За участю працівників Міністерства освіти і науки України відбулося засідання робочої групи з питань реалізації інвестиційного проекту Міністерства освіти і науки України «Модернізація системи професійно-технічної освіти для потреби регіонального ринку праці» на тему: «Сучасний стан формування та підготовки кадрів для потреб регіонального ринку праці».
Про сучасні виклики сьогодення щодо підготовки робітничих кадрів у регіоні доповіла директор Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяна Озерова.
За її словами, сьогодні система професійної (професійно-технічної) освіти в Запорізькій області доволі стала. Вона представлена 30-ма закладами професійної (професійно-технічної) освіти, з них: 16 – професійні ліцеї, сім – центри професійно-технічної освіти, шість – вищі професійні училища, один – коледж.
Щорічно професійним навчанням у цих закладах охоплено близько 13 тисяч учнів. Дві третини учнів поряд з професією здобувають повну загальну середню освіту, кожнен другий за час навчання здобуває дві і більше професій, що підвищує мобільність випускників на ринку праці.
Первинна професійна підготовка та професійно-технічне навчання у закладах професійної (професійно-технічної) освіти області здійснюється зі 103 професій за 27 напрямами господарської діяльності для семи галузей економіки, а саме: промисловості, сільського господарства, транспорту, будівництва, торгівлі та громадського харчування, житлово-комунального господарства, зв’язку.
- Сучасні тенденції розвитку професійної (професійно-технічної) освіти характеризуються жорсткими вимогами ринку до якості продуктивної праці. Рівень професіоналізму працівника, його соціально-культурний статус повинні оптимально відповідати як інтересам особи, так і кадровим потребам дрібних, середніх і великих підприємств. Сьогодні виникають нові форми власності, розвивається недержавний сектор економіки. Відбувається інтеграція країни у світову економічну систему. Ринкова економіка торкнулася практично всіх сфер життя країни, саме вона визначає характер функціонування підприємств в умовах жорсткої конкуренції. А це призводить до зростання потреб у кваліфікованих, конкурентоспроможних кадрах робітників та спеціалістів, які відповідали б вимогам міжнародних стандартів щодо якості праці, - наголосила Тетяна Озерова.
Проте професійно-технічна освіта наразі не спроможна вирішити ключову проблему – привести підготовку кваліфікованих робітників у відповідність до потреб ринку праці, очевидним є розрив між попитом і пропозицією робітничих кадрів.
На підприємствах бракує кваліфікованих робітників за виробничими професіями, зокрема робітників з інструментом, з обслуговування, експлуатації і контролю за роботою технологічного обладнання, машин тощо. Ускладнює ситуацію й старіння робітничих кадрів, середній вік яких перевищує 50 років.
- Тобто модернізація, що в перекладі означає «осучаснення» та передбачає впровадження у суспільство ознак сучасності та рух його уперед, надасть нам можливість привести підготовку кваліфікованих робітників до потреб регіонального ринку праці. Це все можливо лише шляхом створення багатопрофільного навчального закладу професійної освіти, що дозволить оптимізувати мережу освітніх закладів професійної (професійно-технічної) освіти, забезпечити якісну підготовку робітничих кадрів згідно з потребами регіонального ринку праці, - відзначила Тетяна Озерова.
Сьогодні у закладах професійної (професійно-технічної) освіти створено робочі групи разом із представниками роботодавців щодо проведення роботи з модернізації змісту навчальних планів і програм, коригування графіків навчально-виробничого процесу з урахуванням потреб роботодавців та їх погодженням із замовниками кадрів. Творчими (робочими) групами розроблено та затверджено робочі навчальні плани з підготовки кваліфікованих робітників відповідно до стандартів професійної (професійно-технічної) освіти.
З метою вивчення організації праці на підприємствах, вимог роботодавців до випускників закладів освіти, опанування новими виробничими технологіями проходять стажування на підприємствах майстри виробничого навчання закладів професійної (професійно-технічної) освіти. Минулого року у 16 закладах було проведено стажування 66 педагогічних працівників.
Та головною проблемою підготовки робітничих кадрів у регіоні є відсутність ефективної системи формування трудового потенціалу на регіональному рівні. Потребує кардинальних змін модель управління процесами формування робітничих ресурсів. Саме тому Запорізька область бере участь у реалізації інвестиційного проекту «Модернізація системи професійно-технічної освіти для потреби регіонального ринку праці».
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю