Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації+38 0800 503 508
Гуманітарний штаб Запорізької області

Довідка про підсумки роботи зі зверненнями громадян у Запорізькій обласній державній адміністрації, районних державних адміністраціях та органах місцевого самоврядування Запорізької області за 2018 рік

22 січня 2019 - 09:40

1.   Надходження звернень громадян до Запорізької обласної державної адміністрації 

Протягом 2018 року  до облдержадміністрації, у т.ч. через органи влади вищого рівня, надійшло 3553 звернення, що у порівнянні з аналогічним періодом  2017 року менше на 4,8  відсотка  (2017 рік – 3733).

Із загальної кількості звернень, що надійшли до облдержадміністрації,    3232 – письмових,  що майже дорівнює показнику попереднього року  (2017 рік – 3251 звернення).  Із них на спеціальну електронну пошту облдержадміністрації gromada@zoda.gov.ua  надійшло  395 електронних звернень,  що на 21,2 відсотка більше аналогічного показника попереднього року (2017 рік – 326).  На особистих та виїзних прийомів громадян керівництва облдержадміністрації отримано 321 звернення,  що на 33,4 відсотка менше порівняно із попереднім роком (2017 рік - 482).

Надходження звернень громадян через вищі органи державної влади України  порівняно з минулорічним показником  зросло на 11,0 відсотків    (964  звернення у  2018 році   проти  868 у 2017 році). Їх питома вага становить 27,1 відсотка від загальної кількості звернень.  Найбільше звернень  надійшло з Адміністрації Президента України – 480 (2017 рік – 469). Зросла кількість звернень із  Кабінету Міністрів України – 248  проти  205 у 2017 році,  міністерств та відомств  120 проти 117 у 2017 році,  Верховної Ради України 116 проти 77 у 2017 році.

Серед  загальної  кількості  звернень     94,9 відсотка складають заяви (клопотання), 4,8 відсотка – скарги, 0,3  відсотка – пропозиції.

 Більша частина звернень надійшла до облдержадміністрації від жителів міст обласного значення 2424 звернень,  або 68,2 відсотка від загальної кількості звернень, із них найбільше звернень надійшло від жителів  міста  Запоріжжя (2127 звернень, або 59,9 відсотка від загальної кількості звернень).

Від жителів  районів області надійшло 1052 звернення,  або 29,6 відсотка від загальної кількості звернень. Серед районів області найчастіше до органів влади усіх рівнів  зверталися жителі Запорізького (106 звернень), Вільнянського (102),  Василівського (94) та Кам’янсько-Дніпровського (93) районів.

У розрахунку на 10 тис. населення найбільш активно зверталися (при середньому показнику по області 20 звернень) жителі м. Запоріжжя (29), Новомиколаївського (36), Бердянського, Кам’янсько-Дніпровського, Приморського (по 24), Більмацького, Вільнянського (по 22) районів.

Найменше звернень у розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів м. Енергодара (7), м. Мелітополя (8) та Якимівського (8) району. 

Кількість повторних звернень у порівнянні з попереднім роком збільшилася на 18,5 відсотка і складає 64 звернення, або 1,8 відсотка від загальної кількості звернень.  Найбільше повторних звернень надійшло від жителів міст Запоріжжя (28), Бердянська та Мелітополя (по 8).

Аналіз свідчить, що основною причиною повторних звернень є невдоволення заявників наданими роз’ясненнями щодо порядку вирішення їх проблем, в тому числі і тих питань, розгляд яких припинено згідно зі ст.8 Закону України «Про звернення громадян»,  а також питань,  що не відносяться до компетенції облдержадміністрації.

За звітний період до обласної державної адміністрації надійшло 249 колективних звернень, з них 3 масових (акційних), що складає 7,0 відсотків від загальної кількості звернень. У порівнянні з попереднім роком кількість цих звернень зменшилася на 12,0 відсотків (2017 рік – 283). Найбільше колективних звернень надійшло від жителів м. Запоріжжя (88), Більмацького  (23), Василівського  (16), Вільнянського та Запорізького (по 15) районів.

Серед акційних звернень учасники акцій вимагали:

встановлення для ПАТ «Запоріжжяобленерго» алгоритму розподілу коштів, який забезпечить гарантоване надходження коштів на поточний рахунок електропостачальника для виплати заробітної плати працівникам;

здійснення перерахунку пенсій для ветеранам та пенсіонерам силових структур України;

повернення на доопрацювання законопроектів №8487 щодо оподаткування акцизним податком легкових транспортних засобів та №8488 щодо ввезення транспортних засобів на митну територію України.  

З урахуванням колективних звернень до облдержадміністрації звернулося 20133 громадянина (2017 рік – 18565 громадян).

У зверненнях громадяни впродовж 2018 року порушили 4021 питання різної тематики, що на 4,0 відсотка менше аналогічного показника попереднього року (2017 рік – 4188 питань).

Пріоритетними у зверненнях залишаються питання соціального захисту,  комунального господарства, охорони здоров’я та  житлової політики.

Протягом останніх років найбільш актуальною групою питань залишаються звернення соціального спрямування – 1740 питань означеної тематики, або 43,3 відсотка від загальної кількості питань. Кількість цих питань зменшилася на 4,9 відсотка (2017 рік – 1829, або 43,7 відсотка). Пріоритетним для громадян було питання надання адресної грошової  допомоги на лікування (1324 питання, або 76,1 відсотка від загальної кількості питань цієї тематики). Серед інших  були питання призначення та виплати субсидії, отримання державних соціальних виплат та пільг, перегляду розміру пенсій. Найбільше звернень цієї тематики надійшло від жителів  м. Запоріжжя, Кам’янсько-Дніпровського, Василівського та Новомиколаївського районів.

Друге місце за актуальністю посіли питання комунального та дорожнього господарства – 569 питань, або 14,2 відсотка від загальної кількості порушених питань. Кількість цих питань у порівнянні з аналогічним показником попереднього року  збільшилася на 30,8 відсотка (2017 рік – 435, або 10,4 відсотка). Найчастіше у цій тематичній групі порушувалися питання стосовно  експлуатації та ремонту житла, санітарного стану та благоустрою прибудинкових територій, якості житлово-комунальних послуг, їх тарифної політики та оплати, а також неналежного стану автодоріг державного, місцевого значення та доріг комунальної власності у населених пунктах. Найбільше звернень цієї тематики надійшло з міст Запоріжжя, Бердянська, Мелітополя, Василівського, Вільнянського, Гуляйпільського та Запорізького районів.

На третьому місці за актуальністю перебувають питання охорони здоров’я – 265 питань (6,6 відсотка). Кількість цих питань зменшилася на 10,8 відсотка порівняно з аналогічним показником попереднього року (2017 рік – 297, або 7,1 відсотка). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання щодо надання безоплатної медичної допомоги, забезпечення ліками в рамках державної програми «Доступні ліки», неправомірних, на думку заявників,  дій працівників закладів охорони здоров’я, роботи МСЕК та порядку вибору лікаря первинної допомоги.  Більшість звернень цієї тематики надійшло з  м. Запоріжжя, Василівського, Вільнянського та Приморського районів.

Четверте місце за актуальністю посіли  питання житлової політики – 216  питань (5,4%), кількість яких зменшилася на 31,2 відсотка у порівнянні з попереднім роком (2017 рік –  314, або 7,5 відсотка). У цій тематичній групі громадяни найчастіше порушували питання:  поліпшення житлових умов, передачі житлових будинків, гуртожитків до комунальної власності, об’єднання мешканців багатоквартирних будинків, кредитування житлового будівництва. Найбільше звернень з питань житлової політики надійшло з         міст Запоріжжя та Бердянська, Василівського та Оріхівського районів.

Питання роботи транспорту та зв’язку перебувають на п’ятому місці – 205 питань (5,1 відсотка). Кількість цих питань у порівнянні з аналогічним показником попереднього року  збільшилася на 11,4 відсотка (2017 рік – 184, або 4,4 відсотка).  Актуальним у зверненнях щодо роботи транспорту постали питання щодо внесення змін до деяких маршрутів приміського сполучення, недотримання графіків руху транспорту,  а також незадовільної якості перевезення пасажирів. Найбільше звернень цієї тематики надійшло з Вільнянського, Запорізького та Мелітопольського районів.

Залишаються актуальними звернення, пов’язані з роботою відділень Укрпошти у сільській місцевості, а також функціонуванням мереж зв’язку, серед яких переважали скарги щодо незадовільної роботи стаціонарного телефонного зв’язку через масові пошкодження та викрадення кабелю телекомунікаційних мереж.

Шосте місце за актуальністю посіли питання аграрної політики і земельних відносин – 189 питань (4,7 відсотка). Кількість цих питань у порівнянні з аналогічним показником попереднього року  зменшилася на 27,3 відсотка (2017 рік – 260, або 6,2 відсотка). У цій тематичній групі громадяни порушували питання щодо індивідуального землекористування і присадибного господарства,  отримання та оформлення документів на приватизацію земельних ділянок,  розрахунків за здані в оренду паї, діяльності окремих сільгосппідприємств.

Питання забезпечення дотримання законності та охорони правопорядку перебувають на сьомому місці – 166 питань (4,1 відсотка), що практично дорівнює показнику відповідного періоду попереднього року (2017 рік  –  177, або 4,2 відсотка).  Проблеми, які найчастіше порушуються у зверненнях громадян цієї тематичної групи стосуються діяльності чи бездіяльності працівників поліції; тяганини при розслідуванні, відмови у порушенні та безпідставного закриття кримінальних справ; порушень громадського порядку, непорозумінь між сусідами; реєстрації громадян за місцем проживання;  діяльності судових органів та перегляду судових рішень

Серед актуальних у зверненнях громадян до облдержадміністрації можна відзначити  питання: діяльності  органів місцевого самоврядування – 114 (2,8 відсотка), діяльності місцевих органів виконавчої влади – 113 (2,8 відсотка) та освіти – 98 (2,4 відсотка).

Незважаючи на зменшення  на 9,8 відсотка кількості звернень з питань праці та заробітної плати – 55 (1,4 відсотка), болючою  темою для громадян   та керівництва облдержадміністрації залишалися питання невиплати заробітної плати  на підприємствах ПАТ «Запоріжжяобленерго»,  ЗДП «Кремнійполімер», ДП «Аеропорт Бердянськ», ДП «Мелітопольський завод «Гідромаш». Облдержадміністрація  упродовж 2018 року плідно взаємодіяла з центральними органами виконавчої влади,  у сфері управління яких знаходяться підприємства державного сектору економіки, що мають борги із заробітної плати, та пропонувала шляхи розв’язання проблеми погашення заборгованості із заробітної плати перед працівниками цих підприємств.

Значна частина звернень надійшла до облдержадміністрації від громадян, що потребують соціального захисту та підтримки – 1597 звернень, або 44,9 відсотка від загальної кількості звернень, зокрема:

         за категоріями громадян:

від інвалідів, учасників війни та бойових дій – 130 звернень;

від інвалідів І, ІІ, ІІІ групи – 986;

від ветеранів праці – 272;

від дітей війни – 117;

від членів багатодітних сімей, одиноких матерів, жінок, що мають звання «Мати-героїня»  – 89;

від учасників ліквідації аварії на ЧАЕС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 3;

за соціальним станом: від пенсіонерів – 1375 звернень, або 38,7 відсотка від загальної кількості звернень за цей період.

Окремо слід відзначити надходження 31 звернення від вимушених переселенців із Донецької та Луганської областей,  що складає 0,9 відсотка від загальної кількості звернень до облдержадміністрації за 2018 рік. Кількість цих звернень у порівнянні з попередніми  роками зменшилася більш ніж у 2 рази.

Голова обласної державної адміністрації та його заступники приділяють велику увагу розгляду  звернень пільгової категорії громадян, безпосередньому спілкуванню з мешканцями області під час проведення особистих та виїзних прийомів, гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами, що в свою чергу стало для жителів області реальним засобом звернутися задля вирішення нагальних проблем або висловлення пропозицій з питань, що їх турбують, та відіграють важливу роль у посиленні довіри до влади.

Здебільшого ця категорія громадян зверталась за матеріальною допомогою для вирішення соціально-побутових проблем та оплати лікування.

З метою підтримки жителів області та вимушених переселенців, які зареєстровані на території області і потребують соціального захисту,  у рамках реалізації обласної Програми соціальної підтримки ветеранів війни, праці, дітей війни, інвалідів, інших соціальних груп населення, що перебувають у складних життєвих обставинах «Назустріч людям» на 2017 – 2019 роки із обласного бюджету виділено грошову допомогу 735 громадянам  на загальну суму 1274 тис. грн. У стадії розгляду перебуває 9 звернень  на отримання матеріальної допомоги.

На особистому контролі голови облдержадміністрації К.Бриля перебувають питання про виділення земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства учасникам АТО. 

При облдержадміністрації третій рік функціонує обласний Центр допомоги учасникам антитерористичної операції та його представництва у містах та районах області.  Більшість питань стосувалася  отримання земельних ділянок, надання матеріальної допомоги, лікування, працевлаштування та профпідготовки.         Упродовж 2018 року надійшло 137 заяв щодо надання у власність земельних ділянок для ведення особистого селянського господарства. З них позитивно вже вирішено 66 - отримано дозволи на розробку землевпорядної документації, розробляються документи. Прийнято 69 заяв щодо надання у власність земельних ділянок під  садівництво - 44 заявники отримали дозволи на розробку землевпорядної документації. Крім цього, 15 ветеранів отримали земельні ділянки площею 0,7 – 0,8 га у дачному кооперативі у  с. Вільнокур’янівське. Наразі вирішуються питання щодо отримання дачних ділянок біля с. Малокатеринівка Запорізького району. Крім цього, прийнято понад 250 ветеранів і військовослужбовців, яким роз’яснено законодавство України стовно пільг та гарантій.            

Загалом від часу запровадження ініціативи щодо надання земельних ділянок учасникам АТО і до сьогодні у Запорізькій області військові вже завершили процес оформлення 2454 земельних ділянок у власність. Загалом на Запоріжжі учасники АТО та члени родин загиблих військовослужбовців отримали 5342 дозволи на розроблення проектів землеустрою щодо відведення землі.

Чотири інваліди війни III групи з числа військовослужбовців, які брали безпосередню участь в антитерористичній операції та потребують поліпшення житлових умов чи придбання житла, у поточному році отримали грошову компенсацію на придбання житла у Пологівському районі та м. Запоріжжя. З обласного бюджету на це було спрямовано  близько 2,7 млн. грн.

В рамках проекту «Влада на зв’язку з громадськістю» в облдержадміністрації працює гаряча телефонна лінія спілкування із громадянами  голови облдержадміністрації та його заступників, за допомогою якої  жителі області мають можливість повідомляти про місцеві проблеми, а керівництво облдержадміністрації – швидко реагувати на них. За звітний період  проведено  23 гарячі телефонні лінії спілкування із громадянами голови облдержадміністрації та його заступників, на які зателефонувало 264 жителі області.

Згідно з графіком, затвердженим розпорядженням голови облдержадміністрації від 24.03.2017 № 119 (зі змінами) керівництвом облдержадміністрації упродовж  2018 року проведено 137 особистих прийомів, у тому числі 46 виїзних  прийомів у районах області,  під час яких надійшло 321 звернення.

Показовим є результативність виконання доручень, наданих за підсумками розгляду звернень, що надходили до керівництва облдержадміністрації під час особистих прийомів.

За зверненням інваліда ВВВ І групи Супруна В.Д. про вирішення питання санаторно-курортного лікування заявника було забезпечено путівкою  до спеціалізованого Одеського санаторію «Салют». Інваліда ІІІ групи Балабкіна Ю.О. забезпечено санаторно-курортною путівкою до санаторію «Арктика» м. Бердянська.

За зверненням багатодітної матері Овчініної Н.В. надана допомога в оформленні паспорту її дочці-інваліду дитинства.

За наслідками розгляду колективного звернення жителів м. Енергодара щодо вирішення питання відкриття центру гемодіалізу в м. Енергодарі, яке перебувало на додатковому контролі в облдержадміністрації з 2017 року, у липні 2018 року було відкрито гемодіалізне відділення державного закладу «Медико-санітарна частина №1» в  м. Енергодарі.

За зверненням  Куковинець А.Г.  щодо організації інклюзивного навчання  сина облдержадміністрацією спільно з КУ «Інклюзивно-ресурсний центр» Токмацької районної ради  було організовано навчання дитини заявниці в інклюзивному класі згідно з рекомендаціями інклюзивно-ресурсного центру.

 За колективним зверненням жителів смт. Веселе з питання потрапляння  каналізаційних стоків  до водопровідної мережі було проведено демонтаж та перенесення каналізаційної труби в іншому напрямку згідно з санітарними нормами.

Жителі села Мар'ївка Мелітопольського району висловили подяку голові облдержадміністрації за надану допомогу з обласного бюджету 500 000 тис грн. на завершення  газифікації села.

У зв’язку з численними  зверненнями громадян щодо незадовільного стану автодоріг в області (57 звернень) оновлення автошляхів регіону стало одним із пріоритетів роботи влади.  Під час робочих поїздок до районів області  голова облдержадміністрації перевіряв хід виконання цих робіт, в результаті  чого Запорізька область стала одна з лідерів по ремонту доріг. Ремонтні роботи виконувалися на ділянках автодоріг державного значення Запоріжжя-Маріуполь, Василівка-Бердянськ, а також ділянках автодоріг місцевого значення Запоріжжя-Біленьке (Запорізький район), Пологи-Кінські Роздори-Андріївка-Нововасилівка-Бердянськ (Бердянський, Більмацький, Пологівський райони).

Також облдержадміністрацією ретельно перевіряються всі звернення, в яких йдеться про недоліки у роботі органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування.  У разі підтвердження фактів вживаються заходи відповідного реагування.

Так, за результатами розгляду  звернення Волтер Л.М. про відмову Департаментом реєстраційних послуг Запорізької міської ради у реєстрації місця проживання відповідно до договору найма жилого приміщення, скарга заявниці була визнана обґрунтованою. У зв’язку з чим облдержадміністрація направила  листа Запорізькому  міському голові від 19.04.2018 щодо забезпечення виконання норм чинного законодавства, зокрема приписів ст. 158 Житлового кодексу. За наслідками його розгляду Запорізькою міською радою прийнято рішення міської ради від 30.05.2018 № 28 «Про реєстрацію договорів найму (піднайму, оренди) жилих приміщень».

На звернення Янчева О.С. про бездіяльність, на думку заявника, працівників правоохоронних органів щодо захисту сина заявника від проявів домашнього насильства облдержадміністрацією ретельно перевірені наведені факти. Питання було розглянуто на розширеному засіданні комісії, за наслідками якої прийнято рішення про взяття під соціальний супровід сім’ї, де виховується неповнолітня дитина, а також матеріали звернення були надіслані для розгляду до Головного управління Національної поліції в Запорізькій області.

За зверненням Мар’янова Р.Л. щодо демонтажу символіки тоталітарного режиму у ЗОШ №58 м. Запоріжжя облдержадміністрацією направлено відповідного листа Запорізькому міському голові з проханням вжити невідкладних заходів з розгляду порушеного питання. За наслідками чого виконавчим комітетом міської ради було демонтовано скульптурне зображення на фасаді будівлі школи, що поєднувало серп,молот і п’ятикутну зірку.

На звернення Дугіної С.В. про неправомірні дії Мелітопольської райдержадміністрації щодо звільнення заявниці  облдержадміністрацією ретельно перевірені наведені факти. Питання було розглянуто на розширеному засіданні комісії, яку було створено розпорядженням голови облдержадміністрації від 23.07.2018 №383, за наслідками якої визнано дії Мелітопольської райдержадміністрації законними і обґрунтованими.

З метою всебічного розгляду звернення мешканців Більмацького району щодо дотримання умов договору оренди водного об’єкта гр. Ружицьким І.М. було видано розпорядження голови облдержадміністрації від 31.10.2018 № 571, яким створено  робочу комісію з розгляду та перевірки порушених у зверненні питань. За наслідками роботи комісії орендарем були визначені місця для безоплатного любительського рибальства населення та надано доручення  Більмацькій райдержадміністрації здійснити інвентаризацію земельних ділянок в прибережній захисній смузі.

За підсумками розгляду звернень, що надійшли до облдержадміністрації,  позитивно вирішено 750, що становить 21,1 відсотка від загальної кількості звернень.  Переслані за належністю відповідно до ст. 7 Закону України «Про звернення громадян» 522 звернення (14,7 відсотка),  не підлягали розгляду відповідно до ст. 8 і 17 Закону України «Про звернення громадян»  105 звернень (2,9 відсотка), повернуто авторові відповідно до ст. 5 і 7 Закону України «Про звернення громадян» 7 звернень (0,2 відсотка). Переважній більшості заявників  (59,0 відсотків) надано роз’яснення з посиланням на правові норми або повідомлено про необхідність вжиття додаткових дій для подальшого вирішення порушених проблем.

Для прийому усних звернень громадян  у телефонному режимі  функціонує постійно діюча Гаряча телефонна лінія Запорізької обласної державної адміністрації, діяльність якої забезпечує Комунальна  установа  «Запорізький обласний контактний центр» Запорізької обласної ради.  Протягом 2018 року на Гарячу телефонну лінію надійшло  13791 звернення, що на 17,0 відсотків  більше, ніж за аналогічний період минулого року (2017 рік –11784). Найчастіше у звітному періоді громадяни порушували питання комунального та дорожнього господарства (31,2 відсотка), соціального захисту (10,5 відсотка), житлової політики (10,2 відсотка), діяльності місцевих органів влади (5,4 відсотка)  та зв’язку (5,3 відсотка).                 

Крім того, облдержадміністрацією  забезпечено взаємодію з комунальною  установою  «Запорізький обласний контактний центр» щодо оперативного опрацювання звернень, що надходять на урядову телефонну «гарячу лінію». Протягом звітного періоду з державної установи «Урядовий контактний центр» надіслано на розгляд  21621  звернення, що на 4,3 відсотка  менше показника попереднього року  (2017 рік – 22590). Пріоритетними у зверненнях на урядову телефонну «гарячу лінію» залишаються питання соціального захисту (40,2 відсотка),  комунального господарства та дорожнього господарства (22,8 відсотка), житлової політики (16,5 відсотка) та охорони здоров’я (7,5 відсотка).

На виконання вимог Указу Президента  України від 07 лютого 2008 року № 109/2008 «Про першочергові заходи щодо забезпечення реалізації та гарантування конституційного права на звернення до органів державної влади та органів місцевого самоврядування»  стан роботи зі зверненнями громадян щокварталу аналізується. Відомості про організацію роботи зі зверненнями громадян  у 2018 році оприлюднено на веб-порталі облдержадміністрації  (http://www.zoda.gov.ua/article/1030/pidsumki-roboti-zi-zvernennyami-gromadyan.html).       Крім того,  на веб-порталі облдержадміністрації розміщено контактні дані як громадянину звернутися до Запорізької облдержадміністрації, графіки особистого прийому громадян та гарячих телефонних ліній спілкування із громадянами голови  облдержадміністрації та його заступників,  а також постійно висвітлюються результати проведення цих заходів.

Підсумки роботи зі зверненнями громадян за 2017 рік було розглянуто 28.03.2018  на засіданні колегії облдержадміністрації. За результатами розгляду питання видано розпорядження голови облдержадміністрації від 28.03.2018       № 173 «Про підсумки роботи зі зверненнями громадян та вдосконалення відповідної роботи у 2018 році», яке доведено  до структурних підрозділів облдержадміністрації,  райдержадміністрацій та органів місцевого самоврядування області для організації відповідної роботи на місцях.

Свою роботу продовжила створена у 2008 році постійно діюча комісія з питань розгляду звернень громадян при голові облдержадміністрації, склад якої було оновлено розпорядженням голови облдержадміністрації від 12.12.2018 № 662.

Забезпечено щоквартальне звітування керівників структурних підрозділів облдержадміністрації, райдержадміністрацій, виконкомів міських (міст обласного значення) рад про стан організації роботи зі зверненнями громадян та заходи щодо підвищення її ефективності.

Для з’ясування фактичних результатів розгляду звернень громадян облдержадміністрацією проводилися дні контролю (опрацьовано 12 звернень).

Стан виконання доручень керівництва облдержадміністрації перевірено за зверненнями невідкладного характеру (надання медичної допомоги на безкоштовній основі, відновлення водопостачання та електропостачання в населених пунктах, надання комунальних послуг у багатоповерхівках).

Протягом 2018 року згідно розпоряджень голови облдержадміністрації було створено 3 робочих групи по розгляду звернень громадян з окремих питань.

У громадській приймальні облдержадміністрації організований і постійно проводиться щоденний консультативний прийом громадян працівниками відділу роботи із зверненнями громадян, в результаті якого громадяни можуть бути направлені до посадових осіб, до сфери діяльності яких належать порушені питання, або записані на особистий прийом до керівництва облдержадміністрації.

Згідно з розпорядженням голови облдержадміністрації від 22.11.2017      № 624 «Про проведення комплексних перевірок у 2018 році» працівниками відділу роботи із зверненнями громадян апарату облдержадміністрації перевірено додержання вимог законодавства про звернення громадян у 3 виконкомах міських рад міст обласного значення (Мелітопольський, Бердянський, Токмацький); 5 райдержадміністраціях (Мелітопольська, Чернігівська, Гуляйпільська, Пологівська,  Токмацька);  2 структурних підрозділах облдержадміністрації (Департамент промисловості та розвитку інфраструктури, Департаменті агропромислового розвитку) .  У ході перевірок проведено оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян за розробленими показниками відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 24.06.2009 № 630 «Про затвердження Методики оцінювання рівня організації роботи із зверненнями громадян в органах виконавчої влади». Проведені перевірки у поточному році та минулих роках дозволяють зробити висновок, що районними державними адміністраціями та міськвиконкомами міст обласного значення в цілому вживаються заходи щодо поліпшення роботи зі зверненнями громадян та попередження їх надходження, посилена увага до розгляду звернень громадян та організації особистого прийому.

Серед організаційних заходів облдержадміністрації, спрямованих на поліпшення роботи щодо розгляду звернень громадян, результативним є навчання в Центрі перепідготовки та підвищення кваліфікації працівників органів державної влади, органів місцевого самоврядування.

Упродовж  2018 року  для працівників  органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, які вперше прийняті на державну службу та службу в органи місцевого самоврядування,  проведено  3 тематичні короткострокових семінари «Основні вимоги організації роботи органів публічної влади у сфері реалізації права громадян на звернення та забезпечення доступу до публічної інформації».

У рамках проведення «Дня об’єднаних територіальних громад»  26.03.2018  відбувся навчальний семінар для сільських, селищних, міських голів об’єднаних територіальних громад на тему: «Організація роботи в об'єднаних територіальних громадах щодо виконання вимог Закону України «Про звернення громадян».

За участю голови облдержадміністрації К.Бриля, керівника апарату облдержадміністрації З.Бойко в Запоріжжі відбулася всеукраїнська нарада- семінар «Стан і перспективи розвитку національної системи опрацювання звернень до органів виконавчої влади», на якій зібралися представники 12 контактних центрів, у т.ч. Урядового контактного центру. Головною темою обговорення стало вдосконалення законодавства про звернення громадян та підвищення стандартів роботи суб’єктів Національної системи опрацювання звернень.

Протягом 2018 року керівництвом  облдержадміністрації проведено 168 виступів на обласному радіо та телебаченні, проведено 44  брифінги та прес-конференції, 312 виступів у друкованих засобах масової інформації з питань роз’яснення положень законодавчих актів та впровадження адміністративно-територіальної реформи, суспільно-політичної ситуації в державі і області тощо. 

Для підвищення рівня правової освіти  населення, роз’яснення прав і свобод людини і громадянина та засобів їх захисту, повноважень органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування при Головному територіальному управлінні юстиції у Запорізькій області (далі - Управління) працюють 4 громадські приймальні,  а саме: громадська приймальня з надання безоплатної первинної правової допомоги, з питань надання юридичної допомоги, безоплатних консультацій щодо вчинення нотаріальних дій, віртуальна  та виїзна громадські приймальні. Упродовж 2018 року в зазначених громадських приймальнях надано правову допомогу 346 громадянам.

При Управлінні продовжують свою діяльність 5 «гарячих» телефонних ліній та 1 «лінія довіри», на які зателефонувало 241 особа.

Крім того, для забезпечення інформованості громадян з правових питань на офіційному Інтернет-сайті Управління діють рубрики «Безоплатна правова допомога», «Відео» та банери «Звернення громадян», «Роз’яснення, юридичні консультації», «Інформація для внутрішньо переміщених осіб», в яких розміщено: нормативно-правові акти, що регулюють питання надання безоплатної первинної правової допомоги, зразки та бланки звернень, методичні посібники, графіки роботи громадських приймалень, відповіді на найбільш поширені питання, відеоматеріали з питань надання правової допомоги тощо.

 

2.     Надходження звернень громадян до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування Запорізької області

 

Протягом 2018 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування  Запорізької області надійшло близько 115,4 тис. звернень, що на    1,3 % більше порівняно з попереднім роком (2017 рік – 113,9 тис). Із загальної кількості звернень 67,0 тис.  (58,1 відсотка) надійшли поштою, 48,4 тис. (41,9 відсотка) подано на особистих прийомах.

Переважна частина зазначених звернень надійшла до органів місцевого самоврядування – 107,9 тис., або 93,5 відсотка від загальної кількості звернень.  Із них найбільше звернень надійшло до сільських рад та сільських рад  об’єднаних територіальних громад – 38,2 тис. (33,1відсотка ), а також міських рад міст обласного значення – 31,2 тис.  (27,0 відсотків) від загальної кількості усіх звернень до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області.

До місцевих державних адміністрацій області упродовж 2018 року надійшло 7,5 тис. звернень, або 6,5 відсотка від загальної кількості усіх звернень до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області.  Із них:

          до обласної державної адміністрації – 3,6 тис. звернень (3,1 відсотка);

          до районних державних адміністрацій надійшло  3,9 тис. звернень (3,4 відсотка).

За підсумками 2018 року понад в 2 рази зросли темпи надходження звернень до міських рад міст районного значення, міських рад  об’єднаних територіальних громад.

В той же час кількість звернень до місцевих державних адміністрацій зменшилася на  9,6 відсотка  зокрема:  обласної державної адміністрації (– 4,8 відсотка), районних державних адміністрацій (– 14,4 відсотка).

Зростання динаміки надходження звернень громадян  спостерігається  на 10 територіях і найбільша у Оріхівському  (у 3 рази),  Михайлівському (у 2 рази) та   Гуляйпільському (+75,0 відсотків) районах.

У розрізі   територій у розрахунку на 10 тис. населення найбільше звернень громадян (при середньому показнику по області 1142  звернення)  надійшло до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування від жителів Приморського (5420 звернень), Бердянського (3749), Токмацького (2494), Новомиколаївського (1689) та  Якимівського (1680) районів.

Найменше звернень у  розрахунку на 10 тис. населення надійшло від жителів міст Мелітополя (158), Енергодара (209) та Запоріжжя (279), Чернігівського (260), Михайлівського (335) та Великобілозерського (375) районів.

Упродовж  2018 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло  3418  повторних звернень громадян (3,0 відсотки), що у порівнянні з попереднім  роком   більше на  17,7 відсотка (2017 рік – 2903 звернення, або 2,5 відсотка). Із загальної кількості повторних звернень по області  81,4 відсотка звернень надійшло до міських рад міст обласного значення.  Беззаперечним «лідером» за кількістю повторних звернень, як і у попередні роки, залишається виконавчий комітет Запорізької міської ради (2736 звернень, або 80,0 відсотків від загальної кількості повторних звернень).  

Найвищий показник повторності серед районів мають Токмацький (26 звернень), Якимівський (22), Новомиколаївський (21) та Запорізький (20).

Протягом 2018 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування надійшло  3956 колективних звернення  (3,4 відсотка), що у порівнянні з попереднім  роком   менше на  6,7 відсотка (2017 рік – 4242, або 3,7 відсотка). Найбільше колективних звернень надійшло від жителів міст Запоріжжя (934) та Бердянська (388); серед районів – від жителів Запорізького (188), Василівського (149), Вільнянського (124) та Оріхівського (119).

 

Протягом 2018 року до місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування області надійшло 29005 звернень від найменш соціально захищених категорій громадян, з них:

 від учасників та інвалідів війни, учасників бойових дій – 5072 звернення (4,4 відсотка від загальної кількості);

 від інвалідів І, ІІ, ІІІ групи - 6457 звернень (5,6 відсотка);

від ветеранів праці - 4872 звернення (4,2 відсотка);

від дітей війни – 5871 звернення (5,1 відсотка);

від членів багатодітних сімей та одиноких матерів, матерів-героїнь – 6334 звернення (5,5 відсотка);

від учасників ліквідації наслідків аварії на ЧАЄС та осіб, що потерпіли від Чорнобильської катастрофи – 399 звернень (0,3 відсотка).

Питома вага звернень цих категорій громадян у 2018 році склала 25,1 відсотка від їх загальної кількості за цей період (у 2017 році – 30536 звернень, або 26,8 відсотка).

 

У зверненнях до місцевих державних адміністрацій та  органів місцевого самоврядування області громадяни порушили 116,9 тис. різноманітних питань, що на 1,2 відсотка більше показника попереднього року (2017 рік – 115,5 тис. питань).   

На першому місці, як і у попередні роки,  перебували питання соціального захисту (37,3 тис. звернень, або 31,9 відсотка), на другому місці за актуальністю питання комунального господарства (18,5 тис. звернень, або 15,8 відсотка), на третьому місці - питання аграрної політики і земельних відносин (16,9 тис. звернень, або 14,5 відсотка), на четвертому місці питання житлової політики (10,8 тис. звернень, або 9,2 відсотка).

Слід відмітити наявність розбіжностей у структурі тематики, що надійшли до місцевих органів влади у містах та районах по деяким групам питань.  Якщо у зверненнях до місцевих державних адміністраціях та органів місцевого самоврядування у районах на першому місці перебувають питання соціального захисту, то у зверненнях до органів місцевого самоврядування у містах обласного значення – питання комунального господарства. Закономірними є показники з питань аграрної політики і земельних відносин, які  в сільських районах посіли друге місце по актуальності, а у зверненнях до міських рад міст обласного значення – четверте.

За результатами розгляду звернень місцевими державними адміністраціями та органами місцевого самоврядування  позитивно вирішено 62,4 тис. звернень, що становить 54,0 відсотки від загальної кількості звернень та на 3,5 відсотка більше показника попереднього року.  Найбільш високі показники позитивно вирішених звернень  громадян мають міські ради міст районного значення, міські ради об’єднаних територіальних громад (84,0 відсотки від загальної кількості звернень до відповідних органів), сільські ради, сільські ради об’єднаних територіальних громад (72,3 відсотка), селищні ради, селищні ради об’єднаних територіальних громад (67,9 відсотка).

Робота зі зверненнями громадян залишається на постійному контролі керівництва місцевих державних адміністрацій та органів місцевого самоврядування і спрямовується на вдосконалення форм та методів цієї роботи задля надання більш якісних послуг жителям Запорізької області.

 

 

 

 

Керівник  апарату

облдержадміністрації

 

                              З. БОЙКО