З початку повномасштабного вторгнення російської федерації на територію України Запорізька обласна військова адміністрація як орган виконавчої влади працює в умовах правового режиму воєнного стану. Відповідно до положень статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в обласній військовій адміністрації на період дії воєнного стану внесено зміни в організацію роботи зі зверненнями громадян. Враховуючи те, що м. Запоріжжя є прифронтовою зоною, з метою забезпечення безпеки працівників обласної військової адміністрації та громадян від збройної агресії, дотримання обмежень перебування на вулицях та інших громадських місцях керівництвом обласної військової адміністрації було вирішено продовжити безперебійну роботу обласної військової адміністрації шляхом виїзду її працівників з адміністративної будівлі до більш безпечніших місць. У зв’язку з чим головою облдержадміністрації, начальником обласної військової адміністрації видано розпорядження від 07.04.2022 № 160 «Про упорядкування організації роботи із зверненнями громадян під час воєнного стану», яким припинено проведення керівництвом обласної військової адміністрації особистих прийомів громадян. Нажаль, подальший розвиток подій з влучанням ворожих ракет в безпосередній близькості до двох локацій розташування персоналу обласної військової адміністрації підтвердив правильність цього рішення.
Керуючись приписами Закону України «Про звернення громадян» громадяни мали можливість подати звернення до обласної військової адміністрації письмово, шляхом надсилання поштою або на спеціально визначену електронну адресу (gromada@zoda.gov.ua), а також звернутися на обласну гарячу лінію облдержадміністрації за номером 0 800 503 508.
Протягом 2022 року до обласної військової адміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 1624 звернення громадян, що на 40,4 % менше порівняно з кількістю звернень за 2021 рік (2727 звернень), що пояснюється тимчасовою окупацією 60 відсотків території Запорізької області та міграцією сотень тисяч жителів області, обмеженням доступу громадян до традиційних каналів комунікації з органами влади (пошта, електронна пошта, особисте звернення). В результаті цього стався перерозподіл навантаження щодо кількості звернень громадян на обласну грачу телефонну лінію облдержадміністрації, яка стала єдиним дієвим і результативним способом комунікації.
Із загальної кількості отриманих обласною військовою адміністрацією звернень: 719 (44,3 %) надійшли поштою, 905 (55,7 %) – електронною поштою.
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) – 95,6 відсотка. Скарги становлять 3,6 відсотка, пропозиції (зауваження) – 0,8 відсотка.
Від вищих органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до обласної військової адміністрації надійшло 452 звернення, що становить 27,8 % від загальної кількості звернень (2021 рік –780, або 28,6 %). У порівнянні з попереднім роком кількість цих звернень зменшилася на 42,1 відсотка, при цьому питома вага цих звернень майже залишилась на рівні показника попереднього року. Найбільше звернень надійшло із міністерств та відомств України – 173, проте, у порівнянні з аналогічним періодом попереднього року їх кількість зменшилась на 29,1 % (2021 рік – 244 звернення). Кількість звернень з Офісу Президента України зменшилася в 2,5 рази – 134 звернення за 2022 рік проти 348 у 2021 році. Також зменшилася кількість звернень громадян із Апарату Верховної Ради України на 27, 6% (71 звернення за 2022 рік проти 98 у 2021 році), із Секретаріату Кабінету Міністрів України на 17,8 % (74 звернення за 2022 рік проти 90 у 2021 році).
У розрахунку на 10 тис. населення (при середньому показнику по області (9 звернень) найбільш активно до органів влади вищого рівня та обласної військової адміністрації зверталися жителі м. Запоріжжя, Бердянського та Мелітопольського районів (по 11 звернень), Запорізького району (10 звернень). На рівні середнього показника по області надійшло звернень від жителів Пологівського району (9 Звернень). Дещо нижчий показник надходження звернень у розрахунку на 10 тис. населення зафіксовано у м. Бердянськ, Василівському районі (по 7 звернень) та м. Мелітополь (5). Найменше звернень надійшло від жителів м. Енергодар (3) та м. Токмак (2).
Кількість повторних звернень становить 6 одиниць, що складає 0,4 відсотка від загальної кількості звернень. Питома вага цих звернень зменшилась понад у 6 разів у порівнянні з аналогічним показником попереднього року (2021 рік – 71, або 2,6 %). Аналіз цих звернень свідчить, що основною причиною повторності звернень є незадоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян», а також питань, що не відносяться до компетенції облдержадміністрації.
За звітний період надійшло 132 колективних звернення, що складає 8,1 відсотка від загальної кількості звернень. У порівнянні з попереднім роком кількість цих звернень зменшилася на 27,1 відсотка (2021 рік – 181 звернення, або 6,6 %). Найбільше колективних звернень надійшло від жителів м. Запоріжжя (69 звернень), Запорізького (21), Мелітопольського (17) районів. Найменше колективних звернень надійшло від жителів Бердянського (4) району.
З урахуванням колективних звернень до обласної військової адміністрації звернулося 11022 громадянина (2021 рік – 31341 громадянин).
У зверненнях громадян було порушено 1741 питання різної тематики (2021 рік – 3016 питань).
Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання соціального захисту – 468, або 26,9 % від загальної кількості порушених питань. Кількість звернень цієї тематики зменшилась на 18,0% порівняно із попереднім роком, а їх питома вага збільшилась на 8,0 % (2021 рік – 571, або 18,9 %). Пріоритетним для громадян було питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат та щомісячної адресної грошової допомоги внутрішньо переміщеним особам.
На другому місці за актуальністю питання комунального та дорожнього господарства – 326, або 18,7 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилась порівняно із показниками попереднього року у 2 рази (2021 рік – 667, або 22,1 %). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання щодо незадовільного стану житлового фонду, якості та вартості житлово-комунальних послуг, благоустрою прибудинкових територій, а також неналежного стану доріг.
Особливе місце в цьому році займають звернення, пов’язані з військовим станом, які посіли третє місце за актуальністю – 243, або 14,0 % від загальної кількості порушених питань (обліковуються у додатку у розділі «Інші»), зокрема: евакуація громадян з тимчасово окупованих територій, вивезення майна громадян з території бойових дій, оформлення документів на зруйноване (пошкоджене) житло, пошук зниклих цивільних осіб, організація в’їзду громадян на тимчасово окуповані території.
На четвертому місці за актуальністю перебувають питання житлової політики – 113, або 6,5 % від загальної кількості порушених питань, що трохи більше порівняно із попереднім роком (2021 рік – 264, або 8,8 %). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання: поліпшення житлових умов, кредитування житлового будівництва, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків.
Питання охорони здоров’я перебувають на п’ятому місці – 110 , або 6,3 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань дещо збільшилася порівняно із попереднім роком (2021 рік – 302, або 10,0 %). У цій тематичній групі соціально незахищені категорії громадян найчастіше порушували питання щодо проведення лікування в закладах охорони здоров’я за бюджетні кошти, забезпечення медикаментами за пільговими рецептами, роботи МСЕК та діяльності медичних закладів.
Шосте місце посіли питання праці і заробітної плати – 86, або 4,9 % від загальної кількості порушених питань. У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо невиплати заробітної плати працівникам комунальних установ та закладів, які знаходяться на тимчасово окупованих територіях (79,1% від загальної кількості питань цієї тематики), порядок переведення працівників на дистанційну роботу, призупинення дії трудового договору.
Значна частина звернень надійшла до обласної військової адміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:
за категоріями громадян – 530 звернень, або 32,6 % від загальної кількості звернень, а саме: від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 22, осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 277, членів багатодітних сімей та одиноких матерів – 75, дітей війни – 17, ветеранів праці – 8, учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – 2, внутрішньо переміщених осіб –129;
за соціальним станом – від пенсіонерів 226 звернень, або 13,9 % від загальної кількості звернень за цей період.
Звернення осіб з інвалідністю внаслідок війни (7), які надійшли до облдержадміністрації у 2022 році, розглянуто згідно з вимогами Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008.
Голова обласної державної адміністрації, начальник обласної військової адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгової категорії та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки. За результатами розгляду звернень громадян до обласної військової адміністрації з питання надання матеріальної допомоги на лікування у рамках реалізації Цільової програми соціальної підтримки населення Запорізької області «Назустріч людям» на 2020 – 2024 роки із обласного бюджету виділено одноразову матеріальну допомогу 21 громадянину на загальну суму 39,147 тис. грн.
Ретельно перевіряються всі звернення, в яких викладаються факти безпідставної відмови у задоволенні законних вимог заявників. У разі підтвердження таких фактів облдержадміністрацією вживаються заходи для поновлення прав і свобод громадян, порушених внаслідок неналежного та формального розгляду звернень.
Так, за результатами розгляду звернення Лушкіної М. щодо надання допомоги у передачі ліків на окуповану територію волонтерами були доставлені Черновалову В.І. в м. Енергодар.
За зверненням Онопко О. вирішено питання щодо влаштування до геріатричного пансіонату м. Запоріжжя внутрішньо переміщеної особи після інсульту.
Спільно з Бердянською міською військовою адміністрацією облдержадміністрацією опрацьовані звернення Мельничук С.І., Ганзиної В.О. та Мусатової У.В. за результатами розгляду яких, вирішено питання виплати заробітної плати працівникам Бердянської ЗОШ І-ІІІ ст. № 2.
Загалом за підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 1190 звернень (73,3 %), задоволені законні вимоги громадян за 43 зверненнями (2,6 %), переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» (далі – Закон) 307 звернень (18,9 %), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 48 звернень (3,0 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону 16 звернень (1,0 %), решта перебуває у стадії розгляду (1,2 %).
Також обласною військовою адміністрацією забезпечено взаємодію з комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі - Центр) щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації. З початком бойових дій на території Запорізької області забезпечено цілодобовий режим її роботи.
Протягом звітного періоду до Центру надійшло 51437 звернень, що в 2,5 рази більше показника попереднього року (2021 рік – 20346).
Крім того, у звітному періоді Центром опрацьовано 28056 звернень, які надійшли з Державної установи «Урядовий контактний центр», що на 3, 6 % більше у порівнянні з відповідним періодом попереднього року (2021 рік – 27069).
Пріоритетними у зверненнях громадян на гарячі лінії Уряду та облдержадміністрації були питання воєнного стану (62,7 %), соціального захисту (9,1 %), комунального та дорожнього господарства (7,5 %).
Протягом січня – лютого на базі комунальної установи «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради головою облдержадміністрації, його заступниками та керівником апарату проведено 13 гарячих телефонних ліній спілкування з громадянами. Таким зручним способом комунікації з керівництвом облдержадміністрації скористався 101 громадянин.
Окрему увагу облдержадміністрація приділяє підвищенню кваліфікації працівників місцевої виконавчої влади та органів місцевого самоврядування у сфері роботи із зверненнями громадян. Так, на базі Запорізького регіонального центру підвищення кваліфікації відділом роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації 10.02.2022 проведено онлайн – семінар за загальними короткостроковими програмами підвищення кваліфікації «Організація роботи зі зверненнями громадян. Доступ до публічної інформації» для публічних службовців Запорізького регіону, які відповідають за роботу зі зверненнями громадян.
Підсумки роботи зі зверненнями громадян за 2022 рік було розглянуто 19.12.2022 на нараді голови облдержадміністрації, начальника обласної військової адміністрації з керівниками структурних підрозділів обласної військової адміністрації та її апарату.
На офіційному вебпорталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» оприлюднюються узагальнені відомості про стан роботи зі зверненнями громадян (https://www.zoda.gov.ua/article/1030/pidsumki-roboti-zi-zvernennyami-gromadyan.html).
Військова агресія російської федерації проти України та тимчасова окупація більшої частини території Запорізької області унеможливили виконання в повному обсязі вимог Указу Президента України від 07.02.2008 №109 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади».
Протягом 2022 року діяльність облдержадміністрації була спрямована на налагодження взаємодії з районними військовими адміністраціями та органами місцевого самоврядування, території яких перебувають в тимчасовій окупації. На території м. Запоріжжя було створено декілька сервісних центрів допомоги переселенцям з тимчасово окупованих територій та територій ведення бойових дій, до яких мали можливість звернутися жителі Бердянського, Василівського, Мелітопольського, Пологівського районів Запорізької області, Луганської, Донецької та Херсонської областей. Зазначені центри надавали допомогу у вирішенні питань соціального захисту, пенсійного забезпечення, медичного обслуговування, питань працевлаштування та отриманні юридичних консультацій.
Протягом звітного періоду до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування Запорізької області надійшло більше 69,2 тис. звернень, що на 25,0 відсотків менше порівняно з попереднім роком (2021 рік – 92,3 тис. звернень). Із загальної кількості звернень 44,6 тис. (64,5 %) надійшли поштою; 24,6 тис. (35,5%) подано на особистих прийомах.
До звіту не враховані статистичні дані деяких територіальних громад, які розташовані в районі проведення воєнних (бойових) дій або які перебувають в тимчасовій окупації та не мають можливості здійснювати свої повноваження.
Переважна частина звернень надійшла до органів місцевого самоврядування – 64,7 тис., або 93,5 відсотка від загальної кількості звернень усіх звернень до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області. Із них найбільше звернень надійшло до міських рад – 27,4 тис. (39,5%), сільських рад – 16,5 тис. (23,8 %) та селищних рад – 13,6 тис. (19,6 %).
До місцевих державних адміністрацій області упродовж 2022 року надійшло 4,5 тис. звернень, або 6,5 відсотка від загальної кількості усіх звернень до місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області. Із них:
до обласної державної адміністрації – 1,6 тис. звернень (2,3 %);
до районних державних адміністрацій – 2,9 тис. звернень (4,2 %). У 2022 році у середньому по області на 10 тис. населення припадало 423 звернення громадян до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування проти 557 звернень у 2021 році. Найбільше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів Запорізького (1438 звернень), Бердянського (724) та Пологівського (552) районів.
Найменше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів Василівського (47 звернень) та Мелітопольського (200) районів, м. Запоріжжя (262).
Упродовж 2022 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 1807 повторних звернень громадян (2,6 %), що у порівнянні з попереднім роком менше на 21,0 відсоток, проте їх питома вага майже не змінилась (2021 рік –2288 звернень, або 2,5 %). Беззаперечним «лідером» за кількістю повторних звернень, як і у попередні роки, залишається виконавчий комітет Запорізької міської ради (1337 звернень, або 74,0 % від загальної кількості повторних звернень).
Протягом 2022 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 709 колективних звернення (1,0 %), що у порівнянні з попереднім роком менше у 3,5 рази (2021 рік – 2524, або 3,5 %). Найбільше колективних звернень надійшло від жителів м. Запоріжжя (441 звернення, або 62,2 % від загальної кількості колективних звернень).
Протягом 2021 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області надійшло 10697 звернень від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, з них:
від учасників та інвалідів війни, учасників бойових дій – 1171 звернення 1,7 %) ;
від осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 4735 звернень (6,8 %);
від ветеранів праці – 1508 звернень (2,2 %);
від дітей війни – 1135 звернень (1,6 %);
від членів багатодітних сімей та одиноких матерів, матерів-героїнь – 1975 звернень (2,9 %);
від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЄС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 173 звернення (0,2 %).
Питома вага звернень цих категорій громадян у 2022 році склала 15,5 відсотка від загальної кількості звернень за цей період, що у порівнянні з попереднім роком менше на 5,9 відсотка (у 2021 році – 19764, або 21,4 %).
У зверненнях до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області громадяни порушили 70,3 тис. різноманітних питань, що на 24,5 відсотка менше показника попереднього року (2021 рік – 93,2 тис. питань).
За підсумками 2022 року порівняно з попереднім роком структура звернень громадян за актуальністю тематики зазнала певних змін. На відміну від попереднього року, де на першому місці за кількістю звернень перебували питання аграрної політики і земельних відносин, у 2022 році найбільше звернень надійшло з питань соціальної політики і соціального захисту населення - 31,9 тис. звернень цієї тематики, або 45,4 відсотка від загальної кількості питань, що на 84,6 відсотка більше показника попереднього року (2021 рік – 17,3 тис. звернень, або 18,6 %). Найбільше звернень цієї тематики громадяни порушували у зверненнях до міських (18,4 тис. звернень), сільських (5,4 тис.), селищних (3,8 тис.) рад. У розрізі територій найчастіше з цих питань зверталися жителі м. Запоріжжя (13, 4 тис.), Запорізького та Бердянського (по 5,3 тис.) та Пологівського (4,9 тис.) районів.
Друге місце за актуальністю посіли питання комунального господарства –6,0 тис. (8,5 %), кількість звернень цієї тематики зменшилася у 2 рази у порівнянні з показником попереднього року (2021 рік – 12,4 тис. звернень, або 13,3 %). Найчастіше зазначені питання громадяни порушували до районних адміністрацій Запорізької міської ради (2,8 тис. звернень ) та Запорізької міської ради (1,6 тис.).
На третьому місці за актуальністю перебувають питання роботи транспорту та зв’язку – 5,9 тис., або 8,4 відсотка від загальної кількості питань. Кількість питань цієї тематики зросла у 2, 5 рази у порівнянні з показником попереднього року (2021 рік – 2,4 тис., або 2,5 %). Найбільше звернень цієї тематики надійшло до сільських (2,2 тис.), міських (1,9 тис.) та селищних (1,6 тис.) рад. У розрізі територій найчастіше порушено звернень цієї тематики жителями Бердянського району (5,2 тис. звернень).
Як і у попередньому році питання житлової політики у зверненнях громадян за актуальністю посіли четверте місце – 3,8 тис., або 5,4 відсотка від загальної кількості питань (2021 рік – 5,8 тис. звернень, або 6,2 %). Найбільша кількість звернень з цих питань надійшла від жителів м. Запоріжжя (2,4 тис. звернень, або 61,7 % від загальної кількості питань цієї тематики).
Питання аграрної політики і земельних відносин за актуальністю посіли п’яте місце – 2,4 тис., або 3,4 відсотка від загальної кількості питань, що в 10 разів менше показника попереднього року (2021 рік – 25,0 тис. звернень, або 26, 8%). Найчастіше зазначені питання громадяни порушували у зверненнях до селищних рад (1,4 тис. звернень). Найбільше звернень цієї тематики порушували жителі Запорізького району (1,3 тис. звернень).
Шосте місце посіли питання охорони здоров’я – 1,6 тис., або 2,2 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зменшилася понад у 3 рази порівняно із попереднім роком (2021 рік – 5,0 тис., або 5,4 %). Найбільше звернень цієї тематики надійшло до міських рад (0,9 тис. звернень, або 1,3 % від загальної кількості питань цієї тематики).
Аналіз результативності розгляду звернень громадян до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування свідчить, що загалом за підсумками 2022 року було вирішено позитивно 33,8 тис. звернень, що становить 48,8 відсотка від загальної кількості звернень. Найбільш високі показники позитивно вирішених звернень громадян мають сільські (11,3 тис. звернень, або 33,4%), селищні (10,4 тис., або 30,8 %), та міські (9,1 тис., або 27,1 %) ради. У розрізі територій найбільші показники позитивно вирішених питань мають органи місцевого самоврядування Запорізького (14,7 тис. звернень) та Бердянського (6,3 тис.) та Пологівського (5,8 тис.) районів.
Незважаючи на ускладнення, що викликані веденням бойових дій та тимчасовою окупацією більшої частини Запорізької області, робота зі зверненнями громадян залишається на постійному контролі керівництва місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування і спрямовується на максимально можливе вирішення проблем жителів Запорізької області в умовах воєнного стану.