Ключові підсумки першого року впровадження Закону України «Про державну службу» було підбито під час брифінгу заступника начальника Міжрегіонального управління Національного агентства України з питань державної служби у Дніпропетровський та Запорізький областях Світлани Бамбизової.
Насамперед, практично повністю сформовано вторинне законодавство, прийнято 40 підзаконних актів, з них 23 постанови і одне розпорядження Кабінету Міністрів України.
Безумовним кроком вперед є запровадження відкритих конкурсів на всі посади державної служби. Власне, це нова філософія вступу на державну службу, оскільки оцінюються і вимірюються передусім особистісні компетенції кандидата на посаду.
Наступний крок – створено інститути державного секретаря Кабінету Міністрів та державних секретарів міністерств. Цей крок є початком реформи державної служби, одним із головних аспектів якої є розподіл посад на політичні та адміністративні.
Також законом запроваджено нову модель оплати праці. Нею передбачено, що частка посадового окладу становитиме 73%, а стимулюючі виплати – 27% від загального фонду. Сьогодні можна говорити про реальне збільшення заробітної плати державних службовців.
Закон містить цікаву норму, яка реалізована в Україні вперше. Це запровадження публічних звітів керівників органів влади. Такі звіти на початок цього року відбулися практично в усіх міністерствах, центральних органах виконавчої влади та місцевих державних адміністраціях. Керівники державних органів звітують не лише перед державними службовцями і власними колегами, а за участі громадськості та ЗМІ публічно доповідають про підсумки своєї діяльності.
Сформовано ефективну систему захисту прав та інтересів державних службовців. По суті це двоступенева система апеляції і досудового оскарження, яка довела реальну можливість отримати ними захист своїх інтересів. У 2017 році, зокрема, працівниками Міжрегіонального управління по Запорізькій області проведено 11 позапланових перевірок щодо отриманих скарг. За підсумками висунуто 7 вимог про скасування рішень з питань державної служби, які суперечать законодавству в частині реалізації громадянами права на державну службу.
Окрім цього, у процесі знаходиться наступний крок - створення ефективних та дієвих служб управління персоналом. На відміну від відділу кадрів служби управлінням персоналом є ідеологами професіоналізації державної служби. Вони повинні володіти сучасними інструментами та технологіями. Спеціально для навчання працівників таких підрозділів запрошуються кращі міжнародні тренери з Німеччини, Великобританії, Нідерландів, Австрії, Польщі.
Окреме питання – це атестація щодо вільного володіння державною мовою. Зокрема, у Запорізькій області отримано 814 посвідчень щодо проходження атестації.
Також наразі оптимізовано систему професійного навчання державних службовців. На сьогодні є розроблений проект стандарту освітньої діяльності з підвищення кваліфікації державних службовців та посадових осіб місцевого самоврядування, що встановлює державні вимоги до навчально-методичного, кадрового, матеріально-технічного та інформаційного забезпечення підвищення кваліфікації.
Показники, отримані за результатами моніторингу реалізації положень і норм законодавства про державну службу певною мірою підтверджують результативність процесів реформування державної служби. Водночас вони акцентують увагу на деяких питаннях, які потребують доопрацювання, - підбила підсумки Світлана Бамбизова.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю