Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА про підсумки роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації за 9 місяців 2024 року

14 жовтня 2024 - 14:38

ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА

про підсумки роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації за 9 місяців 2024 року

В умовах правового режиму воєнного стану в Запорізькій обласній військовій адміністрації внесені зміни в організацію роботи зі зверненнями громадян в порівнянні з діяльністю у період до повномасштабного вторгнення рф в Україну.

Враховуючи те, що м. Запоріжжя є прифронтовою зоною (мінімальна відстань до лінії фронту становить 35 км), у зв’язку з постійною ракетною небезпекою, з 2022 року безперебійна робота обласної військової адміністрації забезпечується шляхом передислокації переважної більшості структурних підрозділів облдержадміністрації та її апарату з адміністративної будівлі до більш безпечних локацій.

Крім того, головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації видано розпорядження від 07.04.2022 № 160 «Про упорядкування організації роботи із зверненнями громадян під час воєнного стану», яким припинено проведення керівництвом обласної військової адміністрації особистих прийомів громадян через небезпеку.

Відповідно до розпорядження голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 05.04.2023 № 173, з метою розв’язання проблем громадян та додержання принципів відкритості до діалогу з мешканцями області, з квітня 2023 року відновлено безпечне проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування з громадянами керівництва обласної військової адміністрації на заміну особистим прийомам. Це стало можливим завдяки міжнародній технічній допомозі.

Керуючись нормами Закону України «Про звернення громадян» подати звернення до обласної військової адміністрації громадяни мали можливість письмово, шляхом надсилання поштою або на спеціально визначену електронну адресу (gromada@zoda.gov.ua), а також звернутися на обласну «гарячу» лінію облдержадміністрації за безкоштовним номером 0 800 503 508.

Протягом 9 місяців 2024 року до обласної військової адміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 1875 звернень громадян, що на 34% більше, порівняно з кількістю звернень за аналогічний період минулого року (1391 звернення).

Із загальної кількості отриманих обласною військовою адміністрацією звернень: 1064 (57%) надійшли поштою, 811 (43%) – електронною поштою.

За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», традиційно домінують заяви (клопотання) – 1760 звернень, або 94% від загальної кількості (1298, або 93,3% за аналогічний період минулого року). За звітний період надійшло 66 скарг, або 3,5% від загальної кількості звернень (45 скарг, або 3,2% за 9 місяців 2023 року) та 49 пропозицій (зауважень), або 2,6% від загальної кількості звернень (48, або 3,5% за аналогічний період минулого року).

За нинішніх обставин об’єктивно неможливо вирахувати кількість звернень у розрахунку на 10 тис. населення по територіальним громадам області. У зв’язку із російською агресією майже 70% території Запорізької області є тимчасово окупованою. Значна кількість людей з тимчасово окупованих районів були вимушені виїхати на підконтрольну Україні територію. На тимчасово окупованих територіях українські мобільні оператори та інтернет-провайдери не працюють, що обмежило можливість звернутись до обласної влади тим громадянам, які там проживають. Окрім цього, через активне ведення бойових дій, внутрішню та зовнішню міграцію населення, наразі неможливо вирахувати навіть приблизну кількість громадян, які залишились та проживають на тимчасово окупованих територіях Запорізької області.

Від центральних органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до обласної військової адміністрації надійшло 773 звернення, що становить 41,2 % від загальної кількості звернень (протягом 9 місяців 2023 року – 588, або 42,7%). Серед вищих органів державної влади найбільше звернень надійшло із Секретаріату Кабінету Міністрів України – 355 (253 за аналогічний звітний період минулого року). Із міністерств та відомств України надійшло 279 звернень (109 за аналогічний період минулого року). З Офісу Президента України надійшло 93 звернення (86 звернень за 9 місяців 2023 року). З Апарату Верховної Ради України – 46 звернень проти 132 за 9 місяців 2023.

За звітний період надійшло 6 повторних звернень (за аналогічний період минулого року було 1 повторне звернення). Причиною повторності звернень є, здебільшого, незадоволення заявниками наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення проблеми. А також незадоволення вирішенням питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян».

Протягом 9 місяців 2024 року надійшло 118 колективних звернень, що складає 6,3% від загальної кількості. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість таких звернень збільшилась – за цей період у 2023 році було 67 колективних звернень, що складало 4,8% від загального обсягу.

З урахуванням колективних звернень до обласної військової адміністрації звернулося 6617 громадян (9 місяців 2023 року – 5147 громадян).

У зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом 9 місяців 2024 року, було порушено 2368 питань різної тематики (9 місяців 2023 року – 1701 питання).

За 9 місяців 2024 року найбільша кількість питань у зверненнях громадян стосувались екології та природних ресурсів369, або 15,6%. У минулому році за звітний період було 208 питань, або 12,2%. Збільшення кількості звернень з цієї тематики пов’язано з надходженням однотипних заяв від громадян з пропозиціями і зауваженнями щодо видачі дозволів на викиди ПАТ «Запоріжсталь» та ПРАТ «Запоріжкокс» (таких звернень було 315 із 369 зареєстрованих звернень). Окрім цього, в зверненнях з питань екології та природних ресурсів громадяни порушували питання забруднення атмосферного повітря в обласному центрі.

Також традиційно в лідерах питання житлової політики361, або 15,2% від їхньої загальної кількості. Протягом 9 місяців 2023 року було 279 таких питань, що складало 16,4%. Серед цієї групи питань громадяни переважно звертались щодо отримання компенсації за зруйноване/пошкоджене житло, облаштування укриттів, оплати за житлово-комунальні послуги та діяльності керуючих компаній з обслуговування багатоквартирних будинків, в т.ч. прибудинкових територій в обласному центрі.

Не втрачають актуальності питання соціального захисту населення в зверненнях громадян, їх було 195, або 8,2%. За 9 місяців 2023 року відсоток звернень з цих питань складав 14,2% (241 питання). Пріоритетними для громадян були питання надання матеріальної, гуманітарної допомоги та соціальних виплат мало захищеним категоріям населення, в т.ч. неотримання виплат внутрішньо переміщеними особами.

Питання комунального господарства залишаються пріоритетними в зверненнях громадян. Кількість таких питань за 9 місяців 2024 року – 182, або 7,7%, за аналогічний період у 2023 році було 83, або 4,9% від загальної кількості питань. В цій групі заявники переважно порушували питання якості надання комунальних послуг, в т.ч їх поновлення, врегулювання застосування графіків погодинних стабілізаційних відключень, санітарного стану будинків та благоустрою прибудинкових територій.

Громадяни доволі часто звертаються з питань охорони здоров’я. Таких питань в зверненнях за 9 місяців 2024 року було 116, або 4,9%. За аналогічний період у 2023 році було 88, або 5,2% від загальної кількості питань. Серед звернень цієї тематики громадяни порушували питання роботи медичних закладів, в т.ч. їх реорганізації та надання медичної допомоги, а також висловлювали подяки лікарям та медичному персоналу в цілому.

Особливе місце займають звернення, пов’язані з військовим станом - 150, або 6,3% від загальної кількості питань в зверненнях, за 9 місяців 2023 року було 69 звернень цієї тематики, або 4%. У цій групі громадяни порушували переважно питання зведення фортифікаційних споруд та укріплень, проходження військової служби, обміну полонених та інше.

Значна частина звернень надійшла до обласної військової адміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, а саме:

за категоріями громадян: від дітей війни – 324, внутрішньо переміщених осіб – 68, осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 54, від учасників війни та осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 33; членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 29; ветеранів праці – 12; від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 4;

за соціальним станом – від пенсіонерів надійшли 472 звернення, або 25,2 % від загальної кількості за цей період.

Голова обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгових категорій та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки.

Ретельно перевіряються всі звернення, в яких викладаються факти безпідставної відмови у задоволенні законних вимог заявників.

Загалом за підсумками розгляду звернень громадян:

- надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушених проблем на 1212 звернень (64,6%);

- вирішено позитивно - 15 звернень (0,8%);

- переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) 195 звернень (10,4%);

- не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 321 звернень (17%);

- повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону - 90 звернень (4,8 %);

- перебувають у стадії розгляду 42 звернення (2,2%).

Обласною військовою адміністрацією забезпечено взаємодію з Комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі - Центр) щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації.

Протягом 9 місяців 2024 року на постійно діючу «гарячу» лінію облдержадміністрації надійшло 12494 звернення, що на 4,5% менше минулорічного показника (13064).

У звітному періоді Центром опрацьовано 6991 звернень, які надійшли з Державної установи «Урядовий контактний центр», що на 34,4% менше у порівнянні з попереднім роком (9345). 

Пріоритетними у зверненнях громадян на «гарячі» телефонні лінії Уряду та облдержадміністрації протягом півріччя були питання воєнного стану (27,1% - 5284 звернення), комунального та дорожнього господарства (21,5% - 4197 звернень), соціального захисту населення (12,6% - 2465 звернень) та охорони здоров’я (5,3% - 1033 звернення).

З метою забезпечення виконання Указу Президента України від 07.02.2008 №109/2008 «Про першочергові заходи забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», згідно з розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 28.06.2024 № 443 «Про затвердження графіка перевірок додержання законодавства про звернення громадян» у вересні 2024 року проведено перевірку стану роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій районній державній адміністрації Запорізької області. Довідку про результати перевірки направлено голові цієї райдержадміністрації для виконання рекомендацій та врахування в подальшій роботі. Також проведені Дні контролю.

В обласній державній адміністрації створено постійно діючу комісію з питань розгляду звернень громадян згідно з розпорядженням голови обласної державної адміністрації від 12.02.2008 № 43 «Про створення постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян при голові обласної державної   адміністрації та затвердження її складу». Склад цієї комісії оновлено розпорядженням голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 04.07.2024 № 468.

В умовах постійних повітряних тривог та коли підльотний час ворожих ракет до м. Запоріжжя становить 45 секунд, не представляється можливим організувати керівництвом обласної військової адміністрації особистий прийом громадян без суттєвого ризику для їх життя та здоров’я.

Тим більше з попереднім оприлюдненням часу та місця прийому, як того вимагає логіка проведення особистих прийомів.

Розуміючи це, обласна військова адміністрація спрямувала свої зусилля на пошук технічних рішень задля заміни особистих прийомів на інший формат безпечного особистого спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами.

Завдяки міжнародній технічній допомозі з’явилась можливість проведення «гарячих» телефонних ліній з будь-яких локацій, включно з бомбосховищами за умов наявності WI-FI. Завдяки цьому з квітня 2023 було поновлено проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами у якості телефонних особистих прийомів.

За звітний період на базі Центру головою облдержадміністрації, його заступниками та керівником апарату проведено 44 «гарячих» телефонних ліній спілкування з громадянами. Під час цих телефонних ліній було опрацьовано 226 звернень громадян.