Виконуючи основні вимоги Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07.02.2008 №109/2008, з метою оперативного вирішення питань, порушених у зверненнях, задоволення законних вимог заявників, забезпечено їх своєчасний, об’єктивний і всебічний розгляд. За наслідками вирішення питань заявникам надаються обґрунтовані письмові відповіді в установлені законодавством строки.
Протягом січня – вересня 2020 року до облдержадміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 1600 звернень громадян. У порівнянні з аналогічним періодом 2019 року загальна кількість звернень у поточному році зменшилася у 2,7 рази (9 місяців 2019 року – 4377 звернень), що сталося через зменшення кількості надходження до облдержадміністрації заяв від малозабезпечених верств населення про надання матеріальної допомоги на лікування у зв’язку зі зміною порядку обліку відповідних звернень. Також на зменшення кількості письмових звернень у звітному періоді суттєво вплинуло зменшення активності населення у зв’язку із запровадженням карантинних заходів у межах реагування на епідеміологічний стан.
Аналогічно вплинуло на зменшення кількості звернень тимчасове скасування особистих прийомів керівництва згідно з рішенням протоколу № 2 позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020.
Із загальної кількості звернень, що надійшли до облдержадміністрації, 1577 – письмове, що у 2,7 рази менше аналогічного показника минулого року (9 місяців 2019 року – 4242). Із них на спеціальну електронну пошту облдержадміністрації gromada@zoda.gov.ua надійшло 339 електронних звернень, що на 58,4 відсотка більше аналогічного показника минулого року (9 місяців 2019 року – 214 звернень). Під час проведення керівництвом облдержадміністрації особистих прийомів громадян, у т.ч. виїзних, отримано 23 звернення, що понад у п’ять разів менше аналогічного показника минулого року (9 місяців 2019 року – 135 звернень) і пов’язане з кадровими змінами у складі керівництва облдержадміністрації, а також введенням обмежувальних заходів через спалах коронавірусної інфекції.
Через вищі органи державної влади протягом звітного періоду надійшло 607 звернень громадян, що становить 37,9 відсотка від загальної кількості звернень. У порівнянні з аналогічним показником минулого року кількість цих звернень зменшилась на 7,8 відсотка (9 місяців 2019 року – 658 звернень).
Найбільше звернень надійшло з Офісу Президента України – 344, що на 19,2 відсотка менше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (9 місяців 2019 року – 426 звернень). Також зменшилося надходження звернень громадян із Секретаріату Кабінету Міністрів України на 22,9 відсотка (94 звернення за 9 місяців 2020 року проти 122 у 2019 році). При цьому, надходження звернень громадян із міністерств та відомств України збільшилося на 25,0 відсотків у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (95 звернень за 9 місяців 2020 року проти 76 у 2019 році), Апарату Верховної Ради України збільшилося понад у 2 рази (74 звернення за 9 місяців 2020 року проти 34 у 2019 році).
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) – 92,7 відсотка. Скарги становлять 6,6 відсотка, пропозиції (зауваження) – 0,7 відсотка.
Більша частина звернень надійшла від жителів міст обласного значення 987 звернень, або 61,7 відсотка від загальної кількості звернень, із них найбільше звернень надійшло від жителів Дніпровського (157 звернень), Комунарського (143), Вознесенівського та Шевченківського (по 127) районів м. Запоріжжя, м. Мелітополя (106).
Від жителів районів області надійшло 557 звернень, або 34,8 відсотка від загальної кількості звернень. Найбільш активно до органів влади усіх рівнів зверталися жителі Запорізького району (83 звернення).
У розрахунку на 10 тис. населення (при середньому показнику по області 10 звернень) найчастіше зверталися жителі Приморського (16 звернень), Запорізького (15), Токмацького ( 13), Михайлівського та Новомиколаївського (по 12), Кам’янсько-Дніпровського та Чернігівського (по 11) районів.
Найменше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів м. Енергодара (3), Веселівського та Великобілозерського (по 5) районів.
Протягом січня – вересня 2020 року порівняно з аналогічним періодом попереднього року спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 3 із 25 територій області, зокрема з Токмацького (+28,6 відсотка), Пологівського (+18,2 відсотка) та Мелітопольського (+11,6 відсотка) районів. На рівні показника минулого року залишилася кількість надходження звернень з Веселівського району. У попередньому році спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 14 із 25 територій.
Протягом звітного періоду до облдержадміністрації надійшло 32 повторних звернення, що складає 2,0 відсотки від загальної кількості звернень за цей період та на 23,0 відсотки більше показника відповідного періоду минулого року (9 місяців 2019 року – 26). Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міст Запоріжжя (13) та Бердянська (6). Аналіз свідчить, що основною причиною повторних звернень є незадоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян», а також питань, що не відносяться до компетенції облдержадміністрації.
За звітний період до обласної державної адміністрації надійшло 191 колективне звернення, з них 5 масових (акційних), що складає 11,9 відсотка від загальної кількості звернень. У порівнянні з попереднім роком кількість цих звернень зросла на 37,4 відсотка (9 місяців 2019 року – 139 звернень). Найбільше колективних звернень надійшло від жителів м. Запоріжжя (73), Запорізького району (21) та м. Мелітополя (18).
Здебільшого у колективних зверненнях громадян хвилювали питання щодо збереження закладів інтернатного типу, медичних та загальноосвітніх навчальних закладів в ході тривання процесу реформування галузей охорони здоров’я та освіти зокрема: комунальних установ - «Запорізький протитуберкульозний диспансер№1» та «Мелітопольський протитуберкульозний диспансер» Запорізької обласної ради, комунальних закладів - «Обласний дошкільний психоневрологічний центр санаторного типу», «Запорізька спеціальна загальноосвітня школа-інтернат № 2», «Новомиколаївська загальноосвітня школа-інтернат I-II ступенів» Запорізької обласної ради, комунального закладу «Мануйлівська ЗОШ I-III ступенів» Новолексіївської сільської ради Приморського району. Також актуальними були питання щодо: формування територіальних громад у Приморському та Токмацькому районах; пасажирських перевезень; внесення змін до карантинних обмежень з метою відновлення роботи продовольчих ринків; добудови багатоквартирних будинків за Державною програмою пільгового молодіжного кредитування; вилучення земельних ділянок під громадською забудовою із земель, що належать Національному заповіднику «Хортиця»; утилізації шкідливих відходів промисловості та забезпечення екологічної безпеки на території м. Запоріжжя.
Серед акційних звернень учасники акцій вимагали:
припинення тиску на малий бізнес і доопрацювання законопроектів: про працю та щодо застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг;
створення сприятливих умов для розслідування справ Майдану та захисту учасників Революції Гідності від політичних переслідувань;
звільнення з посади окремих керівників Офісу Президента України;
протидії приєднанню Запорізької області до Дніпропетровщини;
поетапного зниження викидів шкідливих речовин на території
м. Запоріжжя.
З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 19559 громадян (9 місяців 2019 року – 17896 громадян).
У зверненнях громадян, що надійшли до облдержадміністрації протягом січня – вересня 2020 року порушено 1865 питань різної тематики (9 місяців 2019 року – 4729 питань).
Найбільш актуальною групою питань на протязі останніх років залишаються питання соціального захисту. Всього за 9 місяців 2020 року отримано 474 звернення цієї тематики, або 25,4 % від загальної кількості питань (9 місяців 2019 року – 3280, або 69,4 % ). Пріоритетним для громадян були питання про надання адресної грошової допомоги на лікування, призначення та отримання соціальних виплат, оформлення і виплати субсидії.
Друге місце за актуальністю посіли питання комунального та дорожнього господарства – 333 звернення, або 17,9% від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань у порівнянні з аналогічним показником минулого року зменшилася на 9,2 % (9 місяців 2019 року – 367, або 7,8 %). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання щодо незадовільного стану житлового фонду, якості житлово-комунальних послуг, тарифної політики, благоустрою прибудинкових територій, а також неналежного стану доріг.
На третьому місці за актуальністю перебувають питання житлової політики – 207 (11,1%), кількість яких збільшилася на 18,3 % (9 місяців 2019 року – 175, або 3,7%). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання: поліпшення житлових умов, кредитування житлового будівництва, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків.
Четверте місце посіли питання охорони здоров’я – 178, або 9,5%. Кількість цих питань у порівнянні з минулим роком зменшилася на 10,5 % (9 місяців 2019 року – 199, або 4,2%). Залишаються актуальними питання щодо скасування впровадження другої ланки медичної реформи, забезпечення необхідним лікуванням в закладах охорони здоров’я за бюджетні кошти, забезпечення медикаментами за пільговими рецептами, роботи МСЕК, неправомірних дій працівників медичних закладів.
Питання аграрної політики і земельних відносин перебувають на п’ятому місці – 123 (6,6%). Кількість цих питань у порівнянні з минулим роком збільшилася на 8,8 % (9 місяців 2019 року – 113, або 2,4 %). У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо індивідуального землекористування і присадибного господарства, отримання та оформлення документів на приватизацію земельних ділянок, розрахунків за здані в оренду паї, діяльності окремих сільгосппідприємств.
Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації слід відзначити питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку – 78 (4,2%), освітньої тематики – 67 (3,6 %), роботи транспорту та зв’язку – 65 (3,5 %), діяльності місцевих органів виконавчої влади – 63 (3,4 %), діяльності органів місцевого самоврядування – 48 (2,6 %), екології та природних ресурсів – 37 (2,0 %), адміністративно-територіального устрою – 34 (1,8%).
Значна частина звернень надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки – 566 звернень, або 35,4 % від загальної кількості звернень, зокрема:
за категоріями громадян: від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 99, від інвалідів І, ІІ, ІІІ групи – 309, від дітей війни – 95, від членів багатодітних сімей та одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 36, від ветеранів праці – 21, від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 6;
за соціальним станом – від пенсіонерів 616 звернень, або 38,5 % від загальної кількості звернень за цей період.
Надання допомоги людям, які потрапили до скрутної ситуації та потребують допомоги, знаходиться в обласній владі на особливому контролі.
З метою підтримки жителів області та вимушених переселенців, які зареєстровані на території області і потребують соціального захисту, відповідно до Цільової програми соціальної підтримки населення Запорізької області «Назустріч людям» на 2020 – 2024 роки із обласного бюджету виділено одноразову матеріальну допомогу 138 громадянам на загальну суму 267,65 тис. грн.
У зв’язку з численними зверненнями громадян щодо незадовільного стану автодоріг в області (31 звернення) оновлення автошляхів регіону стало одним із пріоритетів роботи влади. Під час робочих поїздок до районів області голова облдержадміністрації перевіряв хід виконання цих робіт, в результаті чого Запорізька область стала одна з лідерів по ремонту доріг. Ремонтні роботи виконувалися на ділянках автодоріг загального користування державного значення області: Енергодар – Василівка (Кам’янсько-Дніпровський район), Василівка – Михайлівка (Михайлівський район), Кам’янка-Дніпровська – Велика Білозерка – Веселе (Мелітопольський район), Омельник – Гуляйполе та Павлоград – Василівка – Новомиколаївка – Оріхів – Токмак (Оріхівський район), Василівка – Бердянськ, Запоріжжя – Василівка.
Найбільш проблемні питання громадян було розглянуто керівництвом облдержадміністрації засіданнях робочих груп та нарадах, зокрема щодо:
стану обслуговування автоперевізниками приміських і міжміських внутрішньообласних автобусних маршрутів загального користування;
екологічної ситуації та рівня забруднення атмосферного повітря в м. Запоріжжя;
врегулювання питання надання державної допомоги одиноким матерям.
Облдержадміністрацією ретельно перевіряються всі звернення, в яких йдеться про недоліки у роботі органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. При необхідності такі звернення направляються для перевірки правоохоронним органам.
Загалом за підсумками розгляду звернень надано аргументовані роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 1186 звернень (74,1 %), вирішено позитивно 175 звернень (10,9 %), відмовлено у задоволенні 25 звернень (1,6 %). Переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» 88 звернень (5,5 %), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян» 54 звернення (3,4 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону України «Про звернення громадян» 9 звернень (0,6 %), решта перебуває у стадії розгляду.
З метою реалізації проєкту «Влада на зв’язку з громадськістю», який є дієвим механізмом взаємодії жителів Запорізької області з керівництвом Запорізької облдержадміністрації, за звітний період проведено 6 гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами голови облдержадміністрації, його заступників та керівника апарату, на які зателефонувало 77 жителів області.
Крім того, з початку 2020 року проведено 12 тематичних телефонних ліній за участю головного лікаря Запорізької обласної клінічної лікарні, керівництва Регіонального центру безоплатної вторинної правової допомоги, Головного управління Пенсійного фонду України у Запорізькій області та Запорізького обласного центру зайнятості. Під час тематичних телефонних ліній звернулося 110 громадян.
Для прийому усних звернень громадян у телефонному режимі функціонує гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації, діяльність якої забезпечує Комунальна установа «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради (далі – Центр). Слід зазначити, що у березні 2020 року суттєво збільшилась кількість звернень громадян на гарячу телефонну лінію облдержадміністрації у зв’язку із погіршенням епідеміологічного стану в Україні. Згідно з розпорядженням голови облдержадміністрації від 17.03.2020 №116 «Про організацію роботи виконавчої влади та місцевого самоврядування Запорізької області в умовах карантину, викликаного поширенням коронавірусу COVID-19» в обласній державній адміністрації спільно з Центром з 17.03.2020 до 22.05.2020 забезпечено цілодобове функціонування Гарячої телефонної лінії Запорізької облдержадміністрації за телефоном 0(800) 503-508 (дзвінкі безкоштовні).
Протягом січня – вересня 2020 року на гарячу телефонну лінію облдержадміністрації надійшло 19159 звернень, що майже вдвічі більше показника минулого року (9 місяців 2019 року – 10495), з них 7193 звернення з питань епідеміологічної ситуації, спричиненої вірусом COVID-19.
З метою задоволення потреб одиноких громадян похилого віку, осіб з інвалідністю, сімей з дітьми, зокрема з дітьми з інвалідністю, на період карантинних обмежень з 10.04.2020 в області працює телефонна «гаряча» лінія інформаційної платформи «Допомога поруч». За станом на 01.10.2020 виявлено та забезпечено продуктами харчування та засобами особистої гігієни 18200 осіб соціально вразливих верств населення.
Також облдержадміністрацією забезпечено взаємодію з Центром щодо оперативного опрацювання звернень, що надходять на урядову гарячу лінію. Протягом звітного періоду з державної установи «Урядовий контактний центр» надіслано на розгляд 15531 звернення, що на 11,2 відсотка менше показника минулого року (9 місяців 2019 року – 17487).
Пріоритетними у зверненнях громадян на гарячі лінії Уряду та облдержадміністрації були питання епідеміологічної ситуації, спричиненої вірусом COVID-19, соціального захисту, житлової політики, комунального та дорожнього господарства та охорони здоров’я.
У громадській приймальні облдержадміністрації організований і постійно проводиться щоденний консультативний прийом громадян працівниками відділу роботи із зверненнями громадян, в результаті якого громадяни можуть бути направлені до посадових осіб, до сфери діяльності яких належать порушені питання.
На базі Запорізького центру перепідготовки і підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування 18.06.2020 та 28.09.2020 у дистанційному режимі з використанням платформи Zoom проведено тематичну зустріч в рамках реалізації загальної професійної програми для працівників управлінь соціального захисту населення, відділів освіти, відділів у справах сім’ї та дітей райдержадміністрацій, органів місцевого самоврядування (ОТГ) на тему: «Нормативно-правове регулювання відносин у сфері забезпечення конституційного права громадян на звернення: останні зміни та новації».
З метою забезпечення інформованості громадськості про стан роботи зі зверненнями громадян на офіційному вебпорталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» (http://www.zoda.gov.ua/article/10/zvernennya-gromadyan.html) розміщено контактні дані як громадянину звернутися до Запорізької облдержадміністрації, узагальнені відомості про організацію роботи зі зверненнями громадян, матеріали інформативного характеру.
Відділ роботи із зверненнями
громадян апарату облдержадміністрації