У Мелітопольському державному педагогічному університеті імені Богдана Хмельницького триває триденна всеукраїнська науково-практична конференція «Особистісно-професійний розвиток вчителя в умовах реалізації концепції нової української школи». У заході взяв участь заступник Міністра освіти і науки України Павло Хобзей.
Урядовець наголосив, що реформування системи освіти і реалізація концепції Нової української школи передбачають, у першу чергу, появу вчителів нової формації. Щоб виростити такі кадри, для педагогів уже організували десятиденний курс підвищення кваліфікації. Планується також дистанційне навчання.
Павло Хобзей також назвав головні вимоги до вчителів Нової української школи.
- Учитель - основа Нової української школи. І це повинен бути лідер, який поведе за собою дітей. Основна вимога - любити дитину. Вчитель повинен бути лідером у класі, але бути на рівні учня, а не ставити себе вище за нього. Він повинен розвивати дитину, а не пригнічувати, і розуміти, що кожна дитина - індивідуальна. Друга умова - вчитель повинен проявляти ініціативу і брати на себе відповідальність за результат. Закон дає право йому самостійно вибирати програму в залежності від рівня учнів. Тепер потрібно працювати інакше, а наш учитель до цього, на жаль, не готовий. Він, як і раніше, готовий йти за програмою строго за підручником, стояти біля дошки і передавати знання. Але сьогодні цього вже мало. Тепер стоїть питання компетенції через діяльність, а це для наших вчителів нове. І якщо ми зараз не підтримаємо вчителя, нерозумно розраховувати, що після 10-денних курсів він зміниться. Це ментальна проблема - нам потрібно міняти цінності і підходи, і найголовніше - той авторитарний стиль, який у нас завжди був у школах. І тут важлива співпраця з владою, з педуніверситетом, - зазначив заступник міністра освіти.
Крім цього, Павло Хобзей анонсував зміни в підходах до навчання майбутніх педагогів у вищих навчальних закладах.
- Міністерство вже працює над створенням двох документів, один з яких - концепція педагогічної освіти в Україні. По-перше, практика на останніх двох курсах повинна займати не менше третини часу навчання, інакше нічому ми учителів не навчимо. Ми б хотіли додати в навчальну програму те, що у медиків називається інтернатурою. У нас учителем людина може називатися відразу після отримання диплома і це неправильно. В багатьох країнах для отримання кваліфікації вчителя цього недостатньо. Випускники працюють у школах, як інтерни в лікарнях, і тільки потім директор школи визначає, буде випускник учителем чи ні. Ми ж беремо до університетів тільки за результатами оцінювання й атестата, не проводячи психологічного оцінювання кандидата. Але ж люди, які дратуються самі і дратують дітей, не можуть працювати в школі. Є і такий нюанс - ми не можемо довірити директору школи визначати, кому бути вчителем, а кому ні, оскільки це тягне за собою корупцію. Тому сьогодні нам потрібно працювати над створенням критеріїв, хто може працювати вчителем, а хто ні, - резюмував посадовець.
Про реалізацію концепції Нової української школи в регіоні розповіла директор Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяна Озерова.
Для реалізації концепції Нової української школи у 2017-2018 роках у Запорізькій області здійснена і триває системна робота з підготовки педагогічних працівників та керівників закладів загальної середньої освіти до роботи в умовах Нової української школи, зокрема, проведено тренінги тренерів; тренінги для вчителів, які навчатимуть учнів перших класів; тренінги для заступників директорів закладів загальної середньої освіти «Нова українська початкова школа: управлінський аспект». Крім цього, здійснюється науково-методичний супровід та супервізія педагогів чотирьох пілотних шкіл. Здійснюється також підготовка вчителів іноземних мов та предметів «Фізична культура» та «Мистецтво», які навчатимуть учнів перших класів у новому навчальному році. Спільно з The LEGO Foundation проведено тренінги щодо впровадження основ конструювання в освітній процес для педагогічних працівників пілотних шкіл та регіональних тренерів Нової української школи. Крім цього, тренерами The LEGO Foundation здійснюється спеціальна підготовка регіональних тренерів за програмою «Навчання через гру». Для всіх категорій керівників закладів освіти та педагогів, а також для практичних психологів, соціальних педагогів, учителів початкових класів області на курсах підвищення кваліфікації запроваджуються заходи з підготовки до роботи: оновлено освітньо-професійні програми курсів підвищення кваліфікації, розроблено нові спецкурси, програми педагогічної практики, проводяться семінари, майстер-класи та круглі столи. Очевидно, що нову школу неможливо побудувати без реформи підготовки педагогів. Можна змінити термін навчання чи зміст шкільної програми, проте школа по-справжньому оновиться тільки тоді, коли зміняться самі вчителі.
- Дуже сподіваємося, що завдяки концепції професійного розвитку педагогічних працівників на обласному рівні ми врегулюємо багато проблемних питань, а реалізація її сприятиме покращенню якості підготовки педагогічних працівників та якості надання освітніх послуг, а також, у свою чергу, підвищенню рівня вищої освіти за рахунок якісної підготовки у школах та закладах професійної освіти, - зазначила у своєму виступі директор Департаменту освіти і науки облдержадміністрації Тетяна Озерова.
Департамент інформаційної діяльності та комунікацій з громадськістю