, в установах чи організаціях. Як відбуватиметься співпраця закладів та бізнесу, які права та обов’язки кожної зі сторін – докладно виписано у Положенні про дуальну форму здобуття профосвіти. Воно пройшло реєстрацію у Мін’юсті та набуло чинності 6 березня 2020 року.
Як пояснили у Міністерстві освіти та науки, застосовувати елементи дуальної освіти у профтехах почали ще у 2015 році. Тоді в Україні стартував пілотний проєкт, в рамках якого студенти почали поєднувати навчання у закладах із навчанням на виробництві. Виміряти його ефективність можна було, зокрема, через працевлаштування випускників – воно нараховувало 97%. Зараз професійно-технічним навчальним закладам дають усі інструменти, щоб використовувати переваги дуальної освіти.
У Положенні чітко зазначено, які договори мають укласти підприємець з адміністрацією закладу профосвіти, якими є основні етапи організації освітнього процесу за дуальною формою. Там також зазначається, яку відповідальність нестиме заклад упродовж усього періоду співпраці й чому підприємство має визначати для учня наставника.
За повідомленням Департаменту освіти та науки облдержадміністрації, у Запорізькій області у 2019 році було продовжено роботу щодо впровадження елементів дуальної форми навчання у наступних закладах професійної (професійно-технічної) освіти:
- Запорізьке вище професійне училище («Агент з постачання; оператор комп’ютерного набору», «Оператор комп’ютерного набору; контролер-касир»);
- Запорізький професійний ліцей залізничного транспорту («Електрогазозварник; газорізальник»; «Верстатник широкого профілю»; «Касир квитковий», «Провідник пасажирського вагона»);
- Бердянський машинобудівний професійний ліцей («Електрогазозварник»);
- Запорізьке вище професійне училище («Моторобудівник» - «Токар»);
- Запорізький правобережний професійний ліцей («Електрогазозварник; електрозварник на автоматичних та напівавтоматичних машинах»);
- Запорізький політехнічний центр професійно-технічної освіти («Машиніст крана металургійного виробництва»);
- Мелітопольський багатопрофільний центр професійно-технічної освіти («Слюсар з ремонту рухомого складу; машиніст теплотягу; машиніст електротягу»);
- Дніпроруднівський професійний ліцей («Машиніст електротягу; електрослюсар (слюсар) черговий та з ремонту устаткування»; «Електрогазозварник», «Слюсар з ремонту реакторно-турбінного устаткування», «Кухар; кондитер»);
- Запорізьке машинобудівне вище професійне училище («Токар». «Електрогазозварник»);
- Запорізький будівельний центр професійно-технічної освіти («Електрогазозварник»);
- Великобілозерський професійний аграрний ліцей («Електрогазозварник»; водій автотранспортних засобів категорії «С» і «В»; «Кухар»).
Також у 2019-2020 навчальному році розпочато впровадження дуальної форми навчання з таких професій:
- Запорізький професійний ліцей залізничного транспорту («Монтер колії; електрогазозварник; газорізальник»);
- Запорізький правобережний професійний ліцей («Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування»);
- Мелітопольський багатопрофільний центр професійно-технічної освіти («Слюсар з ремонту рухомого складу; машиніст теплотягу; машиніст електротягу»);
- Дніпроруднівський професійний ліцей («Електрогазозварник; контролер зварювальних робіт», «Електромонтер з ремонту та обслуговування електроустаткування; електрослюсар з ремонту й обслуговування автоматики та засобів вимірювань електростанцій»);
- Запорізьке вище професійне училище («Маляр; тинькар; лицювальник-плиточник», «Лицювальник-плиточник; муляр»);
- Запорізьке машинобудівне вище професійне училище («Машиніст крана» (кранівник);
- Федорівський центр професійної освіти («Слюсар з ремонту сільськогосподарських машин та устаткування»).
Для того, щоб дуальна освіта та механізм її започаткування був зрозумілим усім учасникам, МОН надає серію брошур-роз'яснень. Вони містять покроковий опис кожного етапу співпраці: від пошуку партнера для організації дуальної освіти до випускного оцінювання учня.
Довідково.
Дуальна освіта — це поєднання навчання в освітніх закладах з навчанням на робочих місцях: на підприємствах, в установах та організаціях для набуття певної кваліфікації.
Її основне завдання — усунення недоліків традиційних форм і методів навчання, подолання розриву між теорією і практикою, освітою й виробництвом та підвищення якості підготовки з урахуванням вимог роботодавців.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю