Як повідомила Держцінінспекція у Запорізькій області протягом березня-вересня поточного року для надання висновків щодо економічно обґрунтованих планових витрат на виробництво житлово-комунальних послуг надійшло 200 розрахункових матеріалів від підприємств-виробників житлово-комунальних послуг.
При наданні висновків щодо економічно обґрунтованих планових витрат на їх виробництво фахівцями інспекції проводиться детальний економічний аналіз з розробкою відповідних пропозицій, з урахуванням інтересів як споживачів, так і виробників послуг.
Так, за звітний період облдержцінінспекцією надано 105 висновків (57,4% від розглянутих) щодо економічного обґрунтування планових витрат на виробництво послуг. З них 55 – про економічно обґрунтовані витрати та 50 – про економічно не обґрунтовані. Тобто, 25% тарифів комунальники намагалися підвищити необгрунтовано. Повернуто без розгляду з різних причин – 78 матеріалів.
Кількість наданих позитивних висновків |
55 |
|
Кількість наданих негативних висновків |
50 |
У тому числі: |
|
|
У тому числі: |
|
Тепло |
8 |
|
Тепло |
7 |
Вода |
25 |
|
Вода |
27 |
Стоки |
10 |
|
Стоки |
9 |
Вивезення твердих побутових відходів |
9 |
|
Вивезення твердих побутових відходів |
6 |
Технічне обслуговування ліфтів |
3 |
|
Технічне обслуговування ліфтів |
1 |
Кількість матеріалів, направлених повторно |
||||
без врахування зауважень ОДЦІ |
28 |
|
із врахуванням зауважень ОДЦІ |
21 |
Як приклад, перевіркою економічної обґрунтованості планових витрат на послуги з водопостачання КП „Дніпрорудненський водоканал” встановлено завищення:
- розміру нормативних втрат води в мережах;
- амортизаційних відрахувань за рахунок застосування прямолінійного методу замість податкового;
- загально-виробничих витрат за рахунок завищення комунального податку, витрат на паливо, поточний ремонт;
- витрат з податку на прибуток за рахунок арифметичної помилки.
Після усунення зазначених порушень розмір планових витрат у розрахунку на 1м.куб. води зменшено з 3,36 грн. до 2,95 грн. У перерахунку на плановий річний обсяг надання послуг з водопостачання – 901,6 тис.м.куб. – попереджено обрахування споживачів на суму 369,7 тис.грн.
Загалом за час дії зазначеної постанови з урахуванням висновків облдержцінінспекції органами місцевого самоврядування прийнято рішення про затвердження економічно обґрунтованих тарифів для 14 підприємств - виробників послуг (20 тарифів). Як наслідок, попереджено обрахування споживачів на суму понад 6,0 млн.грн.
Розрахункові матеріали, які надаються виробниками послуг, особливо в сільській місцевості, часто не відповідають вимогам діючих нормативних актів. Фахівці, якими проводяться розрахунки, не дотримуються галузевих норм, нормативів та стандартів, іноді на підприємствах відсутня нормативна база взагалі.
Багато часу спеціалістами інспекції витрачається на консультації представників підприємств, а частіше це відбувається у вигляді навчання з формування тарифів на окремі послуги.
Вважаємо, що без координації дій органів місцевого самоврядування щодо дотримання діючого законодавства у сфері надання житлово-комунальних послуг та формування тарифів на них наявна ситуація „не зрушить з місця”.
Позитивні зрушення у напрямку вдосконалення механізму формування тарифів на житлово-комунальні послуги у зв'язку з наділенням Державної інспекції з контролю за цінами повноваженнями з надання висновків щодо економічного обґрунтування витрат виконавців/виробників послуг – це можливість здійснювати прозоре та об'єктивне формування тарифів і дієвий контроль у даній сфері.
Управління інформації та зв'язків з громадськістю