В умовах реформування інтернатних закладів альтернативною формою допомоги дітям, які проживають в інтернатах та які не мають можливості бути влаштовані в сімейні форми виховання, є наставництво.
За словами фахівців, діти, які проживають і навчаються в закладах інтернатного типу, мають досвід лише колективного виховання, який негативно впливає на процес соціальної та психологічної адаптації дитини після виходу з інтернату. У зв’язку з цим у країні запроваджується інститут наставництва.
Наставництво – це добровільна безоплатна діяльність. Кожен, хто має бажання та можливість, може стати другом дитині, яка позбавлена батьківського піклування: відвідувати її, проводити з нею дозвілля, допомагати з навчанням тощо.
Така форма не передбачає встановлення правових відносин між наставником та дитиною, а здійснюється в інтересах дитини з метою підготовки до самостійного життя, соціалізації після завершення інтернатного закладу. Впровадження та розвиток цього напрямку є однією з пріоритетних функцій спеціалістів центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді та фахівців із соціальної роботи об’єднаних територіальних громад. У Запорізькій області інститут наставництва упроваджується в режимі пілотного проекту.
У його рамках Запорізьким обласним центром соціальних служб для сім'ї, дітей та молоді вперше організовано навчання з підготовки кандидатів у наставники. Під час тренінгу тренери центру працювали з першими в області шістьма кандидатами, яких ознайомили з особливостями розвитку дитини в умовах інтернатного закладу, основними засобами, техніками ефективного спілкування тощо.
На сьогодні у Запорізькій області створено 199 прийомних сімей та 39 дитячих будинків сімейного типу. Цього року в області усиновлено 63 дитини. Загалом налічується 3 тис. 716 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 89% з них залучено до сімейних форм виховання. Наразі близько тисячі дітей мають право на усиновлення.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю