Відбулося підсумкове розширене засідання колегії управління освіти і науки облдержадміністрації, у роботі якого взяли участь виконуючий обов'язки голови ОДА Олександр Старух та його заступник Микола Фролов, заступник голови обласної ради Анатолій Світлицький.
З доповіддю про підсумки минулого навчального року, стан підготовки та пріоритети розвитку освітньої галузі у новому навчальному році виступив начальник управління освіти і науки ОДА Олександр Вєрозубов.
Він зупинився на актуальних питаннях кожної освітньої ланки, які є в регіоні вузловими для подальшого розвитку та задоволення сучасних освітніх потреб мешканців області.
Дошкільною освітою загалом у регіоні охоплено 64% дітей (на 8% більше, ніж у середньому по Україні). Діє 435 дошкільних закладів у яких виховуються 48,7 тис. дітей. Проте інфраструктура мережі дошкільних закладів та її потужності сьогодні ще далеко не адекватні потребам населення.
За минулий рік відновлено роботу 15 дитячих дошкільних закладів у сільській місцевості, проте загальний рівень охоплення дошкільною освітою у більшості районів залишається низьким. Сьогодні ще залишаються закритими 70 зупинених раніше дошкільних закладів. З них 27 за технічним станом можуть після відповідного ремонту відновити свою роботу.
Першочерговими заходами у цьому напрямку є оптимізація мережі ДНЗ, розробка перспективних планів їх розвитку по кожному населеному пункту, розширення потужностей функціонуючих садочків, збільшення охоплення дітей до 75%, розвиток варіативності форм цих закладів і змісту їх діяльності.
З нового навчального року у діючих закладах міст планується додатково відкрити 38 груп та у селах – 8 груп, завдяки чому батьки зможуть віддати до садочків додатково біля півтори тисячі дошкільнят.
Надзвичайно важливим і актуальним є забезпечення громадянам рівного і справедливого доступу до якісної освіти.
Підсумки минулого навчального року свідчать, що система загальної середньої освіти області, педагогічні колективи навчальних закладів забезпечили гідні результати. Усього зі шкіл випущено 19,9 тис. тих, що закінчили 9 клас та 16,2 тис. випускників повної середньої школи. Понад тисячу з них нагороджено золотими і понад 800 - срібними медалями за високі досягнення у навчанні.
Міністерством освіти і науки України відзначено зростання успішності виступів у змаганнях членів команди Запорізького обласного відділення Малої академії наук України. За цим рейтинговим показником у наших юних науковців-дослідників ІУ місце в Україні. Наша команда була однією з найчисельніших у 2008 р. та відзначилася тим, що виборола 14 перших місць – це третє місце в країні.
Проте доповідач відзначив і проблемні моменти. Зокрема, зменшення контингентів учнів складає 10-12 тис. чол., за останні кілька років чисельність школярів загалом скоротилися майже на чверть. Особливо гостро позначилися проблеми втрати учнів на сільській школі. І такою ситуація з наповнюваністю шкіл буде у наступні кілька років, тому освітянам треба працювати на випередження ситуації, пов‘язаною зі зменшення навантаження чи вивільнення педагогів та іншого.
Натомість у містах області дедалі виразнішими стають обриси розвитку конкурентоздатності освіти в загальноосвітній мережі, що є найдостовірнішим критерієм високої якості освіти в тих закладах, які посідають лідерські рейтингові позиції у попиті населення на здобуття в них освіти. Значно розвинутішим став і спектр якісних освітніх послуг у них.
Найбільшого резонансу набуло цього року вперше запроваджене повномасштабне зовнішнє незалежне оцінювання знань всіх випускників ЗНЗ.
Усього в нашій області було зареєстровано 21621 учасника ЗНО, 90% з яких - випускники шкіл цього року. Значний обсяг підготовчої роботи дозволив провести процедури тестування на високому організаційному рівні, прозоро, з дотриманням усіх необхідних складових.
Результати зовнішнього оцінювання засвідчили, що випускники, які брали участь у тестуванні, переважно засвоїли навчальний матеріал. Середній та достатній рівень навчальних досягнень з української мови показали 90,7% випускників шкіл 2008 року; з математики – 95,3%; з історії України – 87,7%.
Такі результати підтвердили, що система загальної середньої освіти області в цілому забезпечує якість освіти на рівні державних стандартів.
Піднесення якості освіти сьогодні дедалі більше залежить від рівня застосування в навчально-виховному процесі сучасних інформаційно-комп'ютерних технологій.
Усі ЗНЗ І-ІІІ ступенів забезпечено навчальними комп'ютерними комплексами та під'єднано до Інтернет, триває створення мультимедійних кабінетів. Причому кращі за середньообласний показники мають усі сільські райони. Щодо кількісних вимірів рівня комп‘ютеризації та інформатизації шкіл, то сьогодні розв‘язання цього питання більш актуальне для наших міст. Тому в новому навчальному році – воно серед пріоритетних завдань розвитку освіти.
Протягом року, відповідно до обласної Програми розвитку освіти тривала робота щодо переходу до профільності навчання у старшій школі. Це один з важливих шляхів створення в регіоні умов рівного доступу до якісної освіти різним категоріям школярів відповідно до їх нахилів і потреб. У новому навчальному році нарощування динаміки переходу на профільну старшу школу буде одним з пріоритетних завдань.
У своїх виступах освітяни порушували й інші численні проблеми галузі, активно обговорювали шляхи їх вирішення.
З огляду на те, що до початку нового навчального року залишилося кілька днів, керівництво облдержадміністрації особливу увагу звернуло на стан готовності закладів освіти до першого вересня. Хоча деякі ремонтні роботи ще тривають, але, за даними управління освіти і науки вони не завадять організованому і святковому початку занять.
Управління у справах преси та інформації