Які умови для реалізації цього завдання має сьогодні освітянська галузь нашого регіону ? Які першочергові завдання в новому навчальному році маємо вирішити, щоб у місті і селі, для кожного з дошкільнят, учнів, студентської молоді освіта стала доступнішою і якіснішою ? На всі ці запитання шукали відповіді освітяни разом з головою облдержадміністрації Юрієм Артеменком.
На кінець минулого навчального року у нас працювало 683 загальноосвітні школи (усіх форм власності), 557 дошкільних, 61 позашкільний заклад, 44 професійно-технічні і 36 вищих навчальних закладів. Усіма ланками освіти в області охоплено понад 425 тисяч населення.
У попередній, кризовий для освіти період, дошкільна ланка була найбільш вразливою. У 90-х роках політика держави не забезпечувала необхідної протидії невиваженому закриттю дошкільних закладів, легкому продажу їх приміщень. Додали до руйнації цієї структурної ланки демографічна криза і відсутність фінансування.
Тому проблеми дошкілля того часу досі суттєво даються взнаки і їх розв'язання залишається серед найважливіших управлінських завдань в новому навчальному році.
В сільських районах області гостро стоїть проблема підвозу дітей до шкіл. Говорячи про неї, начальник обласного управління освіти і науки Ольга Свєткова навела такі цифри: «За програмою „Шкільний автобус” за кошти державного бюджету поставлено 13 автобусів. 5 автобусів купили органи місцевої влади і громади: у Вільнянському, Куйбишевському, Розівському, Михайлівському, Токмацькому районах.
Однак решта 296 автобусів, які возять дітей до школи – це вкрай зношений транспорт.
Фінансується програма „Шкільний автобус” з державного бюджету. Ми це знаємо. Але водночас розуміємо, що не можна тільки чекати, коли з Києва дадуть ще майже 300 автобусів. Треба вишукувати можливості на місцях.»
Невід‘ємною складовою якісної освіти європейського рівня є нові інформаційні технології.
Загальний стан забезпеченості комп‘ютерами шкіл Запорізької області сьогодні становить 67%. На 100% забезпечені школи міст Токмака і Енергодара, Великобілозерського району; школи управління освіти і науки Запорізької міської ради.
Область має позитивний досвід підготовки вчителів за програмою „Інтел”, проте за рік таку підготовку пройшли лише 19% вчителів. Є в цьому власний досвід у Вільнянському районі – 116 вчителів , м. Енергодарі – 85, Хортицькому і Шевченківському районах м. Запоріжжя – по 50 чол.
За тиждень розпочнеться навчальний рік. Завершується підготовка закладів до прийому дітей. У цілому на сьогодні завершені всі ремонтні роботи. При вкрай обмеженому фінансуванні, а в частині районів – і повній відсутності зроблено багато і заклади освіти гостинно зустрінуть дітей 1 вересня.
У багатьох районах області керівники управлінь і відділів освіти разом з місцевою владою виділяють в окремі програми першочергові ремонтні роботи. Це може бути кілька напрямів, щоб кожен заклад зміг скористатись більш потрібним для нього.
Своє бачення освітянських проблем висловив на колегії голова облдержадміністрації Юрій Артеменко. ( тези його виступу додаються)
Прес-служба облдержадміністрації
Тези
виступу голови ОДА Ю. Артеменка перед освітянами
Шановні учасники зібрання!
Я щиро радий нагоді вперше зустрітися з освітянами нашого регіону в такому широкому представництві. Для мене, як і для кожної людини, учитель, школа – мають особливу вагу. Вони невіддільні від мого власного дитинства, від моїх дітей. Освіта – це та галузь, яку я сприймаю не тільки розумом, а й відчуваю душею.
Тому найперше хочу висловити всім тут присутнім і всім педагогам області слова глибокої поваги і подяки за Вашу працю. Бо, незважаючи на всі труднощі, вчитель і школа залишаються маяками відповідальності, як сказав колись видатний мислитель Бенедикт Спіноза, залишаються вірними дітям і дають гарну освіту.
Обдаровані діти
У кінці навчального року я вручав премії облдержадміністрації нашим учням – переможцям інтелектуальних і творчих конкурсів. І скажу Вам – які це прекрасні, розумні, грамотні діти, у них світяться очі! Оце головний результат нашої освіти, і він говорить сам за себе.
Я знаю, наприклад, що в конкурсах науково-дослідницьких робіт школярі нашої області цього року посіли в Україні ІІ місце, а учень 28-ї гімназії м. Запоріжжя Максим Дмитренко представлятиме вітчизняних юних винахідників у м. Женеві.
Це радує. Я сподіваюсь, що ми зможемо створити належні умови роботи тим вчителям, що своїм педагогічним талантом і душею дають цей результат. Є підстави для оптимізму за наше майбутнє.
Щасливий учитель – щасливий учень
Недаремно мовиться, що держава стоїть школою, а школа – Учителем. Саме таке пріоритетне ставлення до освітньої галузі засвідчує Програма діяльності Кабінету Міністрів України „Назустріч людям”, один із останніх Указів Президента України „Про невідкладні заходи щодо забезпечення і розвитку освіти в Україні”. І це не є деклараціями.
Ви знаєте, що 18 серпня відбулася підсумкова колегія Міністерства освіти і науки України за участю голови Уряду Юлії Володимирівни Тимошенко.
Новий український уряд, запевнила Прем‘єр-міністр, робитиме все від нього залежне, щоб полегшити працю учителя середньої школи, викладача вищої школи і вихователя дитячих дошкільних закладів.
Насамперед, це стосується фінансового забезпечення освітян, і в цьому плані новий уряд вже зробив реальні кроки. Нинішнього року консолідований бюджет на освіту становить 14 млрд. гривень проти 9,5 млрд. гривень, що виділялись на освітню галузь торік. Збільшення, яке Юлія Тимошенко назвала "унікальним проривом", за один фінансовий рік становить 45%. Водночас наступного року державні видатки на розвиток освітянської галузі планується збільшити ще на 25-30 відсотків.
Протягом нинішнього року заробітна плата українського вчителя має зрости в кілька етапів і до кінця року загалом збільшиться на 57 відсотків. Зокрема, з 1 вересня вона зросте в середньому на 15 відсотків з урахуванням міжпосадових співвідношень в оплаті праці.
Нині уряд посилено працює над виконанням 57-ї статті Закону України "Про освіту" і протягом трьох-п’яти найближчих років виплатить учителям усі борги з надбавок за вислугу років, що накопичилися протягом 1995-2002 років.
У новому навчальному році і на найближчі роки по освітянській галузі уряд надаватиме пріоритетного значення повній комп’ютеризації всіх шкіл та підключенню їх до Інтернет, відкриття нових будинків для безпритульних дітей, заведення на кожну таку дитину ощадної книжки, яка супроводжувала б її до досягнення повноліття, повну ліквідацію безпритульності як суспільної хвороби протягом одного року, будівництво в кожній області нових шкіл, які відповідали б вимогам 21-го століття.
Прем’єр-міністр доручила Міністерству фінансів спільно з Міністерством освіти і науки запланувати у проекті Державного бюджету на 2006 рік кошти на реалізацію цільових програм у сфері освіти, зокрема, таких як „Сільський вчитель” та „Студентський гуртожиток”.
Окреслені на колегії шляхи і механізми підтримки освіти дають нам реальний ґрунт для сподівань, що в наступні два-три роки ситуація суттєво зміниться на краще. Водночас реалізація цих урядових завдань вимагатиме й від усіх нас зацікавленої і напруженої роботи кожного на своєму місці.
Шановні друзі !
Сьогодні на конференції Ви будете аналізувати професійні освітянські проблеми і визначати головні завдання працівників галузі в новому навчальному році.
Я хочу зупинитися на тих питаннях нового навчального року, осторонь яких не може залишатися ніхто із нас ні як представник влади, ні як освітянин, ні як громадянин.
Зараз у районах області в органи влади прийшло багато нових керівників, котрі щиро бажають поліпшити життя наших людей. Я хотів би, щоб Ви всі пройнялися думкою, висловленою Президентом України Віктором Андрійовичем Ющенком: „Якщо нинішня влада, еліта не зрозуміють, що освіта належить до стратегій національної безпеки, то ми програємо завтрашній день”.
Перше - це підготовка до нового навчального року - чи не найактуальніше як на 25 серпня.
Хочу висловити вдячність педагогічним колективам, директорському корпусу навчальних закладів, які, не завжди маючи належне забезпечення, у цілому гарно підготували школи, навчальні класи до прийому дітей.
Одним з прикладів ефективної роботи є Вільнянський район. І секретів особливих немає. Голова райдержадміністрації Вадим Вікторович Кривохатько зробив свій значний внесок у покращення справ щодо податкової політики району. А хороший збір податків позитивно позначається і на розв‘язанні питань освітянської галузі. Зокрема, тут додатково до вже передбачених бюджетних коштів до нового навчального року рішенням сесії районної ради виділені адресні кошти ряду сільських шкіл на придбання комп‘ютерного класу, шкільного автобуса, для ремонтних робіт; залучені і позабюджетні джерела. Це дало змогу успішно вирішити всі першочергові потреби підготовки закладів до прийому дітей.
Я знаю, що багато шкіл підготовлено до початку занять завдяки допомозі підприємств, бізнесових структур, народних депутатів у м. Запоріжжі, Приазовському, Веселівському, Гуляйпільському, Василівському районах тощо.
Хочу висловити щиру подяку генеральному директору „Запоріжсталі” Віталію Антоновичу Сацькому, який по-державницькому ставиться до підтримки освіти регіону.
Окремо хочу звернутись до представників райдержадміністрацій.
Шановні колеги !
1. Думаю, що на майбутнє нам треба розпочинати підготовку до нового навчального року не в літній період, а з осені, до початку формування бюджету на календарний рік. Ми матимемо більше часу і можливостей і для консолідації інших джерел підготовки шкіл до нового навчального року, придбання матеріалів, вирішення інших важливих моментів цієї роботи.
2. Вважаю, що в цьому питанні дуже багато залежить від Вашої особистої позиції, відповідальності, грамотного підходу до якості підготовки шкіл. Ми з Вами наділені повноваженнями, в межах яких і можемо, і повинні забезпечувати для людей необхідні умови в реалізації їх прав на якісну й доступну освіту.
У сьогоденних умовах слід налагоджувати конструктивну взаємодію і об‘єднувати на користь наших дітей всі можливості: бюджетне фінансування, благодійництво, спонсорство, позабюджетне заробляння коштів шляхом надання послуг тощо.
Друге - створення умов для нормальної повноцінної роботи педагогічних колективів у новому навчальному році.
Шановні колеги, давайте в новому навчальному році введемо для всіх нас обов‘язкове правило – виконуючи будь-які свої управлінські функції, працювати таким чином, щоб не заважати вчителеві вчити і виховувати дітей. Допомагати, підтримувати, але не заважати. Ми всі тут дуже добре знаємо, наскільки напружена і непроста вчительська робота, скільки професійної і душевної самовіддачі вона вимагає.
Вважаю, що до початку навчального року треба переглянути наші плани з точки зору обґрунтованості тієї кількості різних перевірок, які йдуть навалою на школу. Це по-перше. І чесно зважити, чого більше школі і вчителеві від таких обсягів контролю – користі чи зла.
По-друге, Ольго Віталіївно, доручаю Вам разом з керівниками районних і міських відділів освіти скоординувати всі перевірки в новому навчальному році так, щоб, якщо вже треба, то до школи один раз на рік прийшли всі контролюючі інстанції, які зобов‘язані здійснювати перевірки і за один раз виконали кожен свою роботу.
Не будемо забувати, що основне завдання управлінців – створювати нормальні умови для навчання дітей і роботи вчителя. Контроль же має посісти в нашій роботі розумне і належне йому місце.
Хочу звернутися до всіх Вас, шановні освітяни! Працюючи в межах затверджених програм, організуйте роботу так, щоб запобігти надмірному завантаженню учнів. Бо, на жаль, про нашу школу можна сказати іноді словами відомого філософа Поля Декурселя: « Це заклад, де дітей вчать потрібному і непотрібному вперемішку, старанно заважаючи їм відрізнити одне від іншого. Ви краще за мене знаєте, як іноді нераціонально складені програми, тож ставтеся до цієї проблеми творчо.
Третє - забезпечення харчування дітей у школах.
Це гостра проблема, з якою напряму пов‘язується стан здоров‘я наших дітей. Законом України „Про Державний бюджет України на 2005 рік” передбачені кошти на забезпечення безкоштовного одноразового харчування учнів 1-4 класів.
У нашій області це питання не вирішене. Виняток складають м. Енергодар та Куйбишевський район – єдині території, де всі діти початкових класів забезпечені безкоштовно гарячим харчуванням. Від загальної кількості контингенту учнів 1-4 класів за рахунок бюджету харчується тільки 10%. Це недопустимо.
У сьогоднішніх умовах мабуть складно виконати норми харчування, але в реальних межах, хоча б гарячий чай з булочкою, чи другу страву ми повинні забезпечити кожній дитині початкової школи. І це треба зробити з 1 вересня – 100-відсоткове охоплення гарячим харчуванням дітей 1 – 4 класів.
Соціальні питання
Ще одне важливе питання, з якого хочу звернутися до представників влади і місцевого самоврядування – це турбота про вчителя.
Болючою проблемою для освітян нашої області, як і для всієї України, є забезпечення житлом. Уряд шукає шляхи її розв’язання. Як повідомила 18 серпня Прем’єр-міністр, розробляється кілька моделей забезпечення освітян житлом - за рахунок державного бюджету, за програмою 50 на 50, коли половину вартості житла сплачує протягом тривалого терміну сама людина, і довгострокове кредитування для молодих учительських родин.
Гроші на такі програми уряд, на думку його глави, зможе отримати від чесної і прозорої приватизації об’єктів, а також від продажу місцевою владою земель несільськогосподарського призначення.
Водночас "Гроші на глобальні програми, такі як освіта, можна і треба шукати, але українське суспільство має стати однодумцем уряду в цій справі", - наголосила Юлія Тимошенко.
Сьогодні в нашій області 1352 вчителі не мають житла, 1384 - змушені наймати квартири. Ми не можемо далі залишатися осторонь цієї проблеми. Вона складна, але вирішувати її можна. Хоча б по кілька квартир на рік: за рахунок виділення житла, продажу невикористовуваних приміщень або залишених будинків на селі, можливостей придбання квартир молодими вчителями за рахунок довгострокового кредитування тощо.
Я пропоную в кожній території вивчити всі наші можливості, які можуть бути задіяні в цьому . Ви отримали листи-звернення від облдержадміністрації з цього приводу. Зворотної реакції від Вас ми ще не маємо. Я наполягаю: давайте реально подивимося на цю проблему і будемо справжньою владою., будемо вирішувати питання на користь людей.
Наближається новий навчальний рік, наближається професійне свято вчительства – День працівників освіти.
Свято Першого дзвоника – це і наше свято. Побувайте 1 вересня у школах з подарунками, з привітаннями, скажіть слова нашої вдячності педагогічним колективам за їх сподвижницький труд.
Я планую в цей день відвідати 4 школи-інтернати, подарувати їм комп‘ютерні класи, в 11 інтернатів направити з нагоди початку навчального року набори іграшок для дітей початкової та дошкільної ланок. Сподіваюсь, представники влади знайдуть свої можливості в кожному районі, щоб освітяни відчули: ми щиро їх шануємо.
Так само і в День працівників освіти, у жовтні. Подаруйте свято нашому вчительству у районі, в місті, в навчальних закладах. Вони того варті.
Дозвольте мені з цієї трибуни щиро привітати всіх причетних до школи, до освіти, - а вона проходить незабутніми роками через життя кожної людини, - з новим навчальним роком !