Головою облдержадміністрації підписано розпорядження «Про стан оплати праці та заходи щодо легалізації заробітної плати на підприємствах, в установах та організаціях області».
Середньомісячна заробітна плата в розрахунку на одного штатного працівника в області за 2016 рік становила 5081 грн., що складає 98 % від середнього її розміру по Україні (5183 грн.).
При цьому, якщо у 2015 році темпи зростання заробітної плати в області стабільно на 2-3 % випереджали середні темпи по України, то в 2016 році вони суттєво уповільнилися. Так, за підсумками 2016 року цей показник в області на 2,5 % відставав від середньоукраїнського (121 % проти 123,5 %), що зумовлено, насамперед, падінням темпів зростання заробітної плати у промисловій галузі (у переробній промисловості – 116,9 % проти 124 % у цій галузі по Україні), де зайнято понад 38 % штатної чисельності працівників регіону.
Крім того, суттєво нижчими порівняно з Україною в області залишалися розміри заробітної плати працівників низки видів економічної діяльності таких як: фінансова та страхова діяльність ( в області – 5778 грн., по Україні – 10085 грн.), оптова та роздрібна торгівля (3743 грн. і 5769 грн.), професійна, наукова та технічна діяльність (5991 грн. і 7820 грн.), будівництво (3014 грн. і 4594 грн.), мистецтво, спорт, розваги та відпочинок (3767 грн. і 4732 грн.), сільське господарство (3245 грн. і 4132 грн.) тощо.
Внаслідок цього індекс реальної заробітної плати за 2016 рік по відношенню до 2015 року в області склав 107,3 % проти 109 % по Україні.
Слід відзначити й позитивний момент: за 2016 рік чисельність застрахованих у системі загальнообов’язкового державного соціального страхування осіб (найманих працівників і фізичних осіб-підприємців) в області зросла на 17,7 тис. осіб, або на 3,9 %, і на 01.01.2017 склала 467 тисяч.
Проте різниця між чисельністю зайнятого населення, що визначається за методологією МОП (737,9 тис. ос.), і чисельністю осіб, за яких сплачується єдиний соціальний внесок, вказує на поширення “тіньової” зайнятості, яка за орієнтовними оцінками становить в області близько 37 % працюючих. Ще одним свідченням нелегальних трудових відносин є надто низький рівень заробітної плати в деяких галузях економіки та малому підприємництві.
У цілому таке становище свідчить про недостатню роботу органів місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування щодо забезпечення дотримання законодавства про оплату праці суб’єктами господарювання. Потребує удосконалення робота щодо координації дій з цього питання органів Державної фіскальної служби України, Пенсійного фонду України, Державної служби України з питань праці, правоохоронних органів, організацій роботодавців і профспілок.
У зв’язку з цим заступникам голови ОДА згідно з функціональним розподілом обов’язків доручено організувати та особисто координувати роботу з реалізації урядових завдань щодо підвищення рівня заробітної плати працівників області шляхом забезпечення додержання законодавства про оплату праці, насамперед у частині дотримання мінімальних гарантій в оплаті праці, легалізації заробітної плати та погашення заборгованості з неї. На територіях цю роботу покладено особисто на голів райдержадміністрації та міських голів.
При підготовці проекту територіальної угоди на 2017-2020 роки представники облдержадміністрації наполегливо пропонуватимуть включення до проекту конкретних зобов’язань сторін щодо поліпшення стану оплати праці та зайнятості населення області.
Департаментам облдержадміністрації доручено забезпечити проведення щотижневого моніторингу своєчасності виплати заробітної плати та погашення заборгованості з неї у відповідних галузях, на підставі даних якого вживати заходів оперативного реагування до підприємств-боржників.
Крім цього, слід продовжити роботу з центральними органами виконавчої влади, у сфері управління яких знаходяться підприємства державного сектору економіки, що мають борги із заробітної плати, щодо забезпечення стабілізації господарської діяльності цих підприємств і погашення заборгованості перед їх працівниками.
Головному управлінню Держпраці у Запорізькій області запропоновано організувати перевірки підприємств-боржників із заробітної плати та притягнення керівників цих підприємств до відповідальності за порушення законодавства з оплати праці.
ГТУ юстиції у Запорізькій області рекомендовано за наявністю законодавчо визначених підстав вносити пропозиції щодо притягнення арбітражних керуючих, які не виконують або неналежним чином виконують повноваження розпорядника майна, керуючого санацією, ліквідатора, до дисциплінарної відповідальності.
Обласній комісії з питань погашення заборгованості із заробітної плати (грошового забезпечення), пенсій, стипендій та інших соціальних виплат доручено заслуховувати на засіданнях керівників територіальних органів центральних органів виконавчої влади, відповідальних за здійснення контролю за додержанням законодавства з оплати праці, про проведену роботу та її результати; аналізувати стан виконання прийнятих рішень і вносити пропозиції щодо притягнення до відповідальності посадових осіб, які не забезпечили їх виконання.
На Департамент соціального захисту населення облдержадміністрації покладено здійснення моніторингу показників заробітної плати в розрізі видів економічної діяльності та територій області; моніторингу своєчасності виплати заробітної плати, погашення заборгованості з неї та додержання суб’єктами господарювання мінімальних державних гарантій з оплати праці, а також спеціального моніторингу погашення державними та комунальними підприємствами, установами та організаціями заборгованості із заробітної плати, страхових внесків до Пенсійного фонду України та обов’язкових платежів до державного та місцевих бюджетів.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю