Обласною державною адміністрацією протягом першого півріччя 2019 року здійснювались заходи щодо забезпечення вимог Закону України «Про звернення громадян» та організації виконання Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», відповідних розпоряджень голови облдержадміністрації.
Протягом звітного періоду до облдержадміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 3818 звернень громадян. У порівнянні з аналогічним періодом 2018 року загальна кількість звернень у поточному році збільшилася у два рази (І півріччя 2018 року – 1905 звернень), що сталося через зростання кількості надходження заяв від малозабезпечених верств населення про надання матеріальної допомоги на лікування.
Із загальної кількості звернень, що надійшли до облдержадміністрації, 3735 – письмових, із них на спеціальну електронну пошту облдержадміністрації gromada@zoda.gov.ua надійшло 159 електронних звернень, що на 15,4 відсотка менше аналогічного показника минулого року (І півріччя 2018 року – 188).
Під час проведення особистих та виїзних прийомів громадян керівництвом облдержадміністрації отримано 83 звернення, що на 39,0 відсотків менше, ніж у І півріччі 2018 року (136 звернень).
Через вищі органи державної влади надійшло 397 звернень громадян, що становить 10,4 відсотка від загальної кількості звернень. Питома вага цих звернень у порівнянні з аналогічним періодом минулого року зменшилася на 11,7 відсотка (І півріччя 2018 року – 421, або 22,1 відсотка). Найбільше звернень надійшло з Адміністрації Президента України – 227, що на 9,1 відсотка більше у порівнянні з аналогічним періодом минулого року (І півріччя 2018 – 208). Надходження звернень громадян через Кабінет Міністрів України майже залишилося незмінним порівняно з минулорічним показником (96 звернень у І півріччі 2019 року проти 97 у 2018 році). Зменшилося надходження звернень через Апарат Верховної Ради України на 62,3 відсотка (20 звернень у І півріччі 2019 року проти 53 у 2018 році) та міністерств та відомств України на 14,3 відсотка (54 звернень у І півріччі 2019 року проти 63 у 2018 році).
За видами звернень, визначених Законом України «Про звернення громадян», домінують заяви (клопотання) – 97,9 відсотка. Скарги становлять 1,8 відсотка, пропозиції (зауваження) – 0,3 %.
Більша частина звернень надійшла від жителів міст обласного значення 3048 звернень, або 79,8 відсотка від загальної кількості звернень, із них найбільше звернень надійшло від жителів міста Запоріжжя (2803 звернення, або 73,4 відсотка від загальної кількості звернень).
Від жителів районів області надійшло 734 звернення, або 19,2 відсотка від загальної кількості звернень.
Найбільш активно у розрахунку на 10 тис. населення (середній показник по області 22 звернення) зверталися жителі Новомиколаївського району (42 звернення) та м. Запоріжжя (38).
Найменше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів м. Енергодара (4), Веселівського (2), Великобілозерського та Пологівського (по 4) районів.
Протягом першого півріччя 2019 року порівняно з аналогічним періодом попереднього року спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 21 із 25 територій області, зокрема найбільше, понад у 2 рази: з Бердянського, Гуляйпільського та Михайлівського районів, міст Запоріжжя, Бердянська та Токмака. Зменшилася кількість звернень лише від жителів Пологівського району (-22,2 відсотка). На рівні показника минулого року залишилася кількість надходження звернень з Великобілозерського, Веселівського та Розівського районів. У попередньому році спостерігалося зростання темпів надходження звернень громадян до облдержадміністрації з 12 із 25 територій.
Протягом звітного періоду до облдержадміністрації надійшло 14 повторних звернень громадян, що складає 0,4 відсотка від загальної кількості звернень за цей період та на 26,3 відсотка менше показника відповідного періоду минулого року (І півріччя 2018 року – 19). Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міста Запоріжжя (5), Запорізького та Новомиколаївського районів (по 3).
Аналіз свідчить, що основною причиною повторних звернень є незадоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян», а також питань, що не відносяться до компетенції облдержадміністрації.
Кількість колективних звернень у звітному періоді також зменшилась на 31,8 відсотка і становить 88 звернень проти 129 у І півріччі 2018 року. Найбільше колективних звернень надійшло від жителів м. Запоріжжя (33 звернення, або 37,5 відсотка від загальної кількості колективних звернень), Мелітопольського (10, або 11,4 відсотка) та Запорізького (8, або 9,1 відсотка) районів.
З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 13952 громадян (І півріччя 2018 року – 9395).
У зверненнях громадян упродовж звітного періоду було порушено 4041 питання різної тематики (1 півріччя 2018 року – 2112).
Найбільш актуальною групою питань на протязі останніх років залишаються питання соціального захисту. Всього в першому півріччі 2019 року отримано 3134 звернення цієї тематики, або 77,6 % від загальної кількості питань (1 півріччя 2018 року – 1092, або 51,7%). Пріоритетним для громадян було питання надання адресної грошової допомоги на лікування (93,9 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики). Серед інших були питання призначення та виплати субсидії, отримання соціальних виплат.
Друге місце за актуальністю посіли питання комунального та дорожнього господарства – 210 питань, або 5,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Питома вага цих питань у порівнянні з аналогічним показником минулого року зменшилася на 6,5 відсотка (І півріччя 2018 року – 236, або 11,7 відсотка). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання стосовно незадовільного стану житлового фонду і прибудинкових територій, якості житлово-комунальних послуг, їх тарифної політики та оплати, а також неналежного стану автомобільних доріг.
На третьому місці за актуальністю перебувають питання охорони здоров’я – 128 (3,2 відсотка), кількість яких збільшилася на 19,6 відсотка у порівнянні з минулим роком, проте питома вага зменшилася на 5,8 відсотка (І півріччя 2017 року – 211, або 9,0 відсотків). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання щодо надання безоплатної медичної допомоги, забезпечення ліками в рамках державної програми «Доступні ліки», роботи МСЕК, вибору лікаря первинної допомоги, неправомірних, на думку заявників, дій працівників закладів охорони здоров’я.
Четверте місце за актуальністю посіли питання житлової політики – 95 (2,4 відсотка). Кількість цих питань зменшилася на 17,4 відсотка порівняно з аналогічним показником минулого року (1 півріччя 2018 – 115, або 5,4 відсотка). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання: поліпшення житлових умов, передачі житлових будинків, гуртожитків до комунальної власності, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків, кредитування житлового будівництва.
Питання аграрної політики і земельних відносин перебувають на п’ятому місці – 76 (1,9 відсотка). Кількість цих питань у порівнянні з минулим роком збільшилася на 18,8 відсотка, а питома вага зменшилася на 1,1 відсотка (І півріччя 2018 року – 64, або 3,0 відсотки). У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо індивідуального землекористування і присадибного господарства, отримання та оформлення документів на приватизацію земельних ділянок, розрахунків за здані в оренду паї, діяльності окремих сільгосппідприємств.
Питання роботи транспорту та зв’язку посіли шосте місце за актуальністю – 69 питань (1,7 відсотка), кількість яких зменшилася на 20,7 відсотка (І півріччя 2018 року – 87, або 4,1 відсотка). Актуальним у зверненнях щодо роботи транспорту постали питання щодо внесення змін до деяких маршрутів приміського сполучення, недотримання графіків руху транспорту, а також незадовільної якості перевезення пасажирів. Залишаються актуальними звернення, пов’язані з функціонуванням мереж зв’язку, серед яких переважали скарги щодо незадовільної роботи стаціонарного телефонного зв’язку через масові пошкодження та викрадення кабелю телекомунікаційних мереж.
Питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку перебувають на сьомому місці – 55 питань (1,4 відсотка. Кількість цих питань зменшилася на 43,3 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року (І півріччя 2018 року – 97, або 4,6 відсотка). Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян цієї тематичної групи стосуються діяльності чи бездіяльності працівників поліції; порушень громадського порядку, непорозумінь між сусідами; реєстрації громадян за місцем проживання; діяльності судових органів та перегляду судових рішень.
Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації слід відзначити питання діяльності місцевих органів виконавчої влади – 52 (1,3%), освітньої тематики – 42 (1,0 %), діяльності органів місцевого самоврядування – 40 (1,0 %).
Значна частина звернень надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки – 1718 звернень, або 45,0 відсотків від загальної кількості звернень, зокрема:
- за категоріями громадян: від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 122 звернень; від інвалідів І, ІІ, ІІІ групи – 1412; від ветеранів праці – 31; від дітей війни – 88; від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня» – 51; від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 14;
- за соціальним станом: від пенсіонерів 1309 звернень, або 34,3 відсотка від загальної кількості звернень.
Здебільшого ця категорія громадян зверталась за матеріальною допомогою для вирішення соціально-побутових проблем та оплати лікування.
З метою підтримки жителів області та вимушених переселенців, які зареєстровані на території області та потребують соціального захисту, у рамках реалізації обласної Програми соціальної підтримки ветеранів війни, праці, дітей війни, інвалідів, інших соціальних груп населення, що перебувають у складних життєвих обставинах «Назустріч людям» на 2017 – 2019 роки із обласного бюджету виділено адресну грошову допомогу 2654 громадянам на загальну суму 5,144 тис. грн.
Керівництво облдержадміністрації приділяє велику увагу розгляду звернень пільгової категорії громадян, безпосередньому спілкуванню з мешканцями області під час проведення особистих та виїзних прийомів, гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами.
Згідно із графіками особистого прийому громадян в січні – червні поточного року головою облдержадміністрації, його заступниками та керівником апарату облдержадміністрації проведено 80 особистих прийомів, у тому числі 10 виїзних прийомів у районах області, під час яких надійшло 83 звернення.
З метою реалізації проекту «Влада на зв’язку з громадськістю», який є дієвим механізмом взаємодії жителів Запорізької області з керівництвом Запорізької облдержадміністрації, за звітний період проведено 13 гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами голови облдержадміністрації та його заступників, на які зателефонувало 152 жителі області.
З виїздом на місце проведено Дні контролю у Веселівському, Запорізькому та Василівському районах, в ході яких перевірено фактичне виконання доручень керівництва облдержадміністрацій за трьома зверненнями громадян.
Найбільш проблемні питання громадян було розглянуто на засіданнях постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян, зокрема:
щодо функціонування систем водопостачання та електропостачання в багатоквартирному будинку ОСББ «Правобережний» за колективним зверненням його мешканців;
щодо незаконного позбавлення субсидії учасника бойових дій внаслідок помилково нарахованого боргу Концерном «Міські теплові мережі»;
щодо аварійної ситуації на каналізаційному колекторі у м. Бердянську;
щодо дій працівників ПАТ «Запоріжжяобленерго», пов’язаних з некоректним нарахуванням оплати за електроенергію.
Облдержадміністрацією ретельно перевіряються всі звернення, в яких йдеться про недоліки у роботі органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування. При необхідності такі звернення направляються для перевірки правоохоронним органам.
Загалом за результатами розгляду звернень позитивно вирішено 2224, що становить 58,3 відсотка від загальної кількості звернень. Переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» 95 звернень (2,8%), не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян» 22 звернення (0,6 %), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону України «Про звернення громадян» 19 звернень (0,6 %), відмовлено у задоволенні на 67 звернень (1,8%). Надано роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушуваних проблем на 1293 звернення (33,9%).
Для прийому усних звернень громадян у телефонному режимі функціонує постійно діюча Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації, діяльність якої забезпечує Комунальна установа «Запорізький обласний контактний центр». Протягом першого півріччя 2019 року на Гарячу телефонну лінію надійшло 7075 звернень, що на 20,8 відсотка більше, ніж за аналогічний період минулого року (І півріччя 2018 – 5858).
Крім того, облдержадміністрацією забезпечено взаємодію з комунальною установою «Запорізький обласний контактний центр» щодо оперативного опрацювання звернень, що надходять на урядову гарячу лінію. Протягом звітного періоду з державної установи «Урядовий контактний центр» надіслано на розгляд 12046 звернень, що на 33,1 відсотка більше показника минулого року (І півріччя 2018 року – 9050 звернень).
Пріоритетними у зверненнях громадян на гарячі лінії Уряду та облдержадміністрації залишаються питання соціального захисту, комунального та дорожнього господарства, житлової політики та охорони здоров’я.
На виконання вимог Указу Президента України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування», з метою здійснення моніторингу організації роботи зі зверненнями громадян підсумки роботи за 2018 рік заслухано 15.03.2019 на засіданні колегії облдержадміністрації. За результатами розгляду питання видано розпорядження голови облдержадміністрації від 15.03.2019 № 130 «Про підсумки роботи зі зверненнями громадян у 2018 році та забезпечення виконання в області вимог законодавства України щодо розгляду звернень громадян», яке доведено до структурних підрозділів облдержадміністрації, райдержадміністрацій та органів місцевого самоврядування області для організації відповідної роботи на місцях.
З метою забезпечення інформованості громадськості про стан роботи зі зверненнями громадян на офіційному веб-порталі облдержадміністрації у розділі «Звернення громадян» (http://www.zoda.gov.ua/article/2380/zvernennya-gromadyan.html) щокварталу оприлюднюються узагальнені відомості про організацію роботи зі зверненнями громадян, розміщено контактні дані як громадянину звернутися до Запорізької облдержадміністрації, графіки особистого прийому громадян та гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами голови облдержадміністрації та його заступників, а також постійно висвітлюються результати проведення цих заходів.
У громадській приймальні облдержадміністрації організований і постійно проводиться щоденний консультативний прийом громадян працівниками відділу роботи із зверненнями громадян, в результаті якого громадяни можуть бути направлені до посадових осіб, до сфери діяльності яких належать порушені питання, або записані на особистий прийом до керівництва облдержадміністрації. Крім того, у блоці приміщень відділу роботи із зверненнями громадян надається юридична консультація працівниками юридичного відділу апарату облдержадміністрації.
Забезпечено щоквартальне звітування керівників структурних підрозділів облдержадміністрації, райдержадміністрацій, виконкомів міських (міст обласного значення) рад про стан організації роботи зі зверненнями громадян та заходи щодо підвищення її ефективності.
Проводяться засідання постійно діючої комісії з питань розгляду звернень громадян при голові облдержадміністрації, на яких у звітному періоді заслуховувалися доповіді голів Веселівської та Запорізької райдержадміністрацій, директора комунальної установи «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради по даному напрямку роботи, а також розглядалися проблемні питання, з якими зверталися громадяни до вищих органів влади та облдержадміністрації (4 звернення).
Для з’ясування фактичних результатів розгляду звернень громадян облдержадміністрацією проводилися дні контролю (опрацьовано 6 звернень).
Також в облдержадміністрації діє Телефону довіри, на який упродовж звітного періоду дзвінків не надходило.
Згідно з графіком працівниками відділу роботи із зверненнями громадян облдержадміністрації проведено перевірки додержання вимог законодавства про звернення громадян у 9 райдержадміністраціях, виконавчому комітеті Оріхівської міської ради (об’єднана територіальна громада) та Департаменті житлово-комунального господарства облдержадміністрації. У ході проведених перевірок надавалася практична та методична допомога щодо організації процесів роботи із зверненнями громадян відповідно до вимог чинного законодавства у цій сфері. Оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в райдержадміністраціях та структурному підрозділі облдержадміністрації проводилося за показниками, розробленими відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2009 № 630 «Про затвердження Методики оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади».
Окрему увагу облдержадміністрація приділяє підвищенню кваліфікації працівників новостворених об’єднаних територіальних громад у сфері роботи із зверненнями громадян. Так, на базі Запорізького обласного центру перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування 24.04.2019 проведено тематичний короткостроковий семінар «Актуальні питання реалізації положень законодавства щодо звернень громадян та доступу до публічної інформації» для посадових осіб місцевого самоврядування - працівників об’єднаних територіальних громад.
Для підвищення рівня правової освіти населення, роз’яснення прав і свобод людини і громадянина та засобів їх захисту, повноважень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування при Головному територіальному управлінні юстиції у Запорізькій області (далі – Управління) працюють 4 громадські приймальні, а саме: громадська приймальня з надання безоплатної первинної правової допомоги, з питань надання юридичної допомоги, безоплатних консультацій щодо вчинення нотаріальних дій, віртуальна та виїзна громадські приймальні. До зазначених вище громадських приймалень з початку 2019 року за правовою консультацією звернулося 978 осіб. Крім того, при Управлінні продовжують свою дію «гарячі» телефонні лінії та 1 «лінія довіри», на які протягом першого півріччя 2019року звернулося 280 осіб.
Крім того, для забезпечення інформованості громадян з правових питань на офіційному Інтернет-сайті Управління діють рубрики «Безоплатна правова допомога», «Відео» та банери «Звернення громадян», «Роз’яснення, юридичні консультації», «Інформація для внутрішньо переміщених осіб», в яких розміщено: нормативно-правові акти, що регулюють питання надання безоплатної первинної правової допомоги, зразки та бланки звернень, методичні посібники, графіки роботи громадських приймалень, відповіді на найбільш поширені питання, відеоматеріали з питань надання правової допомоги тощо.