Ретельна підготовка приміщень для диспетчерських, чітка маршрутизація дзвінків та забезпечення регіонів сучасними каретами швидких – одні з головних завдань для системи екстреної медичної допомоги в найближчій перспективі. Про це йшлося під час засідання розширеного оперативного штабу з питань запровадження Закону "Про екстрену медичну допомогу", що відбувся у п’ятницю у Міністерстві охорони здоров'я України.
Захід пройшов під головуванням заступника Міністра охорони здоров'я України Олександра Толстанова за участю директора Українського науково-практичного центру екстреної медичної допомоги і медицини катастроф МОЗ Володимира Юрченка, директора департаменту реформ та розвитку медичної допомоги МОЗ Миколи Хобзея, начальника відділу екстреної медичної допомоги та медицини катастроф МОЗ Михайла Стрельникова, запрошених заступника Міністра АР Крим, керівників Держінвестпроекту України та Держспецзв’язку України, заступників начальників управлінь охорони здоров'я облдержадміністрацій, м. Києва та Севастополя, які відповідають у своєму регіоні за впровадження закону "Про екстрену медичну допомогу", а також керівників регіональних центрів екстреної медичної допомоги та медицини катастроф.
Як зазначив Олександр Толстанов, наразі, задля успішного реформування системи екстреної медичної допомоги, перед керівниками на місцях стоять кілька першочергових завдань. Одне з них – це належна підготовка приміщень для диспетчерських ЕМД, а саме оперативних залів для диспетчерів і кімнат для розміщення серверів. Також – оновлення парку карет швидкої за рахунок не лише державного, але й місцевих бюджетів.
Крім того, регіони мають тісно й ефективно співпрацювати із Держінвестпроектом України, адже ще одним із наступних кроків має стати встановлення у диспетчерських пунктах серверного та комутаційного обладнання, а також дооснащення машин швидкої GPS-навігацією. На це, за інформацією Держінвестпроекту, потрібно виділення близько 300 млн грн.
Важливим елементом реформування служби має стати чітка маршрутизація дзвінків ЕМД у регіонах, яка має завершитись вже до початку квітня. Визначення Держспецзв’язком України радіочастот для кожної з областей дозволить диспетчерським та бригадам швидкої перебувати на безперебійному та оперативному зв’язку. Тож задля пришвидшення роботи фахівці на місцях так само мають бути у тісній співпраці зі зв’язківцями.
У свою чергу керівники регіональних управлінь охорони здоров'я, поінформували про заходи, які вживаються на місцях у процесі реформуванні служби. За інформацією регіонів, щодоби у кожному з них приймається від півтори тисячі до двох з половиною тисяч викликів. Наразі загальна цифра по державі становить 1 млн 123 тис. викликів від початку року.
У більшості виїздів, як стверджують керівники на місцях, вдається дотриматись нормативів прибуття швидкої до пацієнта (10 хвилин у містах та 20 - у сільській місцевості). Проте, як зауважують у МОЗ, така інформація є подеколи недостовірною, або некоректною. Насправді відсоток доїзду в межах нових нормативів менший за стовідсотковий, як про це звітують регіони. За даними Міністерства, рівень їхнього виконання у місті становить близько 84,6%, а в сільській місцевості 78,4%.
Саме тому керівництво МОЗ нагадало: нормативи прибуття швидкої допомоги до пацієнта можуть бути перевищені на 10 хвилин з урахуванням метеорологічних умов, сезонних особливостей. Це не означає, що регіони мають подавати неточну інформацію щодо швидкості доїзду до пацієнтів, натомість керівники на місцях повинні подбати про усунення причин такої суттєвої затримки, як то - забезпечення карет швидкої пальним, ремонт та розчищення доріг, розвиток інфраструктури населених пунктів, зокрема освітлення вулиць, наявність дороговказів та номерів на будинках. Термінове вирішення даних питань дозволить успішніше виконувати Закон та ефективніше рятувати життя та здоров'я пацієнтів.
Як зауважило керівництво МОЗ, не останню роль у виконанні нормативів доїзду карети швидкої до пацієнта, а потім до Центру ЕМД відіграє дотримання учасниками руху правил поводження на дорозі, адже трапляються випадки, коли в екстрених ситуаціях автомобілісти відмовляються пропускати машину швидкої, нехтуючи ПДР. Саме тому учасниками засідання обговорено питання можливості звернення до ДАІ України з проханням ретельніше реагувати на подібні випадки та за необхідності розглянути можливість виділення для карет ЕМД окремих дорожніх смуг.
МОЗ вкотре наполягло на чіткій звітності регіонів щодо забезпечення бригад ЕМД лікарськими засобами, зокрема наркотичними, і виробами медичного призначення.
Під час засідання було проведено аналіз телефонних звернень на "гарячі лінії", які були створені у регіонах за дорученням Міністерства. Визначено, що там, де роботу налагоджено на високому рівні, наприклад на Чернігівщині, значно знизилася напруженість населення щодо роботи служби ЕМД. Адже громадяни мають можливість поставити запитання, що їх хвилюють, отримати відповідь та, як наслідок, точніше сформулювати свою потребу у медичній допомозі. Однак за увесь час дії цих "гарячих ліній", за даними МОЗ, на деякі з них не надійшло жодного телефонного дзвінка.
На переконання Міністерства, це означає не інакше як неналежним чином проведену роботу із поінформування громадськості, зокрема через ЗМІ. Тож, за дорученням МОЗ, регіони зобов'язані виправити ситуацію та провести роботу подібну тій, яку провела Чернігівщина, де інформаційні матеріали із зазначенням відповідних телефонних номерів були розміщенні не лише у кожному із медичних закладів, але й у соціальних мережах та медіа-засобах.
Представники Міністерства нагадали колегам, що основні стратегічні моменти реформування екстреної медичної допомоги мають бути завершені до кінця року. Тож, вкрай важливим є дотримання регіонами чіткого графіку реформування і розвитку служби та обов'язкової регулярної звітності щодо успішності виконання завдань. Так керівництвом МОЗ опрацьовані надані територіями щорічні плани регіонального розвитку системи ЕМД, затверджені підписами голів ОДА. Вказано на несвоєчасність подання та некоректність форми виконання таких планів більшістю областей. При цьому досі не надіслало даного плану до Міністерства м. Севастополь.
Керівництвом МОЗ було доручено у найближчий час провести регіонами оперативну роботу із усунення недоліків у реалізації Закону «Про екстрену медичну допомогу», здійснити повну звітність щодо виконання завдань, щоденно проводити моніторинг ситуації та регулярно надавати достовірну інформацію ЗМІ та громадськості.