Сьогодні заступник Міністра освіти і науки Петро Коржевський взяв участь у робочій нараді з керівництвом облдержадміністрації та міської влади, яка проходила в облдержадміністрації під головуванням Івана Федорова. Також участь у заході взяли керівники закладів професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти області.
Присутні обговорили долю професійної освіти регіону, майбутнє закладів професійно-технічної та фахової передвищої освіти.
Як повідомив Іван Федоров, станом на 1 січня 2020 року в Запорізькій області функціонують 29 закладів професійно-технічної освіти (у порівнянні з 2015 роком кількість зменшилася на 8), 5 навчальних центрів при кримінально-виконавчих установах закритого типу, 32 заклади фахової передвищої освіти. Первинна професійна підготовка та професійно-технічне навчання у закладах професійно-технічної освіти здійснюється з 87 професій для 6 галузей економіки.
− Дві третини учнів поряд з професією здобувають повну загальну середню освіту, кожний другий за час навчання здобуває дві та більше професій (інтегровані), що підвищує мобільність випускників на ринку праці. Контингент учнів за останні роки має тенденцію до зменшення, головними причинами чого є демографічна ситуація в країні та непопулярність професійної освіти серед випускників шкіл. Для порівняння – у 2015 році в закладах професійної освіти навчалося 14953 учні, а у 2019 році – 12604 учні, тобто кількість учнів за п'ять років зменшилася на 2349 осіб, − зазначив Іван Федоров.
За інформацією Департаменту освіти та науки облдержадміністрації, дедалі менше мешканців області отримують професійну освіту, при цьому попит на робітничі кадри зростає. За кілька останніх десятиліть професійно-технічна освіта досить суттєво поступилася на користь закладів вищої освіти. Переважна більшість випускників шкіл та їх батьків бачать лише один сценарій освітнього розвитку – престижні виші, модні спеціальності, несправедливо ігноруючи заклади професійно-технічної освіти. Зважаючи на це, Іван Федоров наголосив на тому, що диспропорцію в структурі підготовки кадрів закладами професійно-технічної та вищої освіти, яка є в Україні, необхідно змінювати.
− Система професійної освіти в Україні останнім часом занепала, загубилася, її відтіснила на другий план академічна. Проте роботодавці не стоять у черзі за випускниками наших вишів. Натомість, знайти гарного фахівця, майстра, який знає свою роботу, важко. Ми намагаємося змінити підходи в усіх галузях освіти, аби створити комфортні умови для учасників освітнього процесу, аби кожен з них відчував свою потрібність та мав змогу реалізувати свій потенціал. Наша головна мета – забезпечити для здобувачів якісну освіту та можливість подальшого працевлаштування, навчання впродовж життя, − зазначив заступник Міністра освіти і науки Петро Коржевський.
Він також зауважив, що для збільшення кількості студентів у коледжах та училищах, потрібно працювати не лише із потенційними вступниками, а і їхніми батьками, адже, виховані у радянських реаліях, коли робітнича професія асоціювалася із важкою працею та невеликими заробітками, вони хочуть кращої долі для своїх дітей і спонукають їх вступати у виші.
Петро Коржевський повідомив, що Уряд уже почав роботу над тим, щоб виправити ситуацію у сфері професійної освіти. Зокрема, в планах оптимізація мережі закладів відповідно до потреб регіональних ринків праці; реалізація нової децентралізованої моделі управління та фінансування, орієнтованої на результати; створення сучасної навчально-виробничої інфраструктури для здобувачів професійної освіти; проведення комунікаційної кампанії з популяризації професійної освіти; максимальне залучення бізнесу до процесу підготовки фахівців в училищах та технікумах.
Нагадуємо, у 2019 році Запорізька область виборола право пілотувати у Програмі «EU4Skills: Кращі навички для сучасної України» щодо створення центру професійної досконалості. Програма почала діяти з 1 липня 2019 року. До її фінансування долучились країни-члени ЄС, зокрема, Німеччина, Польща, Фінляндія. У Запорізькій області на участь у Програмі претендують три заклади професійної освіти: Запорізький політехнічний центр професійно-технічної освіти, Мелітопольське вище професійне училище та Бердянський центр професійно-технічної освіти. Кошти Програми буде направлено на модернізацію інфраструктури, закупівлю обладнання, навчання майстрів та вчителів, розроблення освітніх стандартів тощо.
У 2020 році Міністерство освіти та науки України планує створити навчально-практичні центри у закладах професійної освіти. Крім того, протягом січня-квітня у всіх областях відбудеться аудит мереж таких закладів. Значну увагу також приділять вступній кампанії.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю