1. Забезпечення вимог законодавства про звернення громадян в Запорізькій обласній державній адміністрації.
Запорізькою обласною державною адміністрацією протягом 2020 року здійснювалися системні заходи щодо забезпечення виконання вимог Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування» та інших нормативно-правових актів з питань організації роботи зі зверненнями громадян.
Забезпечено здійснення постійного контролю за організацією роботи посадових та службових осіб зі зверненнями громадян.
З метою здійснення моніторингу додержання структурними підрозділами облдержадміністрації, райдержадміністраціями та виконавчими органами місцевого самоврядування Запорізької області законодавства з питань звернень громадян забезпечено щоквартальне звітування керівників цих органів про стан організації роботи зі зверненнями громадян та заходи щодо підвищення її ефективності.
Відповідно до Графіка проведення комплексних перевірок у 2020 році, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації від 05.12.2019 № 606, відділом роботи із зверненнями громадян облдержадміністрації здійснено 11 перевірок дотримання вимог законодавства про звернення громадян: 10 - у районних державних адміністраціях та одна у Департаменті освіти і науки облдержадміністрації. У ході перевірки надано методичну допомогу з удосконалення напрямку цієї роботи, узагальнені матеріали з дорученнями керівництва облдержадміністрації надіслано до райдержадміністрації для вжиття відповідних заходів.
Оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в райдержадміністраціях та структурному підрозділі облдержадміністрації проводилося за показниками, розробленими відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2009 № 630 «Про затвердження Методики оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади».
В рамках проведення «днів контролю» перевірено стан виконання доручень, наданих за результатами розгляду звернень громадян до органів влади вищого рівня, у Токмацькій та Вільнянській райдержадміністраціях, 4 структурних підрозділах облдержадміністрації: департаменті екології та природних ресурсів, департаменті освіти і науки, департаменті соціального захисту населення та службі у справах дітей.
При облдержадміністрації продовжує діяти постійно діюча комісія з питань розгляду звернень громадян.
Стан роботи зі зверненнями громадян за підсумками 2019 року та першого півріччя 2020 року розглянуто на засіданнях постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян при голові облдержадміністрації відповідно 11.02.2020 і 21.07.2020 (далі – комісія). Також на засіданнях комісії двічі заслуховувалися звіти директора комунальної установи «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради про діяльність Центру, а також розглядалися проблемні питання та скарги від населення щодо обслуговування автоперевізниками приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутів загального користування.
В облдержадміністрації вживаються заходи для підвищення рівня професійної компетентності та обізнаності працівників, відповідальних за роботу зі зверненнями громадян в райдержадміністраціях та органах місцевого самоврядування. З цією метою відділом роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації на базі Запорізького центру перепідготовки і підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування 18.06.2020 та 28.09.2020 у дистанційному режимі з використанням платформи Zoom проведено тематичне навчання в рамках реалізації загальної професійної програми для працівників управлінь соціального захисту населення, відділів освіти, відділів у справах сім’ї та дітей райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування (ОТГ) на тему: «Нормативно-правове регулювання відносин у сфері забезпечення конституційного права громадян на звернення: останні зміни та новації».
Голова обласної державної адміністрації та його заступники приділяють велику увагу розгляду звернень пільгової категорії громадян, безпосередньому спілкуванню з мешканцями області під час проведення особистих прийомів, гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами.
Згідно з графіками особистого прийому громадян протягом січня – березня 2020 року керівництвом облдержадміністрації проведено 22 особистих прийоми громадян, у т.ч. виїзних – 4. Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11.03.2020 № 211 «Про запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2», протоколу № 2 позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020 та розпорядження голови облдержадміністрації від 17.03.2020 № 116 «Про організацію роботи органів виконавчої влади та місцевого самоврядування Запорізької області в умовах карантину, викликаного поширенням коронавірусу COVID-19», тимчасово до особливого розпорядження проведення особистих прийомів громадян в облдержадміністрації припинено.
З метою реалізації проєкту «Влада на зв’язку з громадськістю», який є дієвим механізмом взаємодії жителів Запорізької області з керівництвом Запорізької облдержадміністрації, за звітний період проведено 11 гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами голови облдержадміністрації та його заступників, на які зателефонувало 118 жителів області.
Крім цього, проведено 12 тематичних телефонних ліній за участю головного лікаря Запорізької обласної клінічної лікарні, керівництва Регіонального центру безоплатної вторинної правової допомоги, Головного управління Пенсійного фонду України у Запорізькій області та Запорізького обласного центру зайнятості. Під час тематичних телефонних ліній звернулося 110 громадян, які в оперативному режимі отримали консультації та правову допомогу з найактуальніших проблемних питань.
З метою задоволення потреб одиноких громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, сімей з дітьми, зокрема з дітьми з інвалідністю, на період карантинних обмежень з 10.04.2020 в області працює телефонна «гаряча» лінія інформаційної платформи «Допомога поруч». Протягом 2020 року виявлено та забезпечено продуктами харчування та засобами особистої гігієни 20255 осіб соціально вразливих верств населення.
У громадській приймальні облдержадміністрації щоденно громадяни мали можливість отримати консультації та первинну правову допомогу, яку надавали працівники відділу роботи із зверненнями громадян та юридичного управління апарату облдержадміністрації. В умовах карантинних обмежень консультування громадян здійснюється у телефонному режимі.
З метою забезпечення інформованості громадськості про стан роботи зі зверненнями громадян на офіційному веб-порталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» (http://www.zoda.gov.ua/article/10/zvernennya-gromadyan.html) щоквартально оприлюднюються узагальнені відомості про організацію роботи зі зверненнями громадян, а також розміщено контактні дані як громадянину звернутися до Запорізької облдержадміністрації, графіки особистого прийому громадян та проведення прямих телефонних ліній керівництвом облдержадміністрації тощо. У блоці новин веб-порталу облдержадміністрації http://www.zoda.gov.ua/ постійно розміщуються інформаційні повідомлення, які стосуються роботи зі зверненнями громадян.
Інформування громадськості також здійснюється через друковані та електронні засоби масової інформації.
Протягом 2020 року організовано та проведено 64 брифінги та прес-конференції керівництва обласної державної адміністрації та керівників структурних підрозділів облдержадміністрації з актуальних питань життєдіяльності області. Серед найактуальніших тем: посилення заходів безпеки та засобів запобігання розповсюдженню COVID – 19 в Запорізькій області, виплат COVID-них доплат медичним працівникам; проведення реформи децентралізації; реалізація проєкту «Велике будівництво».
2. Надходження звернень громадян до обласної державної адміністрації.
Виконуючи основні вимоги Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07.02.2008 №109/2008, з метою оперативного вирішення питань, порушених у зверненнях, задоволення законних вимог заявників, забезпечено їх своєчасний, об’єктивний і всебічний розгляд. За наслідками вирішення питань заявникам надаються обґрунтовані письмові відповіді в установлені законодавством строки.
Протягом 2020 року до облдержадміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 1920 звернень громадян. У порівнянні з аналогічним періодом 2019 року загальна кількість звернень у поточному році зменшилася у 2,6 рази (2019 рік – 5070 звернень), що сталося через зменшення кількості надходження до облдержадміністрації заяв від малозабезпечених верств населення про надання матеріальної допомоги на лікування у зв’язку зі зміною порядку обліку відповідних звернень. Також на зменшення кількості письмових звернень у звітному періоді суттєво вплинуло зменшення активності населення у зв’язку із запровадженням карантинних заходів у межах реагування на епідеміологічний стан.
Також на зменшення кількості звернень вплинуло тимчасове скасування особистих прийомів керівництва згідно з рішенням протоколу № 2 позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020.
Із загальної кількості звернень, що надійшли до облдержадміністрації, 1893 – письмові, що у 2,6 рази менше аналогічного показника минулого року (2019 рік – 4902 звернення). Із них на спеціальну електронну пошту облдержадміністрації gromada@zoda.gov.ua надійшло 438 електронних звернень, що на 39,9 відсотка більше аналогічного показника минулого року (2019 рік – 313 звернень). Під час проведення керівництвом облдержадміністрації особистих прийомів громадян, у т.ч. виїзних, отримано 27 звернень, що понад у п’ять разів менше аналогічного показника минулого року (2019 рік – 168 звернень) і пов’язане з кадровими змінами у складі керівництва облдержадміністрації, а також скасуванням особистих прийомів громадян у зв’язку з введенням обмежувальних заходів через спалах коронавірусної інфекції.
Через вищі органи державної влади протягом звітного періоду надійшло 725 звернень громадян, що становить 37,8 відсотка від загальної кількості звернень. У порівнянні з аналогічним показником минулого року кількість цих звернень зменшилась на 24,9 відсотка (2019 рік – 965 звернень).
У 2020 році, як і протягом п’яти минулих років, найбільше звернень надійшло з Офісу Президента України – 412, при цьому кількість цих звернень порівняно з попереднім роком зменшилася на 31,2 відсотка (2019 рік – 599 звернень). Також зменшилося надходження звернень громадян із Секретаріату Кабінету Міністрів України на 38,7 відсотка (114 звернень за 2020 рік проти 186 у 2019 році). Майже на рівні показника минулого року залишилася кількість звернень громадян, що надішли із міністерств та відомств України (109 звернень за 2020 рік проти 108 у 2019 році). Проте, кількість звернень громадян із Апарату Верховної Ради України зросла на 25,0 відсотків (90 звернень у 2020 році проти 72 у 2019 році).
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) – 91,7 відсотка. Скарги становлять 6,7 відсотка, пропозиції (зауваження) – 1,6 відсотка.
Більша частина звернень надійшла від жителів міст обласного значення 1184 звернення, або 61,7 відсотка від загальної кількості звернень, із них найбільше звернень надійшло від жителів Дніпровського (180 звернень), Комунарського (165), Шевченківського (155) та Вознесенівського (144) районів м. Запоріжжя, м. Мелітополя (126).
Від жителів районів області надійшло 655 звернень, або 34,1 відсотка від загальної кількості звернень. Найбільш активно до органів влади усіх рівнів зверталися жителі Запорізького району (93 звернення).
У розрахунку на 10 тис. населення (при середньому показнику по області 11 звернень) найчастіше зверталися жителі Приморського (20 звернень), Запорізького (17), Новомиколаївського ( 15), Кам’янсько-Дніпровського та Токмацького (по 14), Михайлівського, та Чернігівського (по 13), Вільнянського та Розівського (по 12) районів, м. Запоріжжя (12).
Найменше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів м. Енергодара та Великобілозерського району (по 4 звернення).
Незважаючи на зменшення кількості надходження звернень у звітному періоді, протягом 2020 року порівняно з попереднім роком спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 3 із 25 територій області, зокрема найбільше з Токмацького (+26,1%), Веселівського (+7,7%) та Пологівського (+3,6 %) районів. У попередньому році спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 15 із 25 територій.
Протягом звітного періоду до облдержадміністрації надійшло 40 повторних звернень, що складає 2,1 відсотки від загальної кількості звернень за цей період та на 14,3 відсотка більше показника відповідного періоду минулого року (2019 рік – 35 звернень). Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міст Запоріжжя (16 звернень) та Бердянська (6). Аналіз свідчить, що основною причиною повторних звернень є незадоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян», а також питань, що не відносяться до компетенції облдержадміністрації.
За звітний період до обласної державної адміністрації надійшло 225 колективних звернень, з них 5 масових (акційних), що складає 11,7 відсотка від загальної кількості звернень. У порівнянні з попереднім роком кількість цих звернень зменшилася на 3,4 відсотка (2019 рік – 233). Найбільше колективних звернень надійшло від жителів м. Запоріжжя (91 звернення), Запорізького району (22) та м. Мелітополя (20).
Здебільшого у колективних зверненнях громадян хвилювали питання щодо збереження закладів інтернатного типу, медичних та загальноосвітніх навчальних закладів в ході тривання процесу реформування галузей охорони здоров’я та освіти зокрема: комунальних установ - «Запорізький протитуберкульозний диспансер№1» та «Мелітопольський протитуберкульозний диспансер» Запорізької обласної ради, комунальних закладів - «Обласний дошкільний психоневрологічний центр санаторного типу», «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 2», «Новомиколаївська загальноосвітня школа-інтернат I-II ступенів» Запорізької обласної ради, комунального закладу «Мануйлівська ЗОШ I-III ступенів» Новолексіївської сільської ради Приморського району. Також актуальними були питання щодо: формування територіальних громад у Приморському та Токмацькому районах; пасажирських перевезень; внесення змін до карантинних обмежень з метою відновлення роботи продовольчих ринків; добудови багатоквартирних будинків за Державною програмою пільгового молодіжного кредитування; вилучення земельних ділянок під громадською забудовою із земель, що належать Національному заповіднику «Хортиця»; утилізації шкідливих відходів промисловості та забезпечення екологічної безпеки на території м. Запоріжжя.
Серед акційних звернень учасники акцій вимагали:
припинення тиску на малий бізнес і доопрацювання законопроектів: про працю та щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг;
створення сприятливих умов для розслідування справ Майдану та захисту учасників Революції Гідності від політичних переслідувань;
звільнення з посади окремих керівників Офісу Президента України;
протидії приєднанню Запорізької області до Дніпропетровщини;
поетапного зниження викидів шкідливих речовин на території
м. Запоріжжя.
З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 21398 громадян (2019 рік – 23684 громадян).
У зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом 2020 року порушено 2240 питань різної тематики (2019 рік – 5579 питань). Здебільшого громадяни зверталися до обласної державної адміністрації зі зверненнями щодо соціального захисту, комунального господарства, житлової та аграрної політики і земельних відносин, охорони здоров’я.
Питання соціального захисту протягом останніх років залишаються на першому місці за актуальністю. У звітному періоді отримано 559 звернень цієї тематики, або 25,0 % від загальної кількості питань. Кількість цих питань у порівнянні з показником попереднього року зменшилася у 6 разів, що пояснюється зі зміною порядку подання до облдержадміністрації звернень про надання матеріальної допомоги (2019 рік – 3403, або 61,0 %). Пріоритетним для громадян були питання про надання адресної грошової допомоги на лікування, призначення та отримання соціальних виплат, оформлення і виплати субсидії.
Друге місце за актуальністю посіли питання комунального та дорожнього господарства – 393 звернення, або 17,5% від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань у порівнянні з аналогічним показником минулого року зменшилася на 28,0 % , а питома вага зросла на 7,7 відсотка (2019 рік – 546, або 9,8 %). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання щодо незадовільного стану житлового фонду, якості житлово-комунальних послуг, тарифної політики, благоустрою прибудинкових територій, а також неналежного стану доріг.
На третьому місці за актуальністю перебувають питання житлової політики – 243 (10,8 %), кількість яких зменшилася на 5,8 %, а питома вага у порівнянні з попереднім роком зросла на 6,2 відсотка (2019 рік – 258, або 4,6%). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання: поліпшення житлових умов, кредитування житлового будівництва, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків.
Четверте місце посіли питання охорони здоров’я – 216 (9,6 %). Кількість цих питань у порівнянні з минулим роком зменшилася на 10,5 %, а питома вага зросла на 5,0 відсотків (2019 рік –254, або 4,6%). Залишаються актуальними питання щодо скасування впровадження другої ланки медичної реформи, забезпечення необхідним лікуванням в закладах охорони здоров’я за бюджетні кошти, забезпечення медикаментами за пільговими рецептами, роботи МСЕК, а також питання епідеміологічної ситуації, спричиненої вірусом COVID-19 .
Питання аграрної політики і земельних відносин перебувають на п’ятому місці – 139 (6,2%). Кількість цих питань у порівнянні з минулим роком зменшилася на 30,8 %, а питома зросла на 2,6 відсотка (2019 рік – 201, або 3,6 %). У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо індивідуального землекористування і присадибного господарства, отримання та оформлення документів на приватизацію земельних ділянок, розрахунків за здані в оренду паї, діяльності окремих сільгосппідприємств.
Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації слід відзначити питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку – 96 (4,3%), освітньої тематики – 86 (3,8 %), роботи транспорту та зв’язку – 82 (3,7 %), діяльності місцевих органів виконавчої влади – 68 (3,0 %), діяльності органів місцевого самоврядування – 58 (2,6 %), екології та природних ресурсів – 44 (2,0 %), адміністративно-територіального устрою, праці та заробітної плати – по 35 (1,6%), сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей – 31 (1,4%) .
Значна частина звернень надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки – 655 звернень, або 34,1 % від загальної кількості звернень, зокрема за категоріями громадян: від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 104, від інвалідів І, ІІ, ІІІ групи – 365, від дітей війни – 105, від членів багатодітних сімей та одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 45, від ветеранів праці – 28, від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 8.
За соціальним станом переважно звертаються пенсіонери – 722, або 37,6 % від загальної кількості звернень. Крім того, частка звернень від працівників бюджетної сфери становить 3,4%, селян – 2,1%, робітників та безробітних – по 1,5%, підприємців – 1,1%, учнів та студентів – 0,5 %, журналістів – 0, 4%, державних службовців – 0, 3 %, військовослужбовців – 0,1%.
Звернення осіб з інвалідністю внаслідок війни (38) та жінок, що мають почесне звання України «Мати-героїня» (4), які надійшли до облдержадміністрації у 2020 році, розглянуто згідно з вимогами Указу Президента України від 07.02.2008 № 109/2008.
Надання допомоги людям, які потрапили до скрутної ситуації та потребують допомоги, знаходиться в обласній владі на особливому контролі.
З метою підтримки жителів області та вимушених переселенців, які зареєстровані на території області і потребують соціального захисту, в рамках Цільової програми соціальної підтримки населення Запорізької області «Назустріч людям» на 2020 – 2024 роки із обласного бюджету виділено одноразову матеріальну допомогу 148 громадянам на загальну суму 287,84 тис. грн., придбано 355 санаторно-курортних путівок для ветеранів війни, праці, дітей війни та осіб з інвалідністю до санаторіїв Запорізької області на суму 4,4 млн. грн.
У зв’язку із запровадженням в Україні загальнодержавного карантину деякі звернення потребували невідкладного реагування. Так, за зверненнями родичів, які мають на утриманні осіб з інвалідністю та людей похилого віку, вирішені питання щодо: перевезення спецтранспортом інваліда ІІ групи після лікування в Запорізькій обласній клінічній лікарні до м. Приморська Запорізької області; влаштування до комунальної установи «Бердянський геріатричний пансіонат» Запорізької обласної ради на державне утримання громадян похилого віку, які потребують стороннього догляду або підтримки в проживанні.
За колективним зверненням жителів с. Квіткове Кам’янсько-Дніпровського району вирішено питання підвезення учнів та вчителів із сіл Квіткове, Гуртове, Подове до Новодніпровської ЗОШ І-ІІІ ступенів.
За зверненнями громадян було відновлено водопостачання в селі Лукашеве Запорізького району, електропостачання та теплопостачання у квартирах заявників тощо.
Облдержадміністрацією ретельно перевіряються всі звернення, в яких йдеться про недоліки у роботі комунальних закладів. У разі підтвердження фактів вживаються заходи відповідного реагування. Так, за зверненнями громадян перевірено діяльність комунальної установи «Таврійський психоневрологічний інтернат з геріатричним відділенням» Запорізької обласної ради, комунального закладу «Бердянська загальноосвітня санаторна школа-інтернат І-ІІІ ступенів» Запорізької обласної ради.
Обласною державною адміністрацією уважно розглянуто звернення щодо будівництва внутрішнього туалету в будівлі Наталівського навчально-виховного комплексу «загальноосвітній навчальний заклад І-ІІІ ступенів – дошкільний навчальний заклад» Запорізького району Запорізької області, яке перебувало на контролі Офісу Президента України, за результатами вищезазначений об’єкт у грудні 2020 року введено в експлуатацію.
Зі словами подяки працівникам медичних закладів м. Запоріжжя за надану допомогу та професіоналізм надійшла низка звернень від жителів обласного центру.
За результатами розгляду звернень, що надішли під час гарячої телефонної лінії спілкування із громадянами керівництва облдержадміністрації
були вирішені питання:
доставки газети «Панорама» пенсіонерці з Приморського району,
поновлено виплату субсидії пенсіонерці з Гуляйпільського району,
підключення до високошвидкісного інтернету фельшерсько-акушерського пункту в с. Новоспаське.
Найбільш проблемні питання громадян було розглянуто керівництвом облдержадміністрації засіданнях робочих груп та нарадах, зокрема щодо:
стану обслуговування автоперевізниками приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутів загального користування;
екологічної ситуації та рівня забруднення атмосферного повітря в м. Запоріжжя;
врегулювання питання надання державної допомоги одиноким матерям.
Загалом за підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 1467 звернень (76,4 %), вирішено позитивно 181 звернень (9,4 %), відмовлено у задоволенні 35 звернень (1,8 %). Переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» 112 звернень (5,8 %), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян» 73 звернення (3,8 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону України «Про звернення громадян» 10 звернень (0,5 %), решта перебуває у стадії розгляду.
Також облдержадміністрацією забезпечено взаємодію з комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі - Центр) щодо оперативного опрацювання звернень, які надходять на «гарячу» телефонну лінію облдержадміністрації. З березня 2020 року спостерігалося суттєве збільшення кількості звернень громадян, які потребували невідкладного реагування у зв’язку із погіршенням епідеміологічного стану в Україні. Згідно з розпорядженням голови облдержадміністрації від 17.03.2020 №116 «Про організацію роботи виконавчої влади та місцевого самоврядування Запорізької області в умовах карантину, викликаного поширенням коронавірусу COVID-19» в обласній державній адміністрації спільно з Центром з 17.03.2020 до 22.05.2020 забезпечено цілодобове функціонування Гарячої телефонної лінії Запорізької облдержадміністрації за телефоном 0(800) 503-508 (дзвінкі безкоштовні).
Протягом 2020 року на гарячу телефонну лінію облдержадміністрації надійшло 26463 звернення, що майже вдвічі більше показника минулого року (2019 рік – 14478 звернень), з них 10415 звернень з питань епідеміологічної ситуації, спричиненої вірусом COVID-19.
Протягом звітного періоду з державної установи «Урядовий контактний центр» надіслано на розгляд 22688 звернень, що на 7,3 відсотка менше показника попереднього року (2019 рік – 24475).
Пріоритетними у зверненнях громадян на гарячі лінії Уряду та облдержадміністрації були питання епідеміологічної ситуації, спричиненої вірусом COVID-19 (22,9%), комунального та дорожнього господарства (19,4%), соціального захисту (18,4%), житлової політики (11,0 %) та охорони здоров’я (7,2%).
3. Надходження звернень громадян до районних державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування Запорізької області
Протягом 2020 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування Запорізької області надійшло більше 83,0 тис. звернень, що на 18,8 відсотка менше порівняно з попереднім роком (2019 рік – 102,2 тис. звернень). Із загальної кількості звернень 51,2 тис. (61,7 %) надійшли поштою, 31,8 тис. (38,3%) подано на особистих прийомах. При цьому слід зазначити, що завдяки карантинним обмеженням кількість звернень, що були подані на особистих прийомах до усіх органів влади області разом, зменшилася на третину. В той же час, в містах обласного значення кількість таких звернень зменшилася у 6,4 рази, в облдержадміністрації – у 6,2 рази, районних державних адміністраціях – у 4,4 рази, обласній раді – у 11 разів.
Для відновлення більш активного безпосереднього спілкування керівництва органів місцевої влади із заявниками у 2021 році розглядається варіант тимчасової заміни на період дії карантину особистих прийомів гарячими телефонними лініями у кількості, передбаченій Указом Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008.
Переважна частина звернень надійшла до органів місцевого самоврядування – 79,3 тис., або 95,5 відсотка від загальної кількості звернень. Із них найбільше звернень надійшло до сільських рад та сільських рад об’єднаних територіальних громад – 33,6 тис. (40,5%), а також міських рад міст обласного значення – 20,6 тис. (24,8%) від загальної кількості усіх звернень до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області.
До місцевих державних адміністрацій області упродовж 2020 року надійшло 3,7 тис. звернень, або 4,5 відсотка від загальної кількості усіх звернень до місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування області. Із них:
до обласної державної адміністрації – 1,9 тис. звернень (2,3 %);
до районних державних адміністрацій – 1,8 тис. звернень (2,2%).
У 2020 році у середньому по області на 10 тис. населення припадало 494 звернення громадян до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування, проти 989 звернень у 2019 році. Проте, по деяких територіях цей показник суттєво перевищує середній по області.
Найбільше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів Великобілозерського (3932 звернення), Бердянського (3582), Токмацького (2394), Розівського (1346), Якимівського (1338), Новомиколаївського (1164) та Оріхівського (1135) районів. Ці тенденції аналогічні показникам 2019 року, за винятком Розівського та Оріхівського районів.
Найменше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів міст обласного значення Енергодара (156 звернень), Мелітополя (157) та Запоріжжя (159), а також Чернігівського (205), Приазовського (242) та Запорізького (261) районів. Ці тенденції в цілому аналогічні показникам 2019 року.
Упродовж 2020 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 1749 повторних звернень громадян (2,1%), що у порівнянні з попереднім роком менше на 46,1 відсотка (2019 рік – 3247 звернень, або 3,2%). Із загальної кількості повторних звернень по області 69,4 відсотка звернень надійшло до міських рад міст обласного значення. Беззаперечним «лідером» за кількістю повторних звернень, як і у попередні роки, залишається виконавчий комітет Запорізької міської ради (1151 звернення, або 65,8 % від загальної кількості повторних звернень).
Найвищий показник повторності серед районів мають Оріхівський (24 звернення), Новомиколаївський (22) та Якимівський (20).
Протягом 2020 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло 2904 колективних звернення (3,5%), що у порівнянні з попереднім роком менше на 24,4 відсотка (2019 рік – 3840, або 3,8 %). Найбільше колективних звернень надійшло від жителів міст обласного значення (40,3%) – м. Запоріжжя (633 звернення), м. Бердянська (194), м. Мелітополя (174) та м. Енергодара (100). Серед районів – від жителів Вільнянського (119) та Оріхівського (88) районів.
Протягом 2020 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області надійшло 20438 звернень від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки, з них:
від учасників та інвалідів війни, учасників бойових дій – 3866 звернень (4,7 %) ;
від осіб з інвалідністю І, ІІ, ІІІ групи – 5542 звернень (6,7%);
від ветеранів праці – 2449 звернень (3,0%);
від дітей війни –3385 звернень (4,1 %);
від членів багатодітних сімей та одиноких матерів, матерів-героїнь – 4994 звернення (6,0%);
від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЄС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 202 звернень (0,2%).
Питома вага звернень цих категорій громадян у 2020 році склала 24,6 відсотка від загальної кількості звернень за цей період, що у порівнянні з попереднім роком менше на 1,6 відсотка (у 2019 році – 26781, або 26,2 %).
У зверненнях до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області громадяни порушили 83,9 тис. різноманітних питань, що на 19,4 відсотка менше показника попереднього року (2019 рік –104,2 тис. питань).
На першому місці, як і у попередні роки, перебували питання соціального захисту 21,8 тис. звернень цієї тематики, або 26,0 відсотка від загальної кількості питань, що на 22,8 відсотка менше показника попереднього року (2019 рік – 28,3 тис. звернень, або 27,7%). Найчастіше зазначені питання громадяни порушували у зверненнях до сільських рад (ОТГ) – 11,8 тис. звернень, або 53,8 відсотка від загальної кількості звернень цієї тематики. У розрізі територій найбільше питань цієї тематики порушувалося у зверненнях жителів Бердянського (3788 звернень), Якимівського (1837), Токмацького (1724), Оріхівського (1393), Мелітопольського (1055) та м. Мелітополя (1146).
Друге місце за актуальністю посіли питання аграрної політики і земельних відносин – 16,5 тис., або 19,7 відсотка від загальної кількості питань, що на 2,8 відсотка більше показника попереднього року (2019 рік – 16,1 тис. звернень, або 15,7%). Найчастіше зазначені питання громадяни порушували у зверненнях до сільських (10,6 тис. звернень), селищних (2,6 тис.) рад. Найбільше звернень цієї тематики порушували жителі Бердянського (2100 звернень), Великобілозерського (1949), Мелітопольського (1479), Оріхівського (1351), Приморського (1173), Якимівського (1151) та Кам’янсько-Дніпровського (1060) районів.
На третьому місці за актуальністю перебувають питання комунального господарства – 12,7 тис. (15,1 %), що 26,2 відсотка менше показника попереднього року (2019 рік – 17,2 тис. звернень, або 16,8 %). Найчастіше зазначені питання громадяни порушували до міських рад міст обласного значення (6180 звернень, або 48,6%), районних адміністрацій Запорізької міської ради (3088, або 24,3%).
Питання житлової політики у зверненнях громадян за актуальністю посідають четверте місце – 5,5 тис. (6,6 %), що 37,6 відсотка менше показника попереднього року (2019 рік – 8,9 тис. звернень, або 8,7 %). Найбільша кількість звернень з цих питань надійшла від жителів м. Запоріжжя (3981 звернення, або 71,7%).
Серед актуальних у зверненнях громадян до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування слід відзначити питання
охорони здоров’я – 3,5 тис. звернень (4,2%), роботи транспорту та зв’язку –2,4 тис. звернень (2,8 %), сімейної та гендерної політики, захисту прав дітей – 2,0 тис. звернень (2,4%), забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку – 1,5 тис. звернень (1,8 %), праці і заробітної плати, охорони праці – 1,4 тис. звернень (1,6 %).
Аналіз результативності розгляду звернень громадян до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування свідчить, що загалом за підсумками 2020 року було вирішено позитивно 42,7 тис. звернень, що становить 51,5 відсотка від загальної кількості звернень. Найбільш високі показники позитивно вирішених звернень громадян мають сільські ради, сільські ради об’єднаних територіальних громад (23,1 тис. звернень, або 54,1%),
селищні ради, селищні ради об’єднаних територіальних громад (8,0 тис. звернень, або 18,7%), міські ради міст обласного значення (4,4 тис. звернень, або 10,3%), міські ради міст районного значення (3,1 тис. звернень, або 7,2%).
У розрізі територій найбільші показники позитивно вирішених звернень мають Бердянський (5158 звернень), Оріхівський (4648), Великобілозерський (3680), Токмацький (3401) та Мелітопольський (3208) райони.
Робота зі зверненнями громадян залишається на постійному контролі керівництва місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування і спрямовується на вдосконалення форм та методів цієї роботи задля надання більш якісних послуг жителям Запорізької області.