Ціна посідає особливе місце в структурі економічних регуляторів ринкової економіки. Цінова політика держави спрямована, в першу чергу, на недопущення шокових цінових ситуацій, цінових диспропорцій та дискримінації споживачів. При цьому значна роль відводиться місцевим органам влади : органам місцевого самоврядування, як гарантам захисту інтересів населення - мешканців відповідної території, у частині запровадження досконалого механізму регулювання цін; органам виконавчої влади (облдержадміністрації) – у частині контролю та надання методологічної допомоги у сфері ціноутворення.
Один з основних напрямків цінової політики держави – перехід до самоокупності послуг. Економічно обґрунтовані витрати підприємств повинні в повному обсязі відшкодовуватися встановленими тарифами на ці послуги. Захист споживачів від підвищення цін без врахування економічних інтересів підприємств-виробників послуг, шляхом встановлення цін на рівні, який нижче обґрунтованого, призводить до погіршення якості послуг, надання їх в неповному обсязі тощо.
Тому зусилля суб'єктів ціноутворення спрямовано на визначення шляхів щодо зниження собівартості послуг, виявлення необґрунтованих витрат та втрат, внутрішніх резервів підприємств для підвищення ефективності виробництва та забезпечення енергозберігаючих заходів.
З метою забезпечення прав населення на отримання інформації щодо дотримання вимог законодавства у сфері встановлення та застосування цін (тарифів) держава пропонує, та у деяких галузях зобов'язує, запровадження громадського контролю і залучення представників громадськості до участі в обговоренні питань щодо кількості, якості та вартості послуг. Зазначені заходи сприяють захисту інтересів населення та запобіганню негативних соціальних наслідків підвищення цін.
Контроль і нагляд за формуванням, встановленням та застосуванням цін і тарифів є головним завданням Державної інспекції з контролю за цінами. Пріоритетними напрямками цієї роботи є контроль за дотриманням порядку формування та застосування цін на життєво необхідні для населення продовольчі товари, лікарські засоби та житлово-комунальні послуги.
Так, результатом контролю за цінами і тарифами в Запорізькій області I-го півріччя 2006 року є попередження обрахування споживачів на 13237,3 тис.грн., повернення споживачам надлишково сплачених коштів у сумі 82,2 тис.грн. та зменшення витрат з бюджету на 539,7 тис.грн.
Однак, слід відзначити ситуацію, що турбує на сьогодні спеціалістів Держцінінспекції. Кількість встановлених за результатами перевірок порушень не зменшується. За I півріччя поточного року вона становить 85,8% від кількості перевірених суб'єктів господарювання (на 435 підприємствах з 507 перевірених).
Це свідчить як про низький рівень професіоналізму фахівців на підприємствах, відсутність певного досвіду роботи у сфері формування та встановлення цін, так і про недостатній контроль за проведенням цінової політики з боку облдержадміністрації та органів місцевого самоврядування.
Тепер, в умовах різкого зростання цін і тарифів на енергоносії, транспортні та житлово-комунальні послуги і т.і., та для захисту населення області від цінового шоку виникла особлива необхідність об'єднати зусилля місцевих органів влади усіх рівнів для проведення продуманої, послідовної роботи (у т.ч. внесення пропозицій до нормативно-законодавчих актів) в межах бюджетних коштів.
Держінспекція з контролю за цінами у Запорізькій області