З початку повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України Запорізька обласна військова адміністрація як орган виконавчої влади працює в умовах правового режиму воєнного стану. Відповідно до положень статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в обласній військовій адміністрації на період дії воєнного стану внесено зміни в організацію роботи зі зверненнями громадян.
Враховуючи те, що м. Запоріжжя є прифронтовою зоною, з метою забезпечення безпеки працівників обласної військової адміністрації та громадян від збройної агресії, керівництвом обласної військової адміністрації було вирішено продовжити безперебійну роботу обласної військової адміністрації шляхом виїзду її працівників з адміністративної будівлі до більш безпечніших місць. У зв’язку з чим головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації видано розпорядження від 07.04.2022 № 160 «Про упорядкування організації роботи із зверненнями громадян під час воєнного стану», яким припинено проведення керівництвом обласної військової адміністрації особистих прийомів громадян.
Нажаль, подальший розвиток подій з влучанням ворожих ракет в безпосередній близькості до двох локацій розташування персоналу обласної військової адміністрації підтвердив правильність цього рішення. Проте, навіть за таких умов, керівництво обласної військової адміністрації приділяє значну увагу розв’язанню проблем громадян та керується принципами відкритості до діалогу з мешканцями області. Так, завдяки міжнародній технічній допомозі на заміну особистим прийомам, відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 05.04.2023 №173, з квітня 2023 року відновлено безпечне проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування з громадянами керівництва обласної військової адміністрації.
Керуючись приписами Закону України «Про звернення громадян» подати звернення до обласної військової адміністрації громадяни мали можливість письмово, шляхом надсилання поштою або на спеціально визначену електронну адресу (gromada@zoda.gov.ua), а також звернутися на обласну «гарячу» лінію облдержадміністрації за безкоштовним номером 0 800 503 508.
Протягом 2023 року до обласної військової адміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 1996 звернень громадян, що на 22,9 % більше порівняно з кількістю звернень за аналогічний період минулого року (1624 звернення).
Із загальної кількості отриманих обласною військовою адміністрацією звернень: 1237 (62 %) надійшли поштою, 759 (38 %) – електронною поштою.
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) – 94,1 % (1879). Скарги становлять 3,3 % (66), пропозиції (зауваження) – 2,6 % (51).
У зв’язку із російською агресією на території України, більша частина Запорізької області є тимчасово окупованою. Через це значна кількість людей з тимчасово окупованих районів були вимушені виїхати на підконтрольну Україні територію. Тимчасова окупація унеможливила роботу українських мобільних операторів та інтернет-провайдерів на тимчасово окупованих територіях, що обмежило можливість звернутись до обласної влади тим громадянам, які там проживають. Окрім цього, через активне ведення бойових дій, внутрішню та зовнішню міграцію населення наразі неможливо вирахувати навіть приблизну кількість громадян, які залишились та проживають на тимчасово окупованих територіях Запорізької області. Зважаючи на вищевикладене, вирахувати кількість звернень у розрахунку на 10 тис. населення по територіям в нинішніх обставинах об’єктивно неможливо.
Від вищих органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до обласної військової адміністрації надійшло 836 звернень, що становить 41,9 % від загальної кількості звернень (протягом 2022 року – 452, або 27,8 %). Найбільше звернень надійшло із Секретаріату Кабінету Міністрів України – 408 (74 за 2022 рік). У порівнянні з минулим року кількість цих звернень збільшилась в п’ять разів. Вдвічі збільшилась кількість звернень, що надійшли з Апарату Верховної Ради України (146 проти 71 у 2022 році). На 17,3% зменшилась кількість звернень з міністерств та відомств України – 143 (173 за 2022 рік). Кількість звернень з Офісу Президента України зменшилася на 8,2% – 123 звернення за 2023 рік проти 134 звернення за 2022 рік.
В 2023 році надійшло 3 повторних звернення (за 2022 рік – 6). Причиною повторності звернення є незадоволення заявниками наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення проблеми, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян».
За звітний період надійшло 91 колективне звернення, що складає 4,6% від загальної кількості. У порівнянні з минулим роком кількість цих звернень зменшилася на 31% (132 звернення, або 8,1 % від загального обсягу).
З урахуванням колективних звернень до обласної військової адміністрації звернулося 7137 громадян (2022 рік – 11022 громадянина).
У зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом 2023 року було порушено 2165 питань різної тематики (2022 рік – 1741 питання).
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання житлової політики – 466, або 21,5% від загальної кількості питань. Кількість звернень даної тематики збільшилась майже в 4 рази порівняно із попереднім роком (113, або 6,5% за 2022 рік). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання здійснення перерахунків за житлово-комунальні послуги, ремонт пошкодженого житла, облаштування укриттів та питання об’єднання співвласників багатоквартирних будинків.
На другому місці за актуальністю звернення з питань соціального захисту населення – 447, або 20,6% від загальної кількості питань. Кількість звернень цієї тематики зменшилась на 4,5% порівняно із попереднім роком (2022 рік – 468, або 26,9%). Пріоритетними для громадян були питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат та щомісячної адресної грошової допомоги внутрішньо переміщеним особам, компенсація власникам житла за розміщення внутрішньо-переміщених осіб.
Питання екології та природних ресурсів знаходяться на третьому місці за актуальністю – 228, або 10,5%. Кількість звернень з даної тематики збільшилась майже в 10 разів в порівнянні з аналогічним періодом минулого року (23, або 1,4%). Таке зростання пов’язане із отриманням зауважень та пропозицій громадян на публікацію одного з підприємств про наміри отримати дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами.
Питання комунального та дорожнього господарства знаходяться на четвертому місці за актуальністю (151, або 7%) Кількість звернень даної тематики зменшилась майже в 2,5 рази порівняно із показниками минулого року (326, або 18,7%). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання щодо якості надання комунальних послуг та їх поновлення, ремонту доріг та благоустрою прибудинкових територій.
Питання охорони здоров’я перебувають на п’ятому місці – 138, або 6,4% від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань дещо збільшилась порівняно з попереднім роком (2022 рік – 110, або 6,3%).У цій тематичній групі соціально-незахищені категорії громадян найчастіше порушували питання щодо проведення лікування в закладах охорони здоров’я за бюджетні кошти, забезпечення медикаментами за пільговими рецептами та діяльності медичних закладів.
Особливе місце займають питання, пов’язані з військовим станом – 117, або 5,4% від загальної кількості звернень, зокрема: оформлення документів та отримання відшкодування за зруйноване (пошкоджене) житло.
Значна частина звернень надійшла до обласної військової адміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, а саме:
за категоріями громадян: від осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 206, внутрішньо переміщених осіб – 148, дітей війни – 104, членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 61, осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 32, ветеранів праці – 24, учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – 2.
за соціальним станом – від пенсіонерів 676 звернень, або 33,9 % від загальної кількості за цей період.
Голова обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгової категорії та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки.
Так, за результатами розгляду звернень мешканців м.Запоріжжя, осіб з інвалідністю, Мігіна І. та Билименко В. їх було забезпечено гуманітарною допомогою у вигляді продуктових наборів та засобів особистої гігієни.
За результатами звернення Катюкової М. (зареєстрована в Мелітопольському районі, виїхала за кордоном) їй було призначено та нараховано допомогу при народженні дитини. Заявниця перебуває за кордоном, а тому мала труднощі із оформленням вказаної допомоги.
Ретельно перевіряються всі звернення, в яких викладаються факти безпідставної відмови у задоволенні законних вимог заявників. У разі підтвердження таких фактів облдержадміністрацією вживаються заходи для поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок неналежного та формального розгляду звернень.
Так, за результатами розгляду звернення Седогіна О. (ВПО, пенсіонера, особи з інвалідністю) було вирішено питання щодо його поселення для тимчасового проживання в Комунальному закладі «Запорізький обласний спортивний ліцей» Запорізької обласної ради.
За зверненням Джафарової О. (с. Спасівка, Запорізький район) її будинок було підключено до мережі централізованого водопостачання в селі (до звернення до обласної військової адміністрації заявниця протягом року не могла вирішити дане питання з сільською радою).
За зверненням Тафтай О. (с. Григорівське, Запорізький район) у селі було відновлено водопостачання, яке було відсутнє протягом місяця (до подання звернення заявниця неодноразово зверталась до керівництва територіальної громади, проте питання залишалось невирішеним).
За результатами розгляду звернення Богданової Л. (м. Запоріжжя) було відновлено водопостачання в будинку та проведено ремонтні роботи каналізаційної системи (заявниця зверталась від імені родички, людини похилого віку, яка протягом тривалого часу не могла самостійно вирішити дане питання з керуючою компанією.
За результатами звернення Харченко К. (м. Запоріжжя) були проведені ремонтні роботи покрівлі для усунення затікання кутів в кімнаті. До цього, заявниця протягом двох років намагались вирішити питання проведення ремонту квартири з керуючою компанією, але безрезультатно.
За результатами звернення Ворожінської К. (м. Запоріжжя) в повному обсязі виконано роботи по відновленню функціонування стоякового трубопроводу централізованого опалення. Через самовільні неправомірні дії одного з мешканців будинку, жителі багатьох квартир протягом 3-х років залишались без опалення, а неодноразові звернення до керуючої компанії залишались безрезультатними.
За результатами звернення Зубцова М. (м.Запоріжжя) були виконані роботи по відновленні теплоізоляції трубопроводів системи теплопостачання.
За результатами звернення Андрух О. (м.Запоріжжя) питання було розглянуто комісійно та роботи з прочищення каналізаційних колодязів виконані в повному обсязі. До цього неодноразові звернення до Запорізької міської ради та керуючої компанії не приносити бажаного результату.
Ретельно перевіряються всі звернення, що стосуються усунення наслідків ворожих атак, спричинених військовою агресією рф.
Так, за зверненням Сідтікова І. (м. Запоріжжя) було вирішено питання щодо надання матеріальної допомоги на поховання сестри, яка загинула внаслідок ракетного удару.
За результатами розгляду звернення Козачок М. (с. Преображенка, Пологівський район) вирішено питання надання будівельних матеріалів на відновлення будинку онуки, який пошкоджено внаслідок ворожих атак.
За результатами розгляду звернення Кравченко С. (с. Новоіванівка, Запорізький район) було проведено ремонт електромережі, що постраждала внаслідок ракетного обстрілу, та загалом відновлено електропостачання в селі.
В ході розгляду звернення Нестеренко А. (с. Вільноандріївка, Запорізький район) щодо відновлення будівлі місцевого санаторію-профілакторію Михайлівської територіальної громади, який постраждав від ракетного обстрілу, було встановлено, що дана будівля є власністю АТ «Мотор Січ». За результатами розгляду АТ «Мотор Січ» було надано на безоплатній основі будівельні матеріали для проведення аварійно-відновлювальних робіт на пошкодженому об’єкті підприємства.
Загалом за підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушених проблем на 1208 звернень (60,5 %), задоволені законні вимоги громадян за 15 зверненнями (0,8 %), переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) 259 звернень (13%), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 395 звернень (19,7 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону 89 звернень (4,5 %), решта перебуває у стадії розгляду (30 звернень – 1,5 %).
Також обласною військовою адміністрацією забезпечено взаємодію з комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької
обласної ради (далі - Центр) щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації.
Протягом звітного періоду на постійно діючу «гарячу» лінію облдержадміністрації надійшло 17453 звернення, що в 3 рази менше показника попереднього року (51437).
Крім того, у звітному періоді Центром опрацьовано 12376 звернень, які надійшли з Державної установи «Урядовий контактний центр», що вдвічі менше у порівнянні з попереднім роком (28056).
Пріоритетними у зверненнях громадян на «гарячі» телефонні лінії Уряду та облдержадміністрації були питання воєнного стану (33,4% - 9964 звернення), комунального та дорожнього господарства (17 % - 5080 звернень) та соціального захисту (15% - 4477 звернень).
В умовах постійних повітряних тривог та коли підльотний час ворожих ракет до м. Запоріжжя становить менше за хвилину, не представляється можливим організувати безпечний для життя та здоров’я громадян їх особистий прийом керівництвом обласної військової адміністрації.
Розуміючи це, обласна військова адміністрація спрямувала свої зусилля на пошук технічних рішень задля заміни особистих прийомів на інший формат безпечного особистого спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами.
Завдяки міжнародній технічній допомозі з’явилась можливість проведення «гарячих» телефонних ліній з будь-яких локацій, включно з бомбосховищами за умов наявності WI-FI. Завдяки цьому з квітня 2023 було поновлено проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами у якості телефонних особистих прийомів.
За звітний період на базі Центру головою облдержадміністрації, його заступниками та керівником апарату проведено 43 гарячі телефонні лінії спілкування з громадянами. Таким зручним способом комунікації з керівництвом облдержадміністрації скористались 291 громадянин. У зв’язку з неможливістю гарантування безпеки громадянам під час особистих прийомів, «гарячі» телефонні лінії стали безпечною, зручною та доступною альтернативою на час дії воєнного стану, оскільки дають можливість громадянам безпосередньо звернутись до керівництва обласної військової адміністрації.
Окрему увагу облдержадміністрація приділяє підвищенню кваліфікації працівників місцевої виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері роботи із зверненнями громадян.
Так, на базі Запорізького регіонального центру підвищення кваліфікації відділом роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації проведено онлайн – семінари:
27.02.2023 – щодо доступу до публічної інформації та організації роботи зі зверненнями громадян в умовах воєнного стану для державних службовців органів місцевої виконавчої влади Запорізької області (90 слухачів).
05.04.2023 – на тему "Відкритість та прозорість органів державної влади в контексті законодавства про доступ до публічної інформації. Відкриті дані" (51 слухач) .
25-26.04.2023 – на тему: "Організація роботи зі зверненнями громадян. Доступ до публічної інформації" (55 слухачів);
18.05.2023 – на тему: "Доступ до публічної інформації в органах державної влади України через відкриті дані" (71 слухач).
Окрім цього, 15.08.2023 року було проведено нараду-семінар «Забезпечення доступу до публічної інформації в умовах воєнного стану» з працівниками структурних підрозділів облдержадміністрації, її апарату, райдержадміністрацій та органів місцевого самоврядування (109 учасників).
На офіційному вебпорталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» оприлюднюються узагальнені відомості про стан роботи зі зверненнями громадян (https://www.zoda.gov.ua/article/1030/pidsumki-roboti-zi-zvernennyami-gromadyan.html).
2. Надходження звернень громадян до районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування Запорізької області
Протягом звітного періоду до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування Запорізької області надійшло більше 51,7 тис. звернень, що на 25,2 % менше порівняно з попереднім роком (2022 рік – 69,2 тис.). При чому, в Запорізькій обласній державній адміністрації приріст на 22,9% звернень (1996 звернень в 2023 році проти 1624 в 2022 році). В районних державних адміністраціях Запорізької області кількість звернень в 2023 році зменшилась на 30,9% (у 2022 – 2879, у 2023 – 1988). Найбільша частка зниження кількості звернень припадає на Василівську (у 2022 – 556, у 2023 – 189; зниження на 66%) та Мелітопольську (у 2022 – 416, у 2023 – 109; зниження майже в 4 рази) районні державні адміністрації. На 43,1 % зменшилась кількість звернень до Запорізької міської ради (у 2022 – 18716, у 2023 – 10661).
Із загальної кількості звернень 25,1 тис. (48,5%) надійшли поштою, та 26,7 тис. (51,5%) подано на особистих прийомах. Традиційно, переважна більшість звернень, поданих на особистих прийомах, припадає на сільські селищні (11,1 тис.) та сільські (10,8 тис.) ради територіальних громад області.
До звіту не враховані статистичні дані деяких територіальних громад, які розташовані в районні проведення воєнних (бойових) дій, або які перебувають в тимчасовій окупації та не мають можливості здійснювати свої повноваження.
Переважна частина звернень надійшла до органів місцевого самоврядування – 47,8 тис, або 92,3% від загальної кількості усіх звернень до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області. Із них найбільше звернень надійшло до міських рад – 15,9 тис. (30,6%), селищних рад – 12,4 тис. (23,9%) та сільських рад – 12,1 тис. (23,4%).
До місцевих державних адміністрацій області упродовж 2023 року надійшло 3984 звернення, або 7,7% від загальної кількості усіх звернень до місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області. Із них:
до обласної державної адміністрації – 1996 звернень (3,9%);
до районних державних адміністрацій – 1988 звернень (3,8%).
Упродовж 2023 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 1999 повторних звернень громадян (3,9%), що у порівнянні з попереднім роком більше на 10,6% (2022 рік – 1807 звернень, або 2,6%). Беззаперечним «лідером» за кількістю повторних звернень, як і у попередні роки, залишається виконавчий комітет Запорізької міської ради (1173 звернення, або 58,7% від загальної кількості повторних звернень).
Протягом 2023 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 771 колективне звернення (1,5%), що у порівнянні з попереднім роком більше на 8,7% (2022 рік – 709, або 1,0%).
Впродовж 2023 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 8052 звернення від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, з них:
від осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 3546 звернень (6,9% від зазначеної кількості);
від учасників війни та осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 1765 звернень (3,4%);
від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, матерів-героїнь – 1576 звернень (3,0);
від дітей війни – 703 звернення (1,4%);
від ветеранів праці – 393 звернення (0,8%);
від членів ліквідації наслідків аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 69 звернень (0,1%).
