Стратегію Запорізької області щодо деінституалізації шкіл-інтернатів та зміни їх типу відповідно до вимог Закону України «Про освіту» обговорили учасники засідання «круглого столу». У заході взяли участь заступник голови облдержадміністрації Едуард Гугнін, директор Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяна Озерова, керівники навчальних закладів регіону.
Влітку в Україні розпочалася реформа з деінституціалізації, яка передбачає зміни у системі дитячих інтернатів уже з вересня цього року.
Як пояснила Тетяна Озерова, деінституалізація – це не закриття інтернатів, як його часто трактують, і не може йти мова про те, що завтра діти опиняться на вулиці. Поки не буде сприятливих умов для дитини в її сім’ї, ніхто не забере дитину з інтернату. Головний посил змін - необхідно створення таких умов, за яких потреба в інтернаті просто зникне.
На сьогодні в Запорізькій області функціонує 29 навчальних закладів інтернатного типу. Із них: шість закладів санаторного типу, п’ять спеціалізованих, два загальноосвітні, 16 спеціальних для дітей із порушеннями фізичного розвитку та інтелектуального розвитку. У восьми закладах освіти функціонують дошкільні відділення. У Запорізькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті «Джерело» навчаються діти з синдромом Дауна, дошкільні групи та початкові класи відвідують діти з порушенням опорно-руховго апарату. У Запорізькій спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті "Світанок" є класи для дітей з вадами мовлення, у Мелітопольській спеціальній загальноосвітній школі-інтернаті "Гармонія" відкрито початкові класи для дітей з розладами аутичного спектру.
За офіційними даними, наразі у запорізьких школах-інтернатах перебуває всього 6 438 дітей. Серед них: 372 дітей-сиріт та дітей, позбавлених батьківського піклування, 997 дітей з інвалідністю , 471 дошкільник.
- Справа в тому, що левова частина дітей, які перебувають в інтернатах, можуть виховуватись у рідній сімї, вони мають батьків. Але батьки з різних обставин не здатні забезпечити їм гідного піклування і виховання в родині. Інша справа, коли дитина з інвалідністю не може перебувати вдома без необхідного нагляду фахівців, - зазначила Тетяна Озерова.
У Запорізькій області вже кілька років упроваджуються альтернативні форми опіки, такі як прийомні сім’ї, будинки сімейного типу, патронатні сім’ї, інші сімейні форми виховання.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю