Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Інформаційно-аналітична довідка щодо роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації за 9 місяців 2021 року

29 жовтня 2021 - 08:06

Протягом звітного періоду до облдержадміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 2074 звернення громадян, що на 22,9 % більше порівняно з кількістю звернень за аналогічний період 2020 року (9 місяців  2020 року – 1600 звернень), що пояснюється запровадженням практики регулярного проведення телефонних гарячих ліній спілкування керівництва облдержадміністрації з громадянами, замість особистих прийомів, які тимчасово призупинено згідно з рішенням Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020 (протокол № 2) на період дії карантину.

Із загальної кількості отриманих облдержадміністрацією звернень: 1112 (53,6%) надійшли поштою, 334 (16,1%) – електронною  поштою, 628 (30,3%) – на особистих прийомах керівників облдержадміністрації (телефоном).

Від  вищих органів державної влади, до яких звернулися жителі області, на розгляд до облдержадміністрації  надійшло 611 звернень, що становить 29,5 % від загальної кількості звернень (9 місяців 2020 року – 607, або 37,9 %).  Питома вага таких звернень у порівнянні з відповідним періодом минулого року зменшилась на 8,4 %.

Найбільше звернень надійшло з Офісу Президента України – 271, проте, у порівнянні з аналогічним періодом минулого року їх кількість зменшилася на 21,2 % (9 місяців 2020 року – 344). Також  зменшилася кількість звернень  громадян із Секретаріату Кабінету Міністрів України на 20,2 % (75 звернень за 9 місяців 2021 року проти 94 у 2020 році). Кількість надходження звернень громадян із Апарату Верховної Ради України залишилась на рівні показника минулого року і становить 76 одиниць. При цьому вдвічі збільшилося надходження звернень громадян із міністерств та відомств (189 звернень за 9 місяців 2021 року проти 95 у 2020 році).  

Серед  загальної  кількості  звернень 93,3 % складають заяви (клопотання), 6 % – скарги, 0,7 % – пропозиції.

У розрахунку на 10 тис. населення (при середньому показнику по області 8 звернень) найбільш активно до органів влади усіх рівнів зверталися жителі Запорізького (11 звернень), Бердянського (9), Пологівського та Василівського (по 8) районів. Дещо нижчий показник надходження звернень у розрахунку на 10 тис. населення зафіксовано у  Мелітопольському  районі (6).

Протягом звітного періоду до облдержадміністрації надійшло 54 повторних звернення, що складає 2,6 % від загальної кількості звернень за цей період та на 40,7 % більше показника відповідного періоду минулого року       (9 місяців 2020 року – 32). Найбільше повторних звернень надійшло від жителів м.Запоріжжя (18), Запорізького (13), Мелітопольського (4) районів. Не надходило повторних звернень  від жителів Пологівського району. Аналіз свідчить, що основною причиною повторності звернень є незадоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян», а також питань, що не відносяться до компетенції облдержадміністрації. 

Зменшилася на 24,6 % кількість колективних звернень у порівнянні з показником попереднього року і становить 144 одиниці (6,9%), з них 3 масові (акційні) звернення. Найбільше колективних звернень надійшло від жителів       м. Запоріжжя (43), Василівського (30), Пологівського (21), Мелітопольського (19) та Запорізького (18) районів. Найменше колективних звернень надійшло від жителів Бердянського (10) району.

З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 11222 громадянина  (9 місяців 2020 року – 19559).

У зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом звітного періоду було порушено 2299 питань різної тематики (9 місяців 2020 року –1865).

 Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували у своїх зверненнях питання комунального та дорожнього господарства552, або 26,6 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла порівняно із показниками попереднього року (9 місяців  2020 року – 333, або 17,9 %). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання щодо  незадовільного стану житлового фонду, якості та вартості житлово-комунальних послуг, благоустрою прибудинкових територій, а також неналежного стану доріг.

На другому місці за актуальністю питання соціального захисту 480   питань, або 23,1 % від загальної кількості порушених питань. Кількість звернень цієї тематики практично не змінилася порівняно із попереднім роком, (9 місяців  2020 року – 474, або 25,4 %). Пріоритетним для громадян було питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат та надання адресної грошової  допомоги на лікування.

На третьому місці за актуальністю перебувають питання охорони здоров’я 223 або 10,8 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань дещо збільшилася порівняно із попереднім роком (9 місяців  2020 року – 178, або 9,5 %). У цій тематичній групі соціально незахищені категорії громадян найчастіше порушували питання щодо проведення лікування в закладах охорони здоров’я за бюджетні кошти, забезпечення медикаментами за пільговими рецептами, надання роз'яснень щодо отримання щеплення проти COVID-19, роботи МСЕК та порядку вибору лікаря первинної допомоги, а також діяльності медичних закладів.

Питання житлової політики перебувають на четвертому місці –  181, або 8,7 % від загальної кількості порушених питань, що трохи менше порівняно із попереднім роком (9 місяців  2020 року – 207, або 11,1%). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання: поліпшення житлових умов, кредитування житлового будівництва, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків.

П’яте місце посіли питання аграрної політики і земельних відносин – 151, або 7,3 % від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань зросла порівняно із попереднім роком (9 місяців 2020 року – 123, або 6,6 %). У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо індивідуального землекористування, оформлення документів на право власності на земельні ділянки, здійснення розрахунків за здані в оренду паї, діяльності окремих сільгосппідприємств.

Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації слід відзначити  питання: роботи транспорту та зв’язку – 116 (5,6%), діяльності місцевих органів виконавчої влади –  109 (5,3%), забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку – 95 (4,6%), освітньої тематики – 85 (4,1%), екології та природних ресурсів – 73 (3,5%), діяльності органів місцевого самоврядування – 49 (2,4 %), праці і заробітної плати – 34 (1,6%). 

Значна частина звернень надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, зокрема:

за категоріями громадян – 586 звернень від пільгових категорій громадян, або 28,2 % від загальної кількості звернень, а  саме: від осіб з інвалідністю внаслідок війни, учасників бойових дій – 67,  осіб з  інвалідністю  І, ІІ, ІІІ групи – 360,  членів багатодітних сімей та одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 50,  дітей війни – 69, ветеранів праці – 26, учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС – 14; 

за соціальним станом – від  пенсіонерів 552 звернення, або 26,6 % від загальної кількості звернень за цей період.

Голова обласної державної адміністрації та його заступники приділяють особливу увагу вирішенню проблем, з якими звертаються громадяни пільгової категорії та інші громадяни, які потребують соціального захисту та підтримки.          За результатами розгляду звернень громадян до керівництва облдержадміністрації з питання надання матеріальної допомоги на лікування у рамках реалізації Цільової програми соціальної підтримки населення Запорізької області «Назустріч людям»  на 2020 – 2024 роки із обласного бюджету виділено одноразову матеріальну допомогу 39 громадянам на загальну суму 62,655 тис. грн.

Загалом на підставі рішення комісії з питань надання адресної грошової допомоги громадянам, які опинилися в складних життєвих обставинах, допомогу з обласного бюджету надано 5983 громадянам на загальну суму 10732,458 тис. грн.

За підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 1657 звернень  (79,9 %), задоволені законні вимоги громадян за 75 зверненнями (3,6 %), переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» (далі  Закон) - 45 звернення (2,2 %), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону 58 звернень (2,8 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону 10 звернень (0,5 %), решта перебуває у стадії розгляду.   

На виконання вимог Указу, з метою здійснення моніторингу додержання вимог законодавства з питань звернень громадян обласною та районними державними адміністраціями, органами місцевого самоврядування області  підсумки роботи зі зверненнями громадян  у 2020 році  розглянуто 25.01.2021  на нараді голови облдержадміністрації з керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації та її апарату. В ході проведення наради обговорювалося питання практичної реалізації  громадянами права на усне звернення до керівництва облдержадміністрації в умовах карантинних обмежень. Розуміючи важливість збереження «прямих» каналів спілкування громадян з керівниками органів місцевої виконавчої влади, головою облдержадміністрації видано розпорядження від 02.02.2021 № 50 «Про заходи щодо забезпечення конституційного права громадян на звернення до керівників органів місцевої виконавчої влади та місцевого самоврядування під час дії карантинних обмежень», яким тимчасово замінено проведення особистих прийомів голів, перших заступників, заступників та керівників апаратів місцевих державних адміністрацій на проведення гарячих телефонних лінії спілкування з громадянами у кількості відповідній вимогам Указу, а саме двічі на місяць. Керівникам органів місцевого самоврядування також рекомендовано запровадити подібну практику.

Питання організації роботи зі зверненнями громадян у 2021 році розглянуто 12.05.2021 на засіданні колегії облдержадміністрації. За результатами розгляду видано відповідне розпорядження голови облдержадміністрації від 24.05.2021 № 355, яке доведено  до структурних підрозділів облдержадміністрації,  райдержадміністрацій та органів місцевого самоврядування області для організації відповідної роботи на місцях.

Голова обласної державної адміністрації та його заступники приділяють велику увагу розгляду  звернень пільгової категорії громадян, безпосередньому спілкуванню з мешканцями області під час проведення особистих прийомів, телефонних «гарячих ліній» спілкування із громадянами. Згідно з графіком керівництвом облдержадміністрації проведена 81 телефонна «гаряча лінія» спілкування із громадянами, у т.ч. безпосередньо головою облдержадміністрації проведено 17 ліній. Таким зручним способом комунікації з керівництвом облдержадміністрації скористалося 628 громадян.

З метою реалізації проєкту «Влада на зв’язку з громадськістю»  на базі    КУ «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради телефонних «гарячих ліній», на які зателефонувало 70 жителів області. Крім того, проведено 12 тематичних телефонних ліній за участю керівництва                 ГУ Пенсійного фонду України у Запорізькій області,  ГУ Держпродспоживслужби у Запорізькій області, Регіонального центру безоплатної вторинної правової допомоги.  Під час проведення тематичних телефонних ліній 53 особи отримали консультації та правову допомогу з найактуальніших проблемних питань. керівниками структурних підрозділів облдержадміністрації проведено 10

Для прийому усних звернень громадян у телефонному режимі  функціонує гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації, діяльність якої забезпечує Комунальна  установа  «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі – Центр).  Протягом звітного періоду до  Центру  надійшло 12960 звернень,  що на 32,4 % менше показника  попереднього року (9 місяців 2020 року 19159).

Крім того,  у звітному періоді Центром опрацьовано 19490 звернень, які надійшли від Державної  установи  «Урядовий контактний центр», що на       20,3 % більше у порівнянні з відповідним періодом попереднього року (9 місяців 2020 року – 15531).

Відповідно до Закону України «Про безоплатну правову допомогу» у блоці приміщень відділу громадяни також мають можливість отримати первинну безоплатну правову допомогу, яку надають працівники юридичного управління апарату облдержадміністрації.

У громадській приймальні облдержадміністрації організований і постійно проводиться щоденний консультативний прийом громадян працівниками відділу роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації (далі – відділ).

Згідно з графіком проведення перевірок додержання законодавства про звернення громадян, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації від 09.04.2021 № 248,  працівниками відділу  проведено 8 перевірок: у Департаменті промисловості та розвитку інфраструктури облдержадміністрації (15.04.2021), Департаменті соціального захисту населення облдержадміністрації (29.09.2021), Бердянській (15.06.2021), Пологівській (25.06.2021), Мелітопольській (27.08.2021), Василівській (07.09.2021) райдержадміністраціях, виконавчих комітетах Енергодарської (22.06.2021), Вільнянської (18.08.2021) міських радах.  У ході проведених перевірок надавалася методична допомога щодо організації процесів роботи із зверненнями громадян відповідно до вимог чинного законодавства у цій сфері. Оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в райдержадміністраціях та структурному підрозділі облдержадміністрації  проводилося за показниками,  розробленими відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2009 № 630 «Про затвердження Методики оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади».

Окрему увагу облдержадміністрація приділяє підвищенню кваліфікації працівників райдержадміністрацій та новостворених об’єднаних територіальних громад у сфері роботи із зверненнями громадян. Так, на базі Запорізького регіонального центру підвищення кваліфікації 25.05.2021 та 27.05.2021 проведено онлайн навчання за загальною короткостроковою програмою підвищення кваліфікації «Організація роботи зі зверненнями громадян. Доступ до публічної інформації» для публічних службовців Запорізького регіону, які відповідають за роботу зі зверненнями громадян.

З метою здійснення моніторингу додержання структурними підрозділами облдержадміністрації, райдержадміністраціями та виконавчими органами місцевого самоврядування Запорізької області законодавства з питань звернень громадян забезпечено щоквартальне звітування керівників цих органів про стан організації роботи зі зверненнями громадян та заходи щодо підвищення її ефективності.

 

Відділ роботи із зверненнями громадян
апарату облдержадміністрації