ІНФОРМАЦІЙНО-АНАЛІТИЧНА ДОВІДКА
щодо роботи зі зверненнями громадян
у Запорізькій обласній державній адміністрації
за підсумками 9 місяців 2019 року
Виконуючи основні вимоги Закону України «Про звернення громадян», Указу Президента України від 07.02.2008 №109/2008, з метою оперативного вирішення питань, порушених у зверненнях, задоволення законних вимог заявників, забезпечено їх своєчасний, об’єктивний і всебічний розгляд. За наслідками вирішення питань заявникам надаються обґрунтовані письмові відповіді в установлені законодавством строки.
Протягом січня – вересня 2019 року до облдержадміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 4377 звернень громадян, що у порівнянні з аналогічним періодом 2018 року більше на 58,6 відсотка (9 місяців 2018 року – 2760 звернень). Це відбулося через зростання кількості надходження заяв від малозабезпечених верств населення про надання матеріальної допомоги на лікування.
Із загальної кількості звернень, що надійшли до облдержадміністрації, 4242 – письмові, що на 69,1 відсотка більше аналогічного показника минулого року (9 місяців 2018 року – 2508 звернень). Із них на спеціальну електронну пошту облдержадміністрації gromada@zoda.gov.ua надійшло 214 електронних звернень, що на 28,7 відсотка менше аналогічного показника минулого року (9 місяців 2018 року – 300). На особистих та виїзних прийомах громадян керівництвом облдержадміністрації одержано 135 звернень, що на 46,4 відсотка менше аналогічного показника минулого року (9 місяців 2018 року – 252 звернення).
Через вищі органи державної влади протягом звітного періоду надійшло 658 звернень громадян, що становить 15,0 відсотків від загальної кількості звернень. У порівнянні з аналогічним показником минулого року кількість цих звернень зменшилась на 7,8 відсотка (9 місяців 2018 року – 714 звернень, або 25,9 відсотка). Найбільше звернень надійшло з Офісу Президента України – 426, що на 22,8 відсотка більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (9 місяців 2018 року – 347). При цьому зменшилось надходження звернень громадян через Кабінет Міністрів України на 24,2 відсотка (122 звернення за 9 місяців 2019 року проти 161 у 2018 році), міністерства та відомства України на 16,5 відсотка (76 звернень за 9 місяців 2019 року проти 91 у 2018 році) та Апарат Верховної Ради України майже вдвічі (34 звернення за 9 місяців 2019 року проти 67 у 2018 році).
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) – 97,0 відсотка. Скарги становлять 2,4 відсотка, пропозиції (зауваження) – 0,6 відсотка.
За територіальною ознакою найбільше звернень надійшло від жителів міст обласного значення 3376 звернень, або 76,9 відсотка від загальної кількості звернень, із них найбільше звернень надійшло від жителів міста Запоріжжя –3009 звернень, зокрема районах міста: Дніпровського – 793, Шевченківського – 524, Комунарського – 520, Вознесенівського – 411, Хортицького – 387, Олександрівського – 284 та Заводського – 90.
Від жителів районів області надійшло 1011 звернень, або 23,1 відсотка від загальної кількості звернень.
У розрахунку на 10 тис. населення найбільш активно (середній показник по області 24 звернення) зверталися жителі м. Запоріжжя (41 звернення), Новомиколаївського (47), Запорізького (25) та Чернігівського (24) районів.
Найменше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів м. Енергодара (6), Великобілозерського (4), Веселівського (5) та Пологівського (6) районів.
Протягом січня – вересня 2019 року порівняно з аналогічним періодом попереднього року спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 14 із 25 територій області, зокрема найбільше, майже у 2 рази: з міст Запоріжжя та Бердянська, Гуляйпільського, Запорізького та Якимівського районів. Зменшилася кількість звернень від жителів Великобілозерського, Веселівського, Вільнянського, Пологівського та Розівського районів. У попередньому році спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 12 із 25 територій.
