Сьогодні для нашої держави відновлення існуючих та будівництво нових доріг – справа надактуальна. На автошляхах України зростає вантажопотік – відповідно зростають і потреби у їхньому ремонті. Але бажаного результату не досягнути, поки не буде державного підходу до цієї проблеми.
Проаналізувавши стан галузі, нове керівництво «Укравтодору» після приходу у відомство Голови Державної служби автомобільних доріг України В.Гуржоса, дійшло парадоксального (для чиновників) висновку . Починати потрібно не з настирних прохань в Кабінеті Міністрів про збільшення бюджетного фінансування, а з розробки основ нової державної політики в галузі. Перелік таких основ народжувався в гарячих дискусіях із |із| залученням досвідчених виробничників-експертів і «зелених» випускників, обтяжених сучасними знаннями, а не вантажем |тягарем| «чиношанування».
Дорожня мережа в своїй основі створювалася ще в 60–80 роки ХХ століття і нині вже не відповідає сучасним нормативам навантажень. Проте головною причино ю критичного стану українських доріг, по визнанню Голови «Укравтодору» В.Гуржоса, стала відсутність послідовної і довгострокової державної політики в дорожній сфері.
Для поліпшення ситуації на світ з'явився п'ятирічний план дій, розрахований на перетворення галузі в сферу, здатну забезпечити максимально повне використання транзитних переваг України. Наріжними принципами нової державної політики повинні стати:
- чітке розділення сфер відповідальності (передбачається , що місцеві дороги будуть передані в управління органам місцевого самоврядування );
- кардинальне технологічне оновлення галузі ( у тому числі і в управлінській сфері);
- впровадження принципово нових схем фінансування дорожнього господарства (передбачаючих раціональне використання бюджетних коштів, а також залучення кредитних засобів і приватних інвестицій).
Реалізація цих принципів у короткі терміни здатна забезпечити приведення в належний транспортно-експлуатаційний стан всіх українських доріг, загальна протяжність яких між іншим, складає майже 170 тис. кілометрів. При цьому, як наслідок, підвищиться безпека і комфортність руху, а самі транспортні артерії, нарешті наблизяться до європейських стандартів.
Раціональна мережа автомобільних доріг загального користування Запорізької області має протяжність 6 973,7 км , в т. ч. автодоріг місцевого значення 6 574,5 км , державного - 399,2 км . Крім того на цих автомобільних дорогах знаходяться 387 мостів протяжністю 9 036 м , 4 193 шт. залізобетонних труб протяжністю 62 727,0 погонних метрів.
Стабільну діяльність та розвиток дорожньої галузі у Запорізькій області забезпечують: Служба автомобільних доріг у області, головна підрядна організація ДП „Запорізький облавтодор” та 22 його філії (це півторатисячний колектив), інші спеціалізовані підрядні організації:
- ЗАТ „Мосто-будівельне управління №5”;
- Запорізький відділ комплексного проектування Державного інституту „Укрдіпродор”;
- ВАТ „Шляхо-будівельне управління №21”;
- ТОВ „Ремшляхбуд”;
- ЗАТ „Мелітопольспецекскавація”;
- філія Кримський ВЕТВЗ (дорожній зв'язок).
Основним завданням діяльності Служби автомобільних доріг є утримання в належному технічному стані та розвиток мережі автомобільних доріг загального користування, мостів і штучних споруд, створення умов для безперервного, безпечного руху транспорту на них, задоволення потреб споживачів в удосконаленні і раціональному розвитку дорожньої інфраструктури, що обслуговується.
На дорожнє господарство в 2006 році передбачено фінансування 121 909,3 тис. грн., що на 46 566,9 тис. грн., або 61,8% більше рівня минулого року.
На виконання обсягів робіт по будівництву і реконструкції автодоріг на 2006 рік передбачено 14241,5 тис. грн.
По території шести районів області проходить автодорога державного значення М-26 Харків-Сімферополь-Севастополь, протяжністю 192,4 км, реконструкція якої входить в Програму створення та функціонування національної мережі транспортних коридорів в Україні. В поточному році на цій дорозі буде завершено реконструкцію мостового переходу через річку Тащенак біля села Нове у Мелітопольському районі. Реконструкція розпочата в 2004 році. Міст був аварійний, не відповідав вимогам безпеки руху, що стримувало рух транспорту та призводило до тривалих його зупинок. Всього затрати на реконструкцію у п. р. складуть 1 197,0 тис. грн.
На цій автодорозі в 2004 році розпочато будівництво нового шляхопроводу через залізницю біля села Матвіївка Вільнянського району, кошторисна вартість об'єкту складає 19,2 млн. грн. На 2006 рік передбачено 4 425,0 тис. грн. на продовження будівництва. При виділенні достатнього фінансування планується завершити будівництво в 2007 році.
Також на а/д Харків-Сімферополь-Севастополь у Запорізькому районі біля села Григорівка розміщені 2 мости через р. Конка, один побудований у 1950 році шириною 7м, другий - у 1982 році - шириною 11,5м. Ділянка автодороги на підходах до мостів зі сторони м. Запоріжжя має 3 смуги руху з переходом на 2 смуги у напрямку Сімферополя. Такий перехід не сприяв безпеці руху і призводив до ДТП. В 2005 році розпочато будівництво третьої смуги, в поточному році буде введено 3,620 км .
На а/д місцевого значення біля села Басань Пологівського району планується ввести в експлуатацію мостовий перехід через р. Мала Токмачка.
В поточному році проводиться реконструкція автодороги Запоріжжя-Донецьк під І категорію, буде введено в експлуатацію 0,6 км .