Питома вага звернень вищевказаних категорій громадян залишилась на рівні минулого року і складає 15,5% від загальної кількості звернень за 2023 рік (у 2022 році – 10697, або 15,5%).
У зверненнях до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області громадяни порушили 52,1 тис. різноманітних питань, що на 25,9% менше показника попереднього року (у 2022 році – 70,3 тис. питань).
За підсумками 2023 року порівняно з попереднім роком структура звернень громадян за актуальністю тематики зазнала певних змін. Але протягом 2023 року, як і в минулому, найбільше звернень надійшло з питань соціальної політики та соціального захисту населення – 18, 1 тис. звернень цієї тематики, або 34,9% від загальної кількості питань, але цей показник на 43,1% менше, порівняно з показниками минулого року. Найбільше звернень цієї тематики громадяни порушували у зверненнях до міських (6,7 тис.), селищних (4,8 тис.) та сільських рад (4,2 тис.).
Друге місце за актуальністю посіли питання комунального господарства – 5,9 тис. (11,2% від загальної кількості питань). Порівняно з минулим роком кількість цих звернень зменшилась на 2,6% (2022 рік – 6,0 тис, або 8,5%). Найчастіше, як і в минулому році, зазначені питання громадяни порушували до районних адміністрації Запорізької міської ради (2,4 тис. звернень) та до Запорізької міської ради (1,4 тис.)
Питання житлової політики перебувають на третьому місці за актуальністю (4,8 тис, або 9,3% від загальної кількості питань), на відміну від попереднього року, коли це місце займали питання транспорту та зв’язку. Порівняно з попереднім роком кількість звернень з питань житлової політики збільшилась на 26,3% (2022 рік – 3,8 тис, або 5,4% від загальної кількості питань). Найбільше звернень цієї тематики надійшла від мешканців м.Запоріжжя, які порушили її у своїх зверненнях до Запорізької міської ради (1,8 тис.).
Питання сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей посідають четверте місце за актуальністю (1,9 тис, або 3,6% від загальної кількості питань).
Порівняно з минулим роком кількість цих звернень збільшилась вдвічі (948, або 1,3% за минулий рік). Найбільше цих звернень надійшло від мешканців обласного центру (1,7 тис., або 88,6% від питань цієї тематики).
П’яте місце посідають питання охорони здоров’я (1,5 тис., або 2,8% від загальної кількості питань). Порівняно з минулим роком, кількість звернень цієї тематики зменшилась на 5,5%, проте питома вага збільшилась (2022 рік – 1,6 тис., або 2,2% від загальної кількості питань. Найбільше звернень надійшло від жителів м.Запоріжжя, яких хвилювали питання проведення безкоштовного лікування та надання ліків на безкоштовній основі.
Питання аграрної політики і земельних відносин займають шосте місце за актуальністю – 1,4 тис., або 2,7% від загальної кількості питань (2022 рік – 2,4 тис., звернень, або 3,4%). Найчастіше зазначені питання громадяни порушували до селищних та сільських ради (760, або 54,4%).
Аналіз результативності розгляду звернень громадян до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування свідчить, що загалом за підсумками 2023 року було вирішено позитивно 27,7 тис. звернень, що становить 53,6% від загальної кількості звернень. Найбільш високі показники позитивно вирішених звернень громадян мають селищні (11,2 тис., або 407% від кількості позитивно вирішених), сільські (8,8 тис., або 31,9%) та міські (3,9 тис, або 14,3%) ради. У розрізі територій найбільші показники позитивно вирішених питань мають органи місцевого самоврядування Запорізького (16,7 тис, або 60% від кількості позитивно вирішених), Пологівського (3,1 тис, або 11,4%) та Мелітопольського (2,8 тис, або 10%) районів.
Військова агресія російської федерації проти України та тимчасова окупація більшої частини території Запорізької області, на жаль, унеможливили виконання в повному обсязі вимог Указу Президента України від 07.02.2008 №109 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади».
Але, незважаючи на ускладнення, що викликані веденням бойових дій та тимчасовою окупацією більшої частини Запорізької області, робота зі зверненнями громадян залишається на постійному контролі керівництва місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування і спрямовується на максимально можливе вирішення проблем жителів Запорізької області в умовах воєнного стану.