ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА
про підсумки роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації, районних державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування Запорізької області у 2024 році
В умовах правового режиму воєнного стану в Запорізькій обласній військовій адміністрації внесені зміни в організацію роботи зі зверненнями громадян в порівнянні з діяльністю у період до повномасштабного вторгнення рф в Україну.
Враховуючи те, що м. Запоріжжя є прифронтовою зоною (мінімальна відстань до лінії фронту становить 35 км), у зв’язку з постійною ракетною небезпекою, з 2022 року безперебійна робота обласної військової адміністрації забезпечується шляхом передислокації переважної більшості структурних підрозділів облдержадміністрації та її апарату з адміністративної будівлі до більш безпечних локацій.
Крім того, головою облдержадміністрації видано розпорядження від 07.04.2022 № 160 «Про упорядкування організації роботи із зверненнями громадян під час воєнного стану», яким припинено проведення керівництвом обласної військової адміністрації особистих прийомів громадян через небезпеку.
Відповідно до розпорядження голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 05.04.2023 № 173, з метою розв’язання проблем громадян та додержання принципів відкритості до діалогу з мешканцями області, з квітня 2023 року відновлено безпечне проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування з громадянами керівництва обласної військової адміністрації на заміну особистим прийомам. Це стало можливим завдяки міжнародній технічній допомозі.
Керуючись нормами Закону України «Про звернення громадян» подати звернення до обласної військової адміністрації громадяни мали можливість письмово, шляхом надсилання поштою або на спеціально визначену електронну адресу (gromada@zoda.gov.ua), а також звернутися на обласну «гарячу» лінію облдержадміністрації за безкоштовним номером 0 800 503 508.
Протягом 2024 року до Запорізької обласної військової адміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 2274 звернень громадян, що на 14 % більше, порівняно з кількістю звернень за 2023 рік (1996 звернень).
Із загальної кількості отриманих обласною військовою адміністрацією звернень: 1296 (57 %) надійшли поштою, 978 (43 %) – електронною поштою.
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», традиційно домінують заяви (клопотання) – 2139 звернень або 94 % від загальної кількості (1879 або 94,1 % за 2023 рік). За звітний період надійшло 82 скарги або 3,6 % від загальної кількості звернень (66 скарг або 3,3 % за 2023 рік) та 53 пропозиції (зауважень) або 2,3 % від загальної кількості звернень (51 або 2,6 % за 2023 рік).
Від вищих органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до обласної військової адміністрації надійшло 889 звернень, що на 6,3 % більше, порівняно з кількістю таких звернень за 2023 рік (836). Серед вищих органів державної влади найбільше звернень надійшло із Секретаріату Кабінету Міністрів України – 384 (408 за 2023 рік). Вдвічі збільшилась кількість звернень, що надійшли із міністерств та відомств України (298 звернень проти 143 у 2023 році). З Офісу Президента України надійшло 156 звернень (123 звернення за 2023 рік). Майже втричі зменшилась кількість звернень, що надійшли з Апарату Верховної Ради України (52 звернення проти 146 за 2023 рік).
За 2024 рік надійшло 11 повторних звернень (за 2023 рік було 3 повторних звернення).
За звітний період надійшло 154 колективних звернення, що складає 6,8 % від загальної кількості. У порівнянні з 2023 роком кількість таких звернень збільшилась – у 2023 році було 91 колективне звернення, що складало 4,6 % від загального обсягу.
З урахуванням колективних звернень до обласної військової адміністрації звернулося 11280 громадян (за 2023 рік – 7137 громадян).
У зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом 2024 року, було порушено 2425 питань різної тематики (за 2023 рік – 2165 питань).
У 2024 році найбільша кількість питань у зверненнях громадян стосувалась житлової політики – 415 або 17,1 % від їхньої загальної кількості. Протягом 2023 року було 466 таких питань, що складало 21,5%.
На другому місці за актуальністю у зверненнях були питання екології та природних ресурсів – 383 або 15,8 %. У 2023 році було 228 питань або 10,5 %.
Не втрачають актуальності питання соціального захисту населення в зверненнях громадян, їх було 294 або 12,1 %. За 2023 рік відсоток звернень з цих питань складав 20,6 % (447 питань).
Питання комунального господарства залишаються пріоритетними в зверненнях громадян. Кількість таких питань за 2024 рік – 250 або 10,3 %, за 2023 рік було 151 або 7 % від загальної кількості питань.
Громадяни доволі часто звертаються з питань охорони здоров’я. Таких питань в зверненнях за 2024 рік було 219 або 9 %. За 2023 рік було 138 або 6,4% від загальної кількості питань.
Особливе місце займають звернення, пов’язані з військовим станом - 205 або 9 % від загальної кількості питань в зверненнях, за 2023 рік було 117 питань цієї тематики або 5,4 %.
Значна частина звернень у 2024 році надійшла до обласної військової адміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, а саме:
за категоріями громадян: від дітей війни – 324, внутрішньо переміщених осіб – 93, осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 77, від учасників війни та осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 41; членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 34; ветеранів праці – 23; від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 4;
за соціальним станом – від пенсіонерів надійшли 507 звернень або 22,3 % від загальної кількості за 2024 рік.
Загалом за підсумками розгляду звернень громадян:
- надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушених проблем на 1379 звернень (60,6 %);
- вирішено позитивно - 29 звернень (1,3 %);
- переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) 387 звернень (17 %);
- не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 325 звернень (14,3 %);
- повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону - 107 звернень (4,7 %);
- перебувають у стадії розгляду 47 звернень (2 %).
Обласною військовою адміністрацією забезпечено взаємодію з Комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі - Центр) щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на Урядову «гарячу» лінію та «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації.
Протягом 2024 року на постійно діючу «гарячу» лінію облдержадміністрації надійшло 16316 звернень, що на 6,5% менше минулорічного показника (17453).
У звітному періоді Центром опрацьовано 9142 звернення, які надійшли з Державної установи «Урядовий контактний центр», що на 26,1% менше у порівнянні з попереднім роком (12376).
Пріоритетними у зверненнях громадян на «гарячу» лінію облдержадміністрації були питання воєнного стану (34,2 % - 3128 звернень), комунального та дорожнього господарств, благоустрою (27,8 % - 2541 звернення), соціального захисту населення (13,5 % - 1232 звернення) та житлового господарства (8,1 % - 734 звернення). На Урядову «гарячу» лінію заявники найчастіше звертались з питань комунального та дорожнього господарств, благоустрою (21,4 % - 3486 звернень), воєнного стану 20,5 % - 3344 звернення), соціального захисту населення (12 % - 1962 звернення) та охорони здоров’я (4,3 % - 702 звернення)
З метою забезпечення виконання Указу Президента України від 07.02.2008 №109/2008 «Про першочергові заходи забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», згідно з розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 28.06.2024 № 443 «Про затвердження графіка перевірок додержання законодавства про звернення громадян» у вересні-грудні 2024 року проведені перевірки стану роботи зі зверненнями громадян у всіх п’яти районних державних адміністраціях області. Довідки про результати перевірки направлено головам цих райдержадміністрацій для виконання рекомендацій та врахування в подальшій роботі.
В обласній державній адміністрації створено постійно діючу комісію з питань розгляду звернень громадян згідно з розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 12.02.2008 № 43 «Про створення постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян при голові обласної державної адміністрації та затвердження її складу». Склад цієї комісії оновлено розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 18.11.2024 № 990.
В умовах постійних повітряних тривог та коли підльотний час ворожих ракет до м. Запоріжжя становить 45 секунд, не представляється можливим організувати керівництвом обласної військової адміністрації особистий прийом громадян без суттєвого ризику для їх життя та здоров’я.
Тим більше з попереднім оприлюдненням часу та місця прийому, як того вимагає логіка проведення особистих прийомів.
Розуміючи це, обласна військова адміністрація спрямувала свої зусилля на пошук технічних рішень задля заміни особистих прийомів на інший формат безпечного особистого спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами.
Завдяки міжнародній технічній допомозі з’явилась можливість проведення «гарячих» телефонних ліній з будь-яких локацій, включно з бомбосховищами за умов наявності WI-FI. Завдяки цьому з квітня 2023 було поновлено проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами у якості телефонних особистих прийомів.
У 2024 році на базі Центру керівництвом облдержадміністрації проведено 52 «гарячих» телефонних лінії спілкування з громадянами. Під час цих телефонних ліній було опрацьовано 308 звернень громадян.
На офіційному вебпорталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» оприлюднюються узагальнені відомості про стан роботи зі зверненнями громадян (https://www.zoda.gov.ua/article/1030/pidsumki-roboti-zi-zvernennyami-gromadyan.html).
До структурних підрозділів Запорізької обласної державної адміністрації надійшло 10039 звернень, що на 17% більше, порівняно з 2023 роком (8582 звернень). Найбільша частка звернень надійшло до Державного архіву Запорізької області (3315 звернень), Департаменту житлово-комунального господарства (1887 звернень), Департаменту охорони здоров’я (1726) та Департаменту соціального захисту населення (1358 звернень).
За тематичним спрямуванням переважають, традиційно, питання соціального захисту населення (5987), комунального та дорожнього господарства (1310), охорони здоров’я (1235), житлової політики (569) та екології і природних ресурсів (499).
Протягом 2024 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування Запорізької області надійшло 46,6 тис. звернень, що на 11 % менше порівняно з попереднім роком (за 2023 рік – 51,7 тис.). При чому, у Запорізькій обласній державній адміністрації приріст склав 14 % (2274 звернення в 2024 році проти 1996 у 2023 році). В районних державних адміністраціях Запорізької області кількість звернень у 2024 році зменшилась на 29,1 % (у 2023 році – 1988, у 2024 – 1539). Найбільша частка зниження кількості звернень припадає на Запорізьку (у 2023 році – 972, у 2024 – 628; зниження на 54,8 %) та Пологівську (у 2023 році – 516, у 2024 – 365; зниження на 41,3 %) районні державні адміністрації. Невелике зростання кількості звернень відбулось у Запорізькій міській раді (у 2023 році – 10661, у 2024 – 10981; збільшення на 3 %).
Із загальної кількості звернень 28,2 тис. (60,4 %) надійшли поштою та електронною поштою, а також 18,4 тис. (39,6 %) подано особисто. Традиційно, переважна більшість звернень, поданих особисто, припадає на селищні (14,8 тис.) та сільські (5,1 тис.) ради територіальних громад області.
Переважна частина звернень надійшла до органів місцевого самоврядування – 42,7 тис або 91, 8% від загальної кількості усіх звернень до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області. Із них найбільше звернень надійшло до міських рад – 14,1 тис. (30,2 %), селищних рад – 11,8 тис. (25,3 %) та сільських рад – 6,3 тис. (13,6 %). Кількість звернень до сільських рад у порівнянні з 2023 роком зменшилась майже вдвічі (6344 звернення проти 12122 за 2023 рік).
До місцевих державних адміністрацій області упродовж 2024 року надійшло 3813 звернень або 8,2 % від загальної кількості усіх звернень до місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області. Із них:
до обласної державної адміністрації – 2274 звернень (4,9 %);
до районних державних адміністрацій – 1539 звернень (3,3 %).
Упродовж 2024 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 1328 повторних звернень громадян (2,9 %), що у порівнянні з попереднім роком менше на 33 % (за 2023 рік – 1999 звернень або 3,9 %). За кількістю повторних звернень, як і у попередні роки, лідером залишається виконавчий комітет Запорізької міської ради (1011 звернень, або 76,1 % від загальної кількості повторних звернень).
Протягом 2024 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 822 колективних звернення (1,8 %), що у порівнянні з попереднім роком більше на 6,6 % (за 2023 рік – 771 або 1,5 %).
Впродовж 2024 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 9175 звернень від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, з них:
від учасників війни та осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 4048 звернень (8,7 %);
від осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 2890 звернень (6,2 % від зазначеної кількості);
від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, матерів-героїнь – 985 звернень (2,1 %);
від дітей війни – 753 звернення (1,6 %);
від ветеранів праці – 373 звернення (0,8 %);
від членів ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 126 звернень (0,3%).
Питома вага звернень вищевказаних категорій громадян збільшилась на 14 % в порівнянні з 2023 роком і складає 19,7 % від загальної кількості звернень (у 2023 році – 8052 або 15,5%).
У зверненнях до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області громадяни порушили 46,9 тис. різноманітних питань, що на 10 % менше показника попереднього року (у 2023 році – 52,1 тис. питань).
За підсумками 2024 року порівняно з попереднім роком структура звернень громадян за актуальністю тематики зазнала певних змін. Але протягом 2024 року, як і в минулому, найбільше звернень надійшло з питань соціального захисту – 14,9 тис. звернень або 31,8 % від загальної кількості питань, але цей показник зменшився на 18 %, порівняно з показниками 2023 року. Найбільше звернень в межах цієї тематики громадяни порушували у зверненнях до міських (5,6 тис.), селищних (4,5 тис.) та сільських рад (2,8 тис.).
Друге місце за актуальністю посіли питання житлової політики – 6,5 тис. (13,7 % від загальної кількості питань), на відміну від 2023 року, коли це місце займали питання комунального господарства. Порівняно з попереднім роком кількість питань житлової політики у зверненнях збільшилась на 33,6% (2023 рік – 4,8 тис або 9,3% від загальної кількості питань). Найбільше звернень цієї тематики надійшла від мешканців м. Запоріжжя, які порушили її у своїх зверненнях до Запорізької міської ради (1,9 тис.).
Питання комунального господарства перебувають на третьому місці за актуальністю – 5,2 тис. (11 % від загальної кількості питань). Питома вага питань комунального господарства у зверненнях громадян залишилась на рівні минулого року і складає 11 % від загальної кількості питань (у 2023 році – 5,9 тис. або 11,2 %). Найчастіше, як і в минулому році, зазначені питання громадяни спрямовували до районних адміністрації Запорізької міської ради (2 тис. звернень) та до Запорізької міської ради (1,8 тис.)
Питання сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей посідають четверте місце за актуальністю (4 тис. або 8,5 % від загальної кількості питань). Порівняно з минулим роком кількість цих питань у зверненнях збільшилась більше ніж вдвічі (1,9 тис або 3,6% за минулий рік). Найбільше звернень надійшло від мешканців обласного центру (3,7 тис. або 93 % від питань цієї тематики). Таке збільшення пов’язано із зверненнями батьків для встановлення статусу дитини, яка постраждала внаслідок воєнних дій та збройних конфліктів на території України, а також зазнала психологічного насильства.
П’яте місце посідають питання аграрної політики і земельних відносин на відміну від 2023 року, коли це місце займали питання охорони здоров’я. Цих питань у зверненнях громадян було 1,3 тис. або 2,7% від загальної кількості питань (2023 рік – 1,4 тис. або 2,7%). Найчастіше зазначені питання громадяни порушували до Запорізької міської ради (730 або 56 %).
Питання охорони здоров’я займають шосте місце за актуальністю – 1,2 тис. або 2,6 % від загальної кількості питань). Порівняно з минулим роком, кількість питань цієї тематики зменшилась на 19 %, проте питома вага залишилась на рівні минулого року (2023 рік – 1,5 тис. або 2,8% від загальної кількості питань). Найбільше звернень з питань охорони здоров’я надійшло від жителів м. Запоріжжя.
Аналіз результативності розгляду звернень громадян до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування свідчить, що загалом за підсумками 2024 року було вирішено позитивно 24 тис. звернень, що становить 51,6 % від загальної кількості звернень.