Продовжується будівництво обходу м. Кам'янка-Дніпровська. В поточному році буде побудовано та введено в експлуатацію 0,8 км .
З метою задоволення потреб користувачів в безпечному та комфортному русі автомобільними дорогами загального користування планується проведення якісних капітальних ремонтів в межах виділеного фінансування та належного виконання поточного ремонту і експлуатаційного утримання доріг протягом року.
Всього на ремонти автодоріг загального користування на 2006 рік передбачено 105 563,2 тис. грн. За І квартал освоєно 12 817,5 тис. грн.
В поточному році буде завершено влаштування автодороги ( 1,4 км ) Степок - Азовське на ділянці баз відпочинку Азовське в смт. Кирилівка на Федотовій Косі в Якимівському районі. Затрати складуть майже 5,0 млн. грн., протяжність всієї автодороги - 4,4 км .
Будуть завершені роботи по влаштуванню обходу Запорізького залізорудного комбінату на автодорозі В. Білозерка - Михайлівка ( 1,6 км ), а також в'їзду в м. Молочанськ.
Для забезпечення виконання робіт на аварійно-небезпечних ділянках доріг за програмою, затвердженою Міністерством транспорту та зв'язку України, проводиться удосконалений капітальний ремонт шляхопроводу через залізницю в селі Балки Василівського району на автодорозі К.Дніпровська-Василівка-Бердянськ, проектно-кошторисна вартість об'єкту складає 8,7 млн. грн. Цей об'єкт має стратегічне значення не тільки для області, а й для України, тому що розташований на автодорозі в 30-ти кілометровій зоні Запорізької атомної станції і є під'їзною дорогою до неї на випадок надзвичайної або екстремальної ситуації. Існуючий об'їзд з перетином через залізничну колію значно підвищує ризик виникнення ДТП та не сприяє нормальній пропускній здатності даної ділянки дороги.
Враховано звернення жителів Оріхівського району щодо об'їзду м. Оріхів, в поточному році цей об'їзд довжиною 10 км буде реабілітовано.
За останні роки значно змінились умови руху на дорогах. Різке збільшення великовагових машин призвело до інтенсивного руйнування дорожнього покриття. На даний час міцність та довговічність дорожнього полотна залишається основним завданням Служби автодоріг.
Принципово важливим є те, що в дорожній галузі визначається позитивна динаміка досягнення якісних показників, завдяки застосуванню нових технологій, сучасної техніки для вдосконалення та відновлення транспортно-експлуатаційних і технічних характеристик доріг і споруд на них, підвищення міцності дорожнього покриття, якості виконаних робіт, довговічності та надійності доріг.
За І квартал обсяг дорожніх робіт виконано на суму 13 921,8 тис. грн., при плані 13901,1 тис.грн. (100,1 %, що складає 126 % порівняно з відповідним періодом минулого року), в тому числі обсяг будівельних робіт склав 1104,3 тис.грн., ремонтів - 12 816,0 тис. грн., витрати на експлуатаційне утримання доріг склали 7 980,0 тис. грн. Річний план обсягу робіт виконано на 12 %.
Осінньо-зимовий період 2005-2006 років по Запорізькій області видався дуже складним, особливо у І кварталі 2006 року. Як виявилось, рекордні мінусові температури минулої зими виявилися згубними не тільки для теплових комунікацій, але і для комунікацій транспортних. Фахівці стверджують, що стан асфальтового покриття після подібних температурних обвалів і перепадів нагадує інженерну споруду після стихійного лиха .
Таких складних зимових умов не спостерігалось понад 15 років. Різкі зміни температури повітря, значні опади у вигляді снігу, перемети доріг, низькі температури повітря, ожеледь та ожеледиця - всі ці фактори в значній мірі ускладнювали рух автомобільного транспорту. Тому для забезпечення відповідних умов руху, недопущення закриття або його обмеження, дорожні підрозділи працювали в період непогоди цілодобово. Весь цей час на дорогах області працювало біля 160 одиниць техніки та 250 працівників.
В І кварталі п. р. проводились роботи по ліквідації ямковості на автодорогах.
На автодорогах державного значення за І квартал ліквідована ямковість на 131,7 км , що складає 51% від наявної ( 256,6 км ).
На автодорогах місцевого значення ліквідована ямковість на 730,5 км , що складає 21% від наявної ( 3 548 км ).
Ямковий ремонт проводиться по сучасним технологіям машинами „Шеффер” зі струменевою подачею в'яжучого матеріалу із застосуванням ангезійних добавок до бітуму, що забезпечує довговічність та високу якість такого ремонту.
В І кварталі забезпечувалось виконання заходів з організації безпеки дорожнього руху:
- встановлено та замінено дорожніх знаків - 1 250 шт.;
- встановлено 150 напрямних стовпчиків;
- встановлено бар'єрне металеве огородження - 0,7 км ;
- відремонтовано бар'єрного огородження - 1,1 км ;
- укріплено узбіччя піщано-щебеневою сумішшю - 0,4 км ,
- вирублено порослі дерев для забезпечення видимості на дорогах - 44 км .
З державного бюджету в поточному році передбачено 18,4 млн. грн. на реконструкцію та ремонти доріг комунальної власності.
В містах та районах області в межах передбачених коштів будуть відремонтовані дороги, вулиці, в першу чергу, які знаходяться в аварійному і незадовільному технічному стані та ті, які суміщаються з автодорогами загального користування, на яких значна інтенсивність руху транспорту.
Начальник Служби автодоріг
у Запорізькій області Олег Швець