Протягом звітного періоду до облдержадміністрації надійшло 26 повторних звернень громадян, що складає 0,6 відсотка від загальної кількості звернень за цей період і понад у 2 рази менше показника відповідного періоду минулого року (9 місяців 2018 року – 55). Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Запоріжжя (7), Запорізького (5) та Новомиколаївського (4) районів.
Аналіз свідчить, що основною причиною повторних звернень є незадоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян», а також питань, що не відносяться до компетенції облдержадміністрації.
Кількість колективних звернень у звітному періоді також зменшилась на 29,8 відсотка і становить 139 звернень проти 198 у 2018 році. Найбільше колективних звернень надійшло від жителів м. Запоріжжя (53), Запорізького (12), Мелітопольського та Чернігівського (по 10) районів.
З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 17896 громадян (9 місяців 2018 року –16196).
У зверненнях громадян упродовж звітного періоду було порушено 4729 питань різної тематики (9 місяців 2018 року – 3102).
Найбільш актуальною групою питань на протязі останніх років залишаються питання соціального захисту. Всього за 9 місяців 2019 року отримано 3280 звернень цієї тематики, або 69,4 відсотка від загальної кількості питань (9 місяців 2018 року – 1402, або 45,2 відсотка). Пріоритетним для громадян було питання надання адресної грошової допомоги на лікування (91,5 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики). Серед інших були питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат.
Друге місце за актуальністю посіли питання комунального та дорожнього господарства – 367 питань, або 7,8 відсотка від загальної кількості порушених питань. Питома вага цих питань у порівнянні з аналогічним показником минулого року зменшилася на 6,2 відсотка (9 місяців 2018 року – 434, або 14,0 відсотків). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання стосовно незадовільного стану житлового фонду і прибудинкових територій, якості житлово-комунальних послуг, їх тарифної політики та оплати, а також неналежного стану автомобільних доріг.
На третьому місці за актуальністю перебувають питання охорони здоров’я – 199 (4,2 відсотка), кількість яких майже залишилася на рівні показника минулого року, проте питома вага зменшилася на 2,1 відсотка (9 місяців 2018 року – 195, або 6,3 відсотка). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання щодо надання безоплатної медичної допомоги, забезпечення ліками в рамках державної програми «Доступні ліки», роботи МСЕК, вибору лікаря первинної допомоги, неправомірних, на думку заявників, дій працівників закладів охорони здоров’я.
Четверте місце за актуальністю посіли питання житлової політики – 175 (3,7 відсотка). Питома вага цих питань зменшилася на 2,0 відсотки порівняно з аналогічним показником минулого року (9 місяців 2018 року – 177, або 5,7 відсотка). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання: поліпшення житлових умов, передачі житлових будинків, гуртожитків до комунальної власності, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків, кредитування житлового будівництва.
Питання аграрної політики і земельних відносин перебувають на п’ятому місці – 113 (2,4 відсотка). Кількість цих питань у порівнянні з минулим роком зменшилася на 6,6 відсотка (9 місяців 2018 року – 121, або 3,9 відсотка). У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо індивідуального землекористування і присадибного господарства, отримання та оформлення документів на приватизацію земельних ділянок, розрахунків за здані в оренду паї, діяльності окремих сільгосппідприємств.
Питання роботи транспорту та зв’язку посіли шосте місце за актуальністю – 109 питань (2,3 відсотка), кількість яких зменшилася на 25,8 відсотка (9 місяців 2018 року – 147, або 4,7 відсотка). Актуальним у зверненнях щодо роботи транспорту постали питання щодо внесення змін до деяких маршрутів приміського сполучення, недотримання графіків руху транспорту, а також незадовільної якості перевезення пасажирів. Залишаються актуальними звернення, пов’язані з функціонуванням мереж зв’язку, серед яких переважали скарги щодо незадовільної роботи стаціонарного телефонного зв’язку через масові пошкодження та викрадення кабелю телекомунікаційних мереж.
Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації слід відзначити питання діяльності місцевих органів виконавчої влади – 94 (2,0 відсотки), забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку – 80 (1,7 відсотка), освітньої тематики – 71 (1,5 відсотка), діяльності органів місцевого самоврядування – 51 (1,1 відсотка).
Значна частина звернень надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки – 1885 звернень, або 43,0 відсотки від загальної кількості звернень, зокрема:
за категоріями громадян: від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 143 звернення; від інвалідів І, ІІ, ІІІ групи – 1516; від ветеранів праці – 41; від дітей війни – 99; від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 67; від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 19;
за соціальним станом: від пенсіонерів 1514 звернень, або 34,6 відсотка від загальної кількості звернень.
Здебільшого ця категорія громадян зверталась за матеріальною допомогою для вирішення соціально-побутових проблем та оплати лікування.
З метою підтримки жителів області та вимушених переселенців, які зареєстровані на території області та потребують соціального захисту, у рамках реалізації обласної Програми соціальної підтримки ветеранів війни, праці, дітей війни, інвалідів, інших соціальних груп населення, що перебувають у складних життєвих обставинах «Назустріч людям» на 2017 – 2019 роки із обласного бюджету виділено адресну грошову допомогу 2671 громадянину на загальну суму 5,179 тис. грн.
Голова обласної державної адміністрації та його заступники приділяють велику увагу розгляду звернень пільгової категорії громадян, безпосередньому спілкуванню з мешканцями області під час проведення особистих та виїзних прийомів, гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами.
Згідно із графіками особистого прийому громадян в січні – вересні поточного року керівництвом облдержадміністрації проведено 105 особистих прийомів, у тому числі 18 виїзних прийомів у районах області, під час яких надійшло 135 звернень.
З метою реалізації проекту «Влада на зв’язку з громадськістю», який є дієвим механізмом взаємодії жителів Запорізької області з керівництвом Запорізької облдержадміністрації, за звітний період проведено 19 гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами голови облдержадміністрації та його заступників, на які зателефонувало 224 жителі області.
З виїздом на місце проведено Дні контролю у Веселівському, Запорізькому та Василівському районах, в ході яких перевірено фактичне виконання доручень керівництва облдержадміністрацій за трьома зверненнями громадян.
Найбільш проблемні питання громадян було розглянуто на засіданнях постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян (5 звернень).
Облдержадміністрацією ретельно перевіряються всі звернення, в яких йдеться про недоліки у роботі органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. При необхідності такі звернення направляються для перевірки правоохоронним органам.
Загалом за результатами розгляду звернень позитивно вирішено 2262, що становить 51,7 відсотка від загальної кількості звернень. Переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» 147 звернень (3,4 відсотка), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян» 44 звернення (1,0 відсоток), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону України «Про звернення громадян» 43 звернення (1,0 відсоток), відмовлено у задоволенні на 68 звернень (1,6 відсотка). Надано роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 1813 звернень (41,4 відсотка).
Для прийому усних звернень громадян у телефонному режимі функціонує постійно діюча Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації, діяльність якої забезпечує Комунальна установа «Запорізький обласний контактний центр». Протягом першого півріччя 2019 року на Гарячу телефонну лінію надійшло 10495 звернень, що на 3,8 відсотка більше, ніж за аналогічний період минулого року (9 місяців 2018 року – 10111 звернень).
Крім того, облдержадміністрацією забезпечено взаємодію з комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» щодо оперативного опрацювання звернень, що надходять на урядову гарячу лінію. Протягом звітного періоду з державної установи «Урядовий контактний центр» надіслано на розгляд 17487 звернень, що на 20,6 відсотка більше показника минулого року (9 місяців 2018 року – 14501 звернення).
Пріоритетними у зверненнях громадян на гарячі лінії Уряду та облдержадміністрації залишаються питання соціального захисту, комунального та дорожнього господарства, житлової політики та охорони здоров’я.
Відділ роботи із зверненнями |