Відповідно до положень статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» у Запорізькій обласній військовій адміністрації на період дії воєнного стану внесено зміни в організацію роботи зі зверненнями громадян. З метою забезпечення безпеки громадян на час дії воєнного стану головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації видано розпорядження від 07.04.2022 № 160 «Про упорядкування організації роботи із зверненнями громадян під час воєнного стану», яким припинено проведення керівництвом облдержадміністрації особистих прийомів громадян у зв’язку з неможливістю гарантування безпеки громадян під час прийому.
Керуючись приписами Закону України «Про звернення громадян» громадяни мали можливість подати звернення до облдержадміністрації письмово, шляхом надсилання поштою або на спеціально визначену електронну адресу (gromada@zoda.gov.ua), а також звернутися на обласну гарячу лінію облдержадміністрації за номером 0 800 503 508.
Протягом І кварталу 2023 року до облдержадміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 415 звернень громадян, що на 21,3 % більше порівняно з аналогічним періодом минулого року (342 звернення).
Із загальної кількості отриманих облдержадміністрацією звернень: 270 (65,1 %) надійшли поштою, 145 (34,9%) – електронною поштою.
Від вищих органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до облдержадміністрації надійшло 198 звернень, що становить 47,7 % від загальної кількості звернень. Найбільше звернень надійшло від Секретаріату Кабінету Міністрів України – 121 (29,2% від загальної кількості звернень), із Міністерств та відомств України – 35 (8,4 %), з Офісу Президента України – 31 (7,5%).
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) – 394 (94,9 %). Скарги становлять 4,4% (18), пропозиції (зауваження) – 0,7% (3).
За звітний період до обласної державної адміністрації надійшло 24 колективних звернень, що складає 5,8 відсотка від загальної кількості звернень. У порівнянні з аналогічним періодом минулого року кількість цих звернень збільшилась на 22,6 відсотка (І квартал 2022 року – 31 звернення, або 9%).
З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 2058 громадян (І квартал 2022 року – 1958).
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання житлової політики – 104, або 25,1 % від загальної кількості звернень. У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання проблем об’єднання співвласників багатоквартирних будинків, ремонт пошкодженого житла тощо.
На другому місці за актуальністю питання соціального захисту населення – 90, або 18,7 % від загальної кількості порушених питань. Пріоритетним для громадян було питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат та щомісячної адресної грошової допомоги внутрішньо переміщеним особам.
Особливе місце в цьому році займають звернення, пов’язані з військовим станом, які посіли третє місце за актуальністю – 47, або 11,3 % від загальної кількості порушених питань (обліковуються у додатку у розділі «Інші»), зокрема: оформлення документів та отримання відшкодування за зруйноване (пошкоджене) житло, пошук зниклих цивільних осіб.
На четвертому місці звернення з питань комунального господарства - 42 (10,1% від загальної кількості звернень). Серед даної групи звернень порушували переважно питання якості надання комунальних послуг та їх поновлення після відключення.
На п’ятому місці за актуальністю перебувають питання діяльності місцевих органів виконавчої влади – 34, або 8,2 % від загальної кількості звернень.
Значна частина звернень надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за категоріями громадян: від дітей війни – 106 (25,5% від загальної кількості звернень), внутрішньо переміщених осіб – 37 (8,9%), осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 32 (7,7%), ветеранів праці – 8 (1,9%), осіб з інвалідністю внаслідок війни – 5 (1,2%)
за соціальним станом: від пенсіонерів 53 звернень, або 12,7 % від загальної кількості звернень за цей період.
Звернення осіб з інвалідністю внаслідок війни (5), які надійшло до облдержадміністрації у І кварталі 2023 року, розглянуті згідно з вимогами Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008.
Голова обласної державної адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгової категорії та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки. Так, за результатами розгляду звернення заявника Седогіна О. (ВПО, пенсіонера, особи з інвалідністю) було вирішено питання щодо його поселення для тимчасового проживання в Комунальному закладі «Запорізький обласний спортивний ліцей» Запорізької обласної ради.
Ретельно перевіряються всі звернення, що стосуються усунення наслідків ворожих атак, спричинених військовою агресією РФ.
Так, за зверненням Сідтікова І. (м.Запоріжжя) було вирішено питання щодо надання матеріальної допомоги на поховання сестри, яка загинула внаслідок ракетного удару.
За результатами розгляду звернення Козачок М. (с.Преображенка, Пологівський район) вирішено питання надання будівельних матеріалів на відновлення будинку онуки, який пошкоджено внаслідок ворожих атак.
Загалом за підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 226 звернень (54,5 %), задоволені законні вимоги громадян за 3 зверненнями (0,7%), переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) 30 звернень (7,2%), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 106 звернень (25,5 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону; 22 звернення (5,3 %), решта перебуває у стадії розгляду.
Також облдержадміністрацією забезпечено взаємодію з Комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі - Центр) щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації.
Протягом звітного періоду до Центру надійшло 4883 звернення, що в 2,5 рази менше показника попереднього року (І квартал 2022 рік – 14256).
Крім того, у звітному періоді Центром опрацьовано 3699 звернень, які надійшли з Державної установи «Урядовий контактний центр», що на 15,9 % менше у порівнянні з відповідним періодом попереднього року (І квартал 2022 року – 4398).
Пріоритетними у зверненнях громадян на гарячі лінії Уряду та облдержадміністрації були питання воєнного стану (3711 звернень), комунального та дорожнього господарства (1332) та соціального захисту (943).
Окрему увагу облдержадміністрація приділяє підвищенню кваліфікації працівників місцевої виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері роботи із зверненнями громадян. Так, на базі Запорізького регіонального центру підвищення кваліфікації відділом роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації 27.02.2023 проведено онлайн – семінар щодо доступу до публічної інформації та організації роботи зі зверненнями громадян в умовах воєнного стану для державних службовців органів місцевої виконавчої влади Запорізької області (90 слухачів) .
На офіційному вебпорталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» оприлюднюються узагальнені відомості про стан роботи зі зверненнями громадян.