З початку повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України Запорізька обласна військова адміністрація як орган виконавчої влади працює в умовах правового режиму воєнного стану. Відповідно до положень статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в обласній військовій адміністрації на період дії воєнного стану внесено зміни в організацію роботи зі зверненнями громадян. Враховуючи те, що м. Запоріжжя є прифронтовою зоною, з метою забезпечення безпеки працівників обласної військової адміністрації та громадян від збройної агресії, дотримання обмежень перебування на вулицях та інших громадських місцях керівництвом обласної військової адміністрації було вирішено продовжити безперебійну роботу обласної військової адміністрації шляхом виїзду її працівників з адміністративної будівлі до більш безпечніших місць. У зв’язку з чим головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації видано розпорядження від 07.04.2022 № 160 «Про упорядкування організації роботи із зверненнями громадян під час воєнного стану», яким припинено проведення керівництвом обласної військової адміністрації особистих прийомів громадян. Нажаль, подальший розвиток подій з влучанням ворожих ракет в безпосередній близькості до двох локацій розташування персоналу обласної військової адміністрації підтвердив правильність цього рішення. Проте, навіть за таких умов, керівництво обласної військової адміністрації приділяє значну увагу розв’язанню проблем громадян та керується принципами відкритості до діалогу з мешканцями області. Так, завдяки міжнародній технічній допомозі на заміну особистим прийомам, відповідно до розпорядження голови обласної державної адміністрації, начальника обласної військової адміністрації від 05.04.2023 №173, з квітня 2023 року відновлено безпечне проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування з громадянами керівництва обласної військової адміністрації.
Керуючись приписами Закону України «Про звернення громадян» подати звернення до обласної військової адміністрації громадяни мали можливість письмово, шляхом надсилання поштою або на спеціально визначену електронну адресу (gromada@zoda.gov.ua), а також звернутися на обласну гарячу лінію облдержадміністрації за безкоштовним номером 0 800 503 508.
Протягом I півріччя 2023 року до обласної військової адміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 766 звернень громадян, що на 4,4 % менше порівняно з кількістю звернень за аналогічний період минулого року (801 звернення), що пояснюється тимчасовою окупацією більш ніж 60 відсотків території Запорізької області та міграцією сотень тисяч жителів області, обмеженням доступу громадян до традиційних каналів комунікації з органами влади (пошта, електронна пошта, особисте звернення). В результаті цього стався перерозподіл навантаження щодо кількості звернень громадян на обласну гарячу телефонну лінію облдержадміністрації.
Із загальної кількості отриманих обласною військовою адміністрацією звернень: 477 (62,3 %) надійшли поштою, 289 (37,7 %) – електронною поштою.
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) – 94,9 % (727). Скарги становлять 4,2 % (32), пропозиції (зауваження) – 0,9 % (7).
Від вищих органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до обласної військової адміністрації надійшло 345 звернень, що становить 45 % від загальної кількості звернень (I півріччя 2022 року –263, або 32,8 %). У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих звернень збільшилась на 31,2 %. Найбільше звернень надійшло із Секретаріату Кабінету Міністрів України – 187 (22 за аналогічний період минулого року). Із міністерств та відомств України кількість звернень збільшилась втричі – 65 (за аналогічний період минулого року – 22 звернення). Кількість звернень з Офісу Президента України зменшилася на 29,5% – 62 звернення за I півріччя 2023 року проти 88 звернень у I півріччі 2022 року. Також зменшилася кількість звернень громадян із Апарату Верховної Ради України на 32, 4% (25 звернень I півріччя 2023 року проти 37 звернень I півріччя 2022 року).
За звітний період надійшло 1 повторне звернення (за аналогічний період минулого року – 6 звернень). Причиною повторності звернення є незадоволення заявником наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення проблеми, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян».
За звітний період надійшло 48 колективних звернення, що складає 6,3% від загальної кількості звернень. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих звернень зменшилася на 27,3% (I півріччя 2022 року 66 звернень, або 8,2 %).
З урахуванням колективних звернень до обласної військової адміністрації звернулося 3716 громадян (аналогічний період 2022 року – 4160 громадянин).
У зверненнях громадян було порушено 870 питань різної тематики (аналогічний період 2022 року – 866 питань).
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання соціального захисту – 207, або 23,8% від загальної кількості порушених питань. Кількість питань цієї тематики зменшилась на 16,2% порівняно із попереднім роком (аналогічний період 2022 року – 247, або 28,5%). Пріоритетним для громадян було питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат та щомісячної адресної грошової допомоги внутрішньо переміщеним особам, компенсація власникам житла за розміщення внутрішньо-переміщених осіб.
На другому місці за актуальністю питання житлової політики – 206, або 23,7% від загальної кількості порушених питань. Кількість питань даної тематики збільшилась майже в 3,5 рази (56 питань, або 6,7% за аналогічний період 2022 року). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, ремонт пошкодженого житла та облаштування укриттів.
Питання комунального та дорожнього господарства знаходяться на третьому місці за актуальністю – 68, або 7,8 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилась майже вдвічі порівняно із показниками I півріччя минулого року (149, або 17,2%). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання щодо якості надання комунальних послуг та їх поновлення, ремонту доріг та благоустрою прибудинкових територій
На четвертому місці за актуальністю перебувають питання охорони здоров’я – 64, або 7,4 % від загальної кількості порушених питань, що на 9,9% менше, ніж за I півріччя 2022 року (71 – 8,2%). У цій тематичній групі громадяни порушували питання надання медичних послуг та роботи закладів охорони здоров’я.
Особливе місце займають звернення, пов’язані з військовим станом – 39, або 4,5 % від загальної кількості порушених питань, зокрема: оформлення документів та отримання відшкодування за зруйноване (пошкоджене) житло.
Значна частина звернень надійшла до обласної військової адміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за категоріями громадян – 198 звернень, або 25,8 % від загальної кількості звернень, а саме: від внутрішньо переміщених осіб – 81, осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 57, ветеранів праці – 18, членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 17, від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 15, дітей війни – 9, учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – 1;
за соціальним станом – від пенсіонерів 266 звернень, або 34,7 % від загальної кількості звернень за цей період.
Голова обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгової категорії та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки.
Так, за результатами звернень мешканців м.Запоріжжя, осіб з інвалідністю, гр.Мігіна І. та гр.Билименко В. їх було забезпечено гуманітарною допомогою у вигляді продуктових наборів та засобів особистої гігієни.
Ретельно перевіряються всі звернення, в яких викладаються факти безпідставної відмови у задоволенні законних вимог заявників. У разі підтвердження таких фактів облдержадміністрацією вживаються заходи для поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок неналежного та формального розгляду звернень.
Так, за результатами розгляду звернення заявника Седогіна О. (ВПО, пенсіонера, особи з інвалідністю) було вирішено питання щодо його поселення для тимчасового проживання в Комунальному закладі «Запорізький обласний спортивний ліцей» Запорізької обласної ради.
За зверненням Джафарової О. (с.Спасівка, Запорізький район) її будинок було підключено до мережі централізованого водопостачання в селі (до звернення до обласної військової адміністрації заявниця протягом року не могла вирішити дане питання з сільською радою).
Ретельно перевіряються всі звернення, що стосуються усунення наслідків ворожих атак, спричинених військовою агресією РФ.
Так, за зверненням Сідтікова І. (м.Запоріжжя) було вирішено питання щодо надання матеріальної допомоги на поховання сестри, яка загинула внаслідок ракетного удару.
За результатами розгляду звернення Козачок М. (с.Преображенка, Пологівський район) вирішено питання надання будівельних матеріалів на відновлення будинку онуки, який пошкоджено внаслідок ворожих атак.
За результатами розгляду звернення Кравченко С. (с.Новоіванівка, Запорізький район) було проведено ремонт електромережі, що постраждала внаслідок ракетного обстрілу, та загалом відновлено електропостачання в селі.
Загалом за підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 485 звернень (63,3 %), задоволені законні вимоги громадян за 7 зверненнями (0.9 %), переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) 38 звернень (4.9 %), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 160 звернень (20.9 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону 30 звернень (3.9 %), решта перебуває у стадії розгляду (46 звернень – 6.1 %).
Також обласною військовою адміністрацією забезпечено взаємодію з комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі - Центр) щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації. З початком бойових дій на території Запорізької області забезпечено цілодобовий режим її роботи.
Протягом звітного періоду на постійно діючу гарячу лінію облдержадміністрації надійшло 9424 звернення, що в 3 рази менше показника аналогічного періоду попереднього року (30755).
Крім того, у звітному періоді Центром опрацьовано 6362 звернення, які надійшли з Державної установи «Урядовий контактний центр», що на 24.4 % менше у порівнянні з відповідним періодом попереднього року (8419).
Пріоритетними у зверненнях громадян на гарячі лінії Уряду та облдержадміністрації були питання воєнного стану (38,7 % - 6277 звернення), соціального захисту (13,7 % - 2215 звернення), комунального та дорожнього господарства (12,2 % - 1980 звернень).
В умовах постійних повітряних тривог та коли підльотний час ворожих ракет до м. Запоріжжя становить менше за хвилину, не представляється можливим організувати безпечний для життя та здоров’я громадян їх особистий прийом керівництвом обласної військової адміністрації.
Розуміючи це, обласна військова адміністрація спрямувала свої зусилля на пошук технічних рішень задля заміни особистих прийомів на інший формат безпечного особистого спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами.
Завдяки міжнародній технічній допомозі з’явилась можливість проведення «гарячих» телефонних ліній з будь-яких локацій, включно з бомбосховищами за умов наявності WI-FI. Завдяки цьому з квітня 2023 було поновлено проведення «гарячих» телефонних ліній спілкування керівників обласної військової адміністрації з громадянами у якості телефонних особистих прийомів.
За звітний період на базі комунальної установи «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради головою облдержадміністрації, його заступниками та керівником апарату проведено 14 гарячих телефонних ліній спілкування з громадянами. Таким зручним способом комунікації з керівництвом облдержадміністрації скористався 99 громадян. У зв’язку з неможливістю гарантування безпеки громадянам під час особистих прийомів, гарячі телефонні лінії стали безпечною, зручною та доступною альтернативою на час дії воєнного стану, оскільки дають можливість громадянам звернутись до керівництва обласної військової адміністрації.
Окрему увагу облдержадміністрація приділяє підвищенню кваліфікації працівників місцевої виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері роботи із зверненнями громадян.
Так, на базі Запорізького регіонального центру підвищення кваліфікації відділом роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації проведено онлайн – семінари:
27.02.2023 – щодо доступу до публічної інформації та організації роботи зі зверненнями громадян в умовах воєнного стану для державних службовців органів місцевої виконавчої влади Запорізької області (90 слухачів).
05.04.2023 – на тему "Відкритість та прозорість органів державної влади в контексті законодавства про доступ до публічної інформації. Відкриті дані" (51 слухач) .
25-26.04.2023 – на тему: "Організація роботи зі зверненнями громадян. Доступ до публічної інформації" (55 слухачів);
18.05.2023 – на тему: "Доступ до публічної інформації в органах державної влади України через відкриті дані" (71 слухач).
На офіційному вебпорталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» оприлюднюються узагальнені відомості про стан роботи зі зверненнями громадян.
Військова агресія російської федерації проти України та тимчасова окупація більшої частини території Запорізької області унеможливили виконання в повному обсязі вимог Указу Президента України від 07.02.2008 №109 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